Bästa svaret

Står det ett hus nära gränsrn till en fastighet man tänker köpa så får man kolla upp det innan köpet. Har man köpt huset har man accepterat husets placering.
 
  • Gilla
Lena Petterson
  • Laddar…
Jag anser mig ha fått den respons jag sökte, har valt bästa svar och kommer inte att medverka mer i tråden, tack alla för era svar.:D
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Står det ett hus nära gränsrn till en fastighet man tänker köpa så får man kolla upp det innan köpet. Har man köpt huset har man accepterat husets placering.
Så är det ju rent moraliskt. Men det finns inget direkt stöd i lagen.

Köper du ett hus, och grannens bod står nära gränsen. Kan du då på något sätt bevisa att det inte fanns något medgivande från dåvarande ägare till bygget, så kan du anmäla det till kommunen, som då är skyldiga att behandla det som ett svartbygge. Att sedan grannskapet dömer dig är en annan femma.

HUR man skulle kunna bevisa en sådan sak vet jag inte. Men rent formellt så har du inte accepterat något bara för att du köper huset.
 
  • Gilla
Tänka
  • Laddar…
L Lena Petterson skrev:
Om du vill placera din friggebod närmare gränsen än 4,5 meter krävs medgivande av berörda grannar. Medgivandet bör vara skriftligt.
Så säger myndigheten
Ja, precis vad jag skrev :D
 
  • Gilla
Tänka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.