Där jag bor älskar mossa och ogräs vara fast man har försökt med lite olika sätt men har aldrig varit nöjd.
Droppen var nu förra sommaren då det blev så varmt (och skönt) och man såg att stort sett hela sin trädgård var mossa (90% mossa, 8 % ogräs och 2 % gräs) så jag ryckte bort allt med kratta så allt försvann.
Dock var det sen sommaren jag gjorde det och sedan blev det lite för kallt att fortsätta.
Nu ser man att så klart mossa och ogräset kommit tillbaka dock inte något gräs.

Så nu undrar man vad kan kan ersätta det med och det är ingen stor gräsmatta jag har, ca 5x4m och började på allvar undrar hur galet är det med att ha konstgräs. Visst man kanske måste underhålla det lite men inte lika mycket och absolut ingen mossa.
 
Personligen skulle jag inte sätta konstgräs på en tomt med tanke på de stora utsläpp av mikroplaster det genererar. Det kräver mycket skötsel och måste hållas fritt från organiskt material vilket är svårt i naturen. Mossa har ju inga rötter så den kräver inte mycket för att få fäste i alla sorts underlag, den växer fint på stenar t.ex.
Såhär sköts fotbollsplaner med konstgräs;
https://www.unisport.com/sv/posts/hur-underhaller-man-en-konstgrasplan-pa-ratt-satt
 
mmm mossa och ogräs är inte kul och försöker komma på vad man ska göra men det är inte lätt
Tanken är att jag ska testa att så nytt och se vad som händer.

Mest bara man tänkte lite hur det skulle vara att ha konstgräs.
 
BirgitS
Hur är jorden?
Är den kompakt så kan en vertikalskärning vara bra för att gräset ska få ner sina rötter längre ner.
Är det ett väldigt tunt jordlager så kan man behöva lägga på mer jord för att rötterna ska bli längre.
Är den näringsfattig behöver man gödsla.
Har gräset långa rötter (förhållandevis) så blir den mer torktålig.
 
Köp färdig gräsmatta och rulla ut. Vattna ordentligt. Gödsla lite då och då och klipp ofta.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur är jorden?
Är den kompakt så kan en vertikalskärning vara bra för att gräset ska få ner sina rötter längre ner.
Är det ett väldigt tunt jordlager så kan man behöva lägga på mer jord för att rötterna ska bli längre.
Är den näringsfattig behöver man gödsla.
Har gräset långa rötter (förhållandevis) så blir den mer torktålig.
hmm kanske måste slänga på lite mer jord så det ska jag kolla upp men det har ett lager med jord och sand under.
Varför det har varit så mycket mossa är för huset har varit obebott i ett antal år och han kom bara hit för att klippa gräset.
Annars gjorde det inte mycket.

Kommunen brukar ge bort jord vara sommar då de blir över från reningsverket (Det borde ju vara ok jord då de borde ha koll på jorden)
 
P Peter_Ker skrev:
Köp färdig gräsmatta och rulla ut. Vattna ordentligt. Gödsla lite då och då och klipp ofta.
Hmm det var en sak jag inte har tänkt på.
Undrar hur dyrt det kan vara men ska kolla.
 
C cazz skrev:
Hmm det var en sak jag inte har tänkt på.
Undrar hur dyrt det kan vara men ska kolla.
Dom kan nog ge goda råd och tips för att resultatet ska bli så bra som möjligt.
 
mm kollar runt lite, gräs på rulle ca 50kr/kvm så ca 1000 kr + 100 kr för pallen
Inte så farligt, konstgräs som man skulle ta det kostar mycket mer.

Fördelen med rulle är att det blir att man kan ha den direkt.
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
BirgitS
Även gräs på rulle kräver att man ordnar till underlaget så att gräset kan växa ner i jorden. Efter läggning måste det vattnas ofta till gräset har rotat sig och man får inte gå på det tills det har växt till sig ordentligt.
 
Precis, underlaget behöver du ordna, oavsett om du vill försöka odla eget gräs från frö, vilket är billigast, men kräver mest jobb. (Typ ta bort ytlagret med mossa och ogräs, fyll på med sand och jord, så frön, täckduk, vattna, vattna, vattna)

Gräs på rulle kräver ungefär samma underarbete, du har gott om instruktioner hos säljarna. Men, sen är det bara att rulla ut, vattna, vattna och njuta. Gjorde det själv för 4-5 år sedan på ett helt hopplöst ställe på tomten. Du kan *nästan* ha den direkt, men räkna med några veckor när gräsmattan ska få vila på plats så att rötterna tar sig inann du börjar använda gräsmattan ordentligt.

Konstgräs kräver att du gräver bort rätt mycket, funderar över dränerings-situationen, fyller med stenmjöl, paddar och rullar ut.

Visst, du *kan* köra ut ett tunnt jordlager för att jämna till din nuvarande matta, rulla ut nya rullar och hålla tummarna att det funkar. Det kan bli bättre än din nuvarande matta för en rätt billig peng, men det kan också skita sig totalt och vara bortkastade pengar på grund av ett dåligt underarbete.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.