Nu när internet har blivit dödat av EU, kommer byggahus att följa den nya lagen och förbjuda bilder, länkar osv?

Att vi blir av med saker som facebook, reddit, youtube osv i EU nu kan jag leva med. Men jag hade uppskattat om Bygghus fanns kvar :)
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nu har du nog missuppfattat vad det handlar om. Inte för att jag gillar reglerna, men så illa är de inte.
 
harry73
Nu tror jag inte att det blir ett stort problem i verkligheten, men Byggahus är ansvarig att det inte utan rätt tillstånd finns upphovsrättsskyddat material (t ex bilder) på sidan.
Det går bra om jag laddar upp min egen bild, men hittar jag en rolig bild på nätet som jag laddar upp i humorhörnan, kan det bli problem för Byggahus.
Därför behöver man egentligen filtrera materialet innan det publiceras på forumet. Många är rädd att det betyder att man i praktiken inte längre kan ladda upp material som kanske är upphovsrättsskyddat.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Och om nån skulle posta en länk till en artikel om nåt så skulle byggahus behöva betala länkskatten.

Kommer vara svårt nog nu när tex google måste sluta ha med tidningsartiklar i sökningar. Hur ska man hitta till en nyhets site om tex google inte får länka till den?
 
Det är fortfarande fritt att länka, men du får inte visa länkens innehåll på din sida. Uppladdningsfiltret tror jag gällde stora aktörer.
 
C
D Daniel 109 skrev:
Det är fortfarande fritt att länka, men du får inte visa länkens innehåll på din sida.
Inte helt trivialt att skilja på de fallen eftersom det fortfarande bara är en länk. Enda skillnaden är ju att du i det senare fallet genom vedertagen semantik uppmanar webbläsaren att visa innehållet "in line".
 
BirgitS
Nefrums Nefrums skrev:
Och om nån skulle posta en länk till en artikel om nåt så skulle byggahus behöva betala länkskatten.
Det har skett viss förändring av artikeln som rör "länkskatt" i ett sent skede enligt Computer Sweden och de skriver idag:
När det gäller artikel 11 så har den slipats av mer och nu krävs inte längre licens för själva länkarna eller vissa mindre delar av en text.
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.716532/eu-upphovsratt

Men vi får se vad som kommer att skrivas in i svensk lag om några år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.