Har påbörjat fönsterrenovering och det är 1:a gången. Har läst på lite men funderar över en sak som rubriken uttrycker, skall man ha schellack i kittfalsen eller inte.

- Skrapar, slipar och "infravärmer" bort kitt och färg.

- Grundoljar med linolja + balsamterpentin => låter torka

- Sedan kommer frågan om man skall sätta schellack i kittfalsen för att träet inte skall suga ut oljan ur kittet och göra det sprött i förtid. Men fäster schellack verkligen ordentligt på en oljad yta (även om överflödet torkats bort och ramen fått torka först)? Vill ju inte att schellacken istället släpper från underlaget och så ramlar allt det nya kittet av.

- Avslutar med 3-4 strykningar med linoljefärg.
 
Jag shellackerar inte. Den litteratur jag har läst rekommenderar fler att inte shellackera. Jag använder en IR-värmare och skrapar, halvoljar grundligt, låter torka och grundmålar tunt. Därefter kittar jag och stryker med linoljefärg. Har rengjort och linoljebränt beslagen. Än så länge ser det riktigt bra ut, men då har jag ju satt igång med fönsterrenoveringen nu i sommar...
 
konichiwa girl skrev:
Jag shellackerar inte. Den litteratur jag har läst rekommenderar fler att inte shellackera.
Har de bara inte nämnt det i litteraturen eller har de hittat någon bra förklaring på varför man inte ska göra det?
 
Jag har inte läst någon bra förklaring på det, mest bara att åsikterna varierar kring sådan behandling. Dock har jag läst att det inte ska vara nödvändigt att shellackera kittfalsen om den har oljats in tillräckligt.
 
Precis. Schellackering och oljning fyller i princip samma funktion. Jag schellackerar inte om jag inte har bråttom.
 
Tack för era svar.

Ska jag tolka det då som att schellack mer eller mindre är ett alternativ till ordentlig grundoljning?

Någon som känner till en anledning/nackdel med att använda schellack?
 
Brukar inte heller använda schellack utan grundoljar ordentligt.
 
T
Vilket trådlyft!! 12 år! :)

För att svara på frågan ovan om för/nackdelar med schellack i kittfalsen så handlar det lite om hur man oljat innan och vilket kitt man använt.

Traditionellt så gjordes kitt på krita och rå linolja som inte oxiderar ("torkar") vilket gör att den är mjuk och smidig länge och därmed tätar mot glaset. Skulle det bli en skada på kittet som gör att vatten kan komma in mellan glas och kitt kan man trycka till det försiktigt, även om det är målat på.

Om man inte har kärnvirke i bågen och inte har oljat trät med en kokt olja (som oxiderar/"torkar") så finns en risk att oljan i kittet dras ur och går in i träet med följden att kittet torkar ut och inte längre fyller sin funktion.

Om man oljat med en kokt olja eller målat kittfalsen med linoljegrundfärg(eller annan "tät" färg) så ska man generellt inte behöva schellackera falsen. Om man är rädd för att träet är sugande och man inte målar innan glasning (vilket man alltså bör göra) så kan man schellackera falsen.

Igen, traditionellt, så byggdes fönster av kådrikt kärnvirke som grundmålades innan glasningen och då behövdes ingen schellack i glasfalsen. Kittet målades också för att skydda lite från fåglar som gärna pickar i sig kittet och torkade inte ut utan höll sig mjukt länge. Sen underhöll man genom att måla på när det behövdes och lagade kittningen när/om den skadades.

Frågan om schellack fäster på oljad/målad yta så är svaret ja, det gör den.
Sen är den lite känslig för vatten så ytbehandling med schellack görs bara inomhus och på bord så används tabletter/glasunderlägg - annars blir det fula märken.
 
Sökte på ”schellack kittfals” och hittade denna nygamla tråd - kul!
Jag har köpt nya fönster som jag grejar med nu. Har gjort detta tidigare men det var ett tag sen så jag hade tydligen glömt hur.. Grundat hälften av fönsterbågarna med 50% kokt linolja och 50% färg. Sedan en gång med outspädd färg fast inte kittfalsen, den är alltså bara struken en gång med ovan nämnda blandning. Ska nu glasa o kitta dessa bågar. Bör jag måla tunt en gång till även i kittfalsen? Inser nu att jag borde kanske tagit rå linolja allra först, sedan grundat. Kan ju göra så på resten av bågarna om det anses bättre? Schellack har jag bestämt mig för att hoppa över i falsen.
Rörigt? Tacksam för råd om någon har!
 
T Testarn skrev:
traditionellt, så byggdes fönster av kådrikt kärnvirke som grundmålades innan glasningen
I princip alla gamla fönsterbågar jag har plockat isär har varit omålade i falsen. Förmodligen grundligt oljade, men inte målade med någon kulör.
Men det kanske skiljer sig mellan olika ställen i landet?
 
Håller med om det, gamla bågar jag renoverat har det sällan varit någon färg i kittfalsen. Men nu när jag har nytillverkade fönster tänkte jag att det kunde vara bra att följa rådande rekommendationer. Å andra sidan verkar det finnas olika syn på det hela!
Ser ut att vara tätvuxet o fint virke i de nya fönstren men förmodligen inte riktigt lika bra kvalitet som i gamla bågar. Har läst nånstans att man förr började i minst sagt god tid innan fönster skulle tillverkas o såg ut lämpliga träd till detta. De kunde t.om skada dessa träd på nåt vis så att träden sedan läkte skadan genom att lagra in mer kåda. Har jag hört..
 
T
F fraxinus skrev:
Håller med om det, gamla bågar jag renoverat har det sällan varit någon färg i kittfalsen. Men nu när jag har nytillverkade fönster tänkte jag att det kunde vara bra att följa rådande rekommendationer. Å andra sidan verkar det finnas olika syn på det hela!
Ser ut att vara tätvuxet o fint virke i de nya fönstren men förmodligen inte riktigt lika bra kvalitet som i gamla bågar. Har läst nånstans att man förr började i minst sagt god tid innan fönster skulle tillverkas o såg ut lämpliga träd till detta. De kunde t.om skada dessa träd på nåt vis så att träden sedan läkte skadan genom att lagra in mer kåda. Har jag hört..
Det stämmer att man såg ut tätvuxna furor som skulle bli fönster och ringbarkade dem ett år innan avverkning för att de skulle bli kådrika och naturligt rötskyddade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.