Håller på att bygga en lekstuga till barnen. Nu har jag kommit till momentet med att bygga en liten dörr. Först tänkte jag att det räcker med en hasp på utsidan men inser att barnen då troligen kommer låsa in den som är inne i stugan. Finns det något bra sätt att stänga en dörr utan att låsa den med hasp eller liknande utan att ha en hel låskolv och låshus och allt det där.
 
Jag har en sten som man lägger utanför dörren när man vill ha det stängt. Går lätt att trycka bort med dörren inifrån. Annars är det väl någon sorts genomgående stång med armar (ett U med botten genom dörren) så att man kan rotera den både inifrån och utifrån.

Ett ytterliggare alternativ är ju att bygga dörren så att den självstänger (med lutningen på dörren). Då kan man ju dock behöva något sätt att spärra dörren i öppet läge istället.
 
hmm ja..
 
Kanske lite överkurs för en lekstuga, men ett sånt gammalt kammarlås kanske? Sånt utanpåliggande som man kan öppna från båda sidor. Finns säkert på någon loppis eller dyl. i närheten.
 
jag tror jag får hitta en enklare lösning, såsom en sten =)
 
R Rolle85 skrev:
jag tror jag får hitta en enklare lösning, såsom en sten =)
enklare lösning än så går knappast att finna =D
 
Smart tack!
 
En annan enkel lösning är magnetlås, då slipper man även klämrisken med fjädern
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Tänkte detsamma !
 
En vanlig utedass lösning med en genomgående skruv i två träbitar så roterar du ena sidan så roterar andra sidan. antingen vågrätt så är det reglat eller lodrätt så är det öppet. totalkostnad typ 58 öre.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.