Jag har köpt ett hus med tillhörande garage. Garaget ligger i nivå med gatan, medan huset ligger på en bergsknalle några meter upp. Man har sedan anlagt en gräsmatta ovanpå garaget. Allt är byggt på 30-talet.

Till problemet nu är att det läcker in vatten i de inre hörnen på garaget och behöver tips på hur man kan täta detta? Första tanken var att försöka gräva ner och täta från utsidan, men tror jag kommer få svårt att komma åt och ett berg som ligger precis bredvid försvårar detta.

Har ni något tips? Kan man på något sätt täta från insidan?? Det är ett garage som främst kommer användas som redskapsbod för cyklar etc.
 
Täta inte på insidan. Finns det inte möjlighet att drännera bort vattnet från utsidan så se till att insidan tål fukt genom att använda material som klarar det.
 
J
Svaret är nej. Det går aldrig att täta från insidan. Du har bara ett val, att komma åt från utsidan och sätta dit en platon matta eller liknande åtgärd.
 
Går alldeles utmärkt att täta insidan. Finns metoder utvecklade för detta men du måste tillse att fukten som bildas leds bort via ngn form av dränering inne i garaget.
Gör en sökning på "tanking the basement" du kommer få ett antal träff.

t.ex
 
Som L-E säger så har man ofta dessa lösningar utomlands, är i Sverige vi absolut skall dränera utsidan. I England bygger man källaren som ett badkar.

Sen måste ju hela källarväggen vara helt tät för att hålla ute vattnet. Och vår Svenska lösning känns ju klart säkrare...
 
Förstår också att det inte är att rekommendera att täta från insidan, men tänkte iaf göra ett försök om någon har några idéer. L-E jag skall undersöka detta alternativ närmare.
Till saken hör ju att huset också behöver en hel del kärlek så min tanke var någon form av Quick fix (kanske inte finns i detta fallet) just nu för att slippa att det kommer in vatten och kunna ta det längre fram.
 
Skulle vilja påstå att "inte rekommendera" i just detta fall är att gå för långt. Tanken är väl att du skall ha garaget som redskapsbod och inte boendeyta varför täta innefrån kan vara motiverat. Så länge du inte använder organiska material finns det såvitt jag kan förstå inga specifika problem med metoden. Liknande metoder används väl dessutom i tunnelbyggen. En ytterligare komplettering är väl ett isoleringsskikt (PIR) så du kan värma garaget ety du vill väl inte att redskapen rostar ;-)

Betong tål fukt!
 
Läste lite om det (tanking the basement) och låter helt klart intressant. Min fundering är om man kan få tag på det i Sverige eller måste beställa från ex UK.
Nej precis det kommer användas för några cyklar och diverse trädgårdsredskap. Och tänker precis samma, konstruktionen är betog och finns inga organiska material där nere.
 
platonmatta (eller ngn av alla dess släktingar)! finns lite olika varianter av dylik.

Vill minnas att jag såg ngt avsnitt av grand designs där de tätade en källare med nämnd metod för att skapa extra boyta. vid det tillfällegt hade de dessutom tryckande vatten mot väggen.

Frysning är kanske ett problem (tvåa på bollen)
 
Redigerat:
R Ralte skrev:
Nej precis det kommer användas för några cyklar och diverse trädgårdsredskap. Och tänker precis samma, konstruktionen är betog och finns inga organiska material där nere.
Tål betongen frysning ?
Är förrådet uppvärmt ?

Om svaret på någon fråga är nej: börja gräv, frågan är bara när.... du kanske klarar dig ett par år till .... vi kan ha gissningstävling ;)
 
R Ralte skrev:
Läste lite om det (tanking the basement) .
Tittade igenom Twistfix- manualer m.m. Du har minst lika mycket jobb att utföra deras sätt att täta huset mot vatten, men med avsevärt mycket sämre värmeisolering. Så visst om du bor i sydligaste Skåne, så kanske det skulle fungera, men då skulle du kunna sätta in enkelglas i fönstren nästa gång du renoverar dem .....:sick:
 
man väljer väl själv hur mycket man vill isolera på knoppmattan, eller? Men som du påpekade kan ju frysning vara ett problem lite beroende på tjäldjup etc.
 
Nej det är inte uppvärmt som det är nu så frysning är ett problem... går dock att lösa att ha lite värme vintertid i garaget vintertid, el kommer det finnas.
Har egentligen inget behov av att täta hela väggarna, att det kommer in fukt är ok, men det är 2 sprickor i inre hörnen som släpper in mer vatten vid regn som jag vill bli av med.
Kanske skall investera i en ordentlig spade till sommaren, eller vänta på att tjejerna blir tonåringar och tar med sig sina pojkvänner hem så kan jag sätta dom i arbete :).
 
om viljan finns så är det att föredra att åtgärda problemet från utsidan! finns ju historer på forumet där folk(??) har handrävt runt ett helt hus. Jag föreställer mig att garaget är inspängt i berget varför du slipper det jobbigaste med handgrävandet, lyfta upp jorden hur hålet. Kanske ett alternativ om det är svårt att komma åt med grävare.
 
Skrivs att betong tål att stå blöt. Stämmer bra men många hus eller garage är uppbyggda av murade block och murbruk och puts är inte lika beständigt för att stå fuktigt hela tiden vad jag vet. Men detta med puts släpp på plastmålade källarväggar har att göra med att det aldrig är helt tätt på insidan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.