Vi har en tomt och ett fritidshus vid en insjö. Sjöns yta har alltid varierat från tidig vår till sensommar och höst med ca 50 cm. Förra året sjönk dock ytan ovanligt mycket, kanske beroende på den torra sommaren, vilket innebar att stora stenar och nya grund visade sig.
Det gjorde att jag blev intresserad av att undersöka om det fanns någon vattendom för vid sjöns utlopp finns sedan länge ett mindre privatägt kraftverk som idag förmodligen inte längre är i drift kontinuerligt.

Jag fick tag i vattendomen via ett arkiv vid en tingsrätt.
I domen står att Vattendomstolen den 4 augusti 1928 beslutat att markägaren har rätt att dämma vattnet vid sjöns utlopp till en höjd av 48,13 meter.

Jag ser inget konstigt i det men det märkliga är att om man kontrollerar sjöns höjd på en karta i dag så anges den till 55 meter.

Hur kan det vara möjligt att höjden i dag är nästan 6 meter högre är den var 1928?
Har mätmetoderna ändrats sedan början av 1900-talet?
Kan någon här på forumet ge en förklaring?
 
Införandet av en ny s.k normalhöjdpunkt 1970 kanske har någon del i det hela …
 
  • Gilla
bekin
  • Laddar…
Mejlade till Lantmäteriets kundtjänst och berättade om vattendomen och höjdskillnaden mellan 1928 och nu.
Därefter ställde jag två frågor.
Hur kan det vara möjligt att höjden i dag är nästan 6 meter högre är den var 1928?
Har mätmetoderna ändrats sedan början av 1900-talet?

Svaret blev;
Hej
Det är nog bäst att du vänder dig till Länsstyrelsen med din fråga.
De ha hand om vatten och vattendomar.

Lantmäteriets, Kundcenter i Gävle
 
På min styckningskarta från 1959 står det 22 möh på en punkt.
Tomten mättes om 2004 när jag skulle bygga garage, på den nya kartan står det 28 möh på samma punkt.
 
  • Gilla
bekin
  • Laddar…
Det tyder starkt på att det är den ändrade normalhöjdpunkten, som fahlis nämner i sitt inlägg, som är förklaringen.

I vattendomen står bara angivet att högsta dämningshöjden är 48,13 m.
Hade förväntat mig att det också skulle finnas angivet en lägsta höjd för hur mycket vatten man fick släppa ut ur sjön men det gör det inte.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.