Hej!

Ska montera upp en Fresh intellivent 2.0. Kanalen i murstocken är för stor för fläkten. En gammal järnram sitter runt kanalöppningen. Har köpt en täckplatta som passar ganska perfekt på järnramen, som man kan montera fläkten på. MEN, det går inte att skruva fast täckplattan i järnramen då bruket som håller fast ramen riskerar att spricka om jag skruvar i det. Därför har jag tänkt limma fast täckplattan på järnramen. Problemet är bara att spåren på täckplattan som ligger an järnramen inte är mer än kanske 2 mm breda. Går det att limma fast täckplattan på så smala spår med pl400, så att det håller för fläkten? Är inte hemma, så kan inte väga den, och hittar ingen info på nätet men den väger ju inte mycket, kanske några hundra gram?

Täckplattan:
https://www.hornbach.se/shop/FRESH-Tackplatta-Intellivent-vit/8494646/artikel-detaljer.html

Fläkten:
https://www.hornbach.se/shop/FRESH-Badrumsflakt-Intellivent-2-0-vit/5548677/artikel-detaljer.html
 
"Feta" plaster brukar inte gå så bra att limma, vet dock inte hur PL400 funkar.
Fäster limmet bara på plasten borde det väl funka.

Annars kan du kanske göra en egen (alternativt be någon göra en) täckplatta i lämplig material, bara malla av den i plast du har, då kan du också få bort spåren och få en större anläggningsyta att limma mot.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
"Feta" plaster brukar inte gå så bra att limma, vet dock inte hur PL400 funkar.
Fäster limmet bara på plasten borde det väl funka.

Annars kan du kanske göra en egen (alternativt be någon göra en) täckplatta i lämplig material, bara malla av den i plast du har, då kan du också få bort spåren och få en större anläggningsyta att limma mot.
Hur vet jag att det här är just en "fet" plast?

Har köpt en limfogskiva som jag kan limma fast utifall att det inte skulle fungera med täckplattan.

Eftersom det här sätter uppe på väggen blir det svårt att pressa fast den med tvingar. Hur länge behöver jag pressa fast täckplattan eller limfogskivan innan jag kan släppa?
 
Stickan56
Har jag tolkat problemet rätt att hålet i metallramen är i stort sett lika stort som täckskivan (-några mm)?
I så fall borde det väl finnas gott om plats i hålet att limma fast några "reglar" i hålet för att sätta plattan i.
(Reglar inom citationstecken, då jag själv skulle undvika trä om det är fuktig badrums-luft som ska blåsas ut, något oorganiskt material kan nog vara lämpligare.)

Då kan du ju ha rätt stora anliggningsytor för limningen.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Rummet är köket, alltså ingen fuktig badrumsluft. Ska bara använda fläkten för grundventilation.
Kanske är enklare med bilder =) :

Öppning i mursten för ventilation med synlig svart ram och mörkt inre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsöppning i vägg med hands jämförelse i köksmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart ventilationsgaller monterat på en tegelvägg i ett kök för grundventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
F frihopper skrev:
Hur vet jag att det här är just en "fet" plast?

Har köpt en limfogskiva som jag kan limma fast utifall att det inte skulle fungera med täckplattan.

Eftersom det här sätter uppe på väggen blir det svårt att pressa fast den med tvingar. Hur länge behöver jag pressa fast täckplattan eller limfogskivan innan jag kan släppa?
Sätt en klutt lim på baksidan av ramen på lämpligt ställe, vänta 48 h och se om du kan pilla bort limmet med nageln.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Men egentligen behöver du bara en svart plåt i samma storlek med hål i som du sen kan fästa din fläkt i?
 
  • Gilla
CiaK
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Men egentligen behöver du bara en svart plåt i samma storlek med hål i som du sen kan fästa din fläkt i?
Var köper jag den plåten, typ Hornbach / Bauhaus... vad är namnet på sån plåt?

Hålsåga igenom den och limma fast plåten på ramen med PL400?
 
Stickan56
F frihopper skrev:
Hålsåga igenom den och limma fast plåten på ramen med PL400?
Nej inte PL400 utan PL600.

  • PL 400 är ett lufthärdande lösningsmedelsbaserat konstruktionslim, som limmar både ute och inne och fäster på de flesta material, även kalla, fuktiga och oljiga. Vattenfast och frosttåligt.

  • PL 600 Wmax är ett vattenbaserat lim med maximal styrka och omedelbar vidhäftning som gör det möjligt att limma upp tyngre föremål direkt på vägg, utan stödfixering.

/Stickan
 
Redigerat:
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Är lite tveksam till plåten, då måste jag ju klippa till den. Jag har en enkel plåtsax men det är väl ganska tveksamt att jag kan klippa det snyggt, som amatör.
 
Menar du att du bara skulle ha lim på "spåret" på täckplattan?

Själv skulle jag först dubbelkolla att PL400 fäster ordentligt på plasten enligt @Lexington's beskrivning , vilket jag tror att det gör.
Sedan är det bara att fylla på med PL400 i hela utrymmet bakom som har möjlighet att ligga an mot ramen.
Maskera med tejp utanför så att du inte kladdar så mycket, tryck fast täckplattan på plats, fäst den med lite tejp tills dess att den har härdat ordentligt. Sen ska det inte vara något problem med hållfastheten.
 
  • Gilla
frihopper och 1 till
  • Laddar…
F frihopper skrev:
Var köper jag den plåten, typ Hornbach / Bauhaus... vad är namnet på sån plåt?

Hålsåga igenom den och limma fast plåten på ramen med PL400?
Jag hade gått till en plåtslagare med plastramen och bett om en plåt med det stora hålet i mitten och dom hål som krävs för att skruva fast fläkten, dessutom kan dom göra den lika stor som den fyrkantiga metallramen runt hålet.
Sen hade jag slängt plastramen (eventuellt lämnat tillbaka till Hornbach), limmat fast plåten över hålet (PL600) och skruvat upp fläkten i plåten! Passa på att måla plåten svart innan du sätter upp den också.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Menar du att du bara skulle ha lim på "spåret" på täckplattan?

Själv skulle jag först dubbelkolla att PL400 fäster ordentligt på plasten enligt @Lexington's beskrivning , vilket jag tror att det gör.
Sedan är det bara att fylla på med PL400 i hela utrymmet bakom som har möjlighet att ligga an mot ramen.
Maskera med tejp utanför så att du inte kladdar så mycket, tryck fast täckplattan på plats, fäst den med lite tejp tills dess att den har härdat ordentligt. Sen ska det inte vara något problem med hållfastheten.
Jag menade "spåret" som är ytterst på bilden. Det var därför jag var tveksam om det skulle hålla. Men det går alltså att bygga upp PL400 mellan spåren på täckplattan, dvs. mellan det yttersta spåret och det som sitter någon cm innanför?
 
PL400 bygger rätt bra, så det bör inte vara något problem.
Dock blir ju torktiden längre ju tjockare du lägger det. Så räkna med 3-4 dagar för att vara på den säkra sidan.
Och som sagt, maskera så att det inte kommer där du inte vill ha det.

Annars kan du ju börja med att "fylla" spåret mellan de två kanterna med PL400 eller epoxy, låta det ligga "på rygg" och härda i lugn och ro, sedan limma fast det på plats med en färdig stor plan yta.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.