Ny på svarvande men tyckte inte den första jag fick tag på höll måttet, så köpte en bamsepjäs, en REX VF-225.

Finns en äldre liknande tråd där någon köpt samma maskin och inte heller kan lossa chucken. Men han hittade tillslut två verktyg likt den på min bild och problemet var löst.

Jag har däremot bara ett verktyg och det är till att lossa en annan grej med mindre diameter.

Så, hur lossar jag chucken?

Hand håller ett böjt metallverktyg mot chucken på en REX VF-225 svarvmaskin, med en fråga om hur man lossar chucken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av svarvchucken på en REX VF-225 maskin med ett verktyg insatt i ett av hålen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är inte det här en haknyckel. Borde gå att köpa en ny
 
Frågan är ju vart man ska sätta den. Hålet på chucken på bilden har en fyrkantig skruv som öppnar och stänger griparna på chucken. Då ska man hitta en haknyckel som passar exakt till chuckens diameter...

Satte en metallstång mellan griparmarna och en polygrip på yttre svarvaxeln (är två ställen att fästa chuck på denna modell) och försökte att skruva av chucken. Helt unmöglisch. Lossnar inte det minsta i gängningen. Tänker att man inte får nämnvärt mer kraft med en haknyckel.
 
Svarvarna, alltså gubbarna som svarvade, brukade ha en trä eller metallbit avpassad i längd så den passade mellan prismat och och en av backarna, sedan körde man back i maskin. Lägg en bräda tvärs över prismat under chucken så att den inte trillar. Den är tung. Jag glömde säga att sätt på lägsta hastighet.
 
Redigerat:
V vedklyv skrev:
Svarvarna, alltså gubbarna som svarvade, brukade ha en trä eller metallbit avpassad i längd så den passade mellan prismat och och en av backarna, sedan körde man back i maskin. Lägg en bräda tvärs över prismat under chucken så att den inte trillar. Den är tung. Jag glömde säga att sätt på lägsta hastighet.
Ah, coolt! Men, svarven har ingen backfunktion i nuläget. Dessutom har jag inte dragit in trefas i garaget ännu, så kan inte starta den ens om där fanns en back
 
Stickan56
Kan man inte sätta in T-nyckeln i chucken och klappa till den med en träklubba eller plasthammare?

Stickan
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Kan man inte sätta in T-nyckeln i chucken och klappa till den med en träklubba eller plasthammare?

Stickan
Hmm, ja det kanske är lite explosiv kraft som behövs.. Ska testa. Har dock ingen t-nyckel ännu.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Stickan56
Stickan56 Stickan56 skrev:
Du kan kanske fråga här [länk] om det finns ett speciellt verktyg för att lossa chucken.
Ser den ut så här? [länk]

Stickan
Ah, att jag inte tänkt på det. Kollar med dem imorgon. Men borde ju ändå finnas ett sätt att få av en chuck.
Yes precis en sån är det. Fast utan frekvensomvandlaren, änsålänge..
 
Så det var en kombinerad trä och metallsvarv. Jag förutsatte att det var en ren metallsvarv. Planskivan som själva chucken är fäst mot kan ha en invändig gänga som greppar mot spindelns utvändiga. Då kan man förfara som jag beskrev. Men om du har dragstången med ratten till vänster, kan planskivan ha en utvändig kona som greppar i spindelns invändiga kona och spänns åt med dragstången.
 
Chucken lossad! Det var ett tvågubbars jobb tydligen.
 
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
Adamantis Adamantis skrev:
Chucken lossad! Det var ett tvågubbars jobb tydligen.
Har Precis varit och hämtat hem en likadan rackare och jag måste ju få fråga hur du gjorde för att få lös chucken. ☺️
 
M Matte.H skrev:
Har Precis varit och hämtat hem en likadan rackare och jag måste ju få fråga hur du gjorde för att få lös chucken. ☺️
En gubbe håller och skruvar chucken, den andre håller och skruvar motsatt håll på delen som chucken är fastskruvad i. Ja och så får man ju klura på vilket håll man ska skruva, annars blir det ju värre..
 
  • Gilla
Matte.H
  • Laddar…
Adamantis Adamantis skrev:
En gubbe håller och skruvar chucken, den andre håller och skruvar motsatt håll på delen som chucken är fastskruvad i. Ja och så får man ju klura på vilket håll man ska skruva, annars blir det ju värre..
Kanon! Tack för snabbt svar. ☺️ Var det jag tänkte men jag ville ju inte förstöra den innan jag ens har provstartat den. Man vet aldrig!

När vi ändå håller på. Du råkar inte veta vad man har de här tillbehören till?
Den med minsta hålet ska det väl in en typ franskskruv, som man kan gänga fast ämnet i men de andra med större hål??
Tre metalltillbehör med olika storlekar på hål, placerade på en blågrön verktygsbänk, används för att fästa ämnen vid bearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tre cylindriska verktygstillbehör med olika stora hål placerade på en blå yta, troligen för fästande i maskiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Adamantis
  • Laddar…
Så jag tänkt om dem också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.