Jag kontaktade dem men de tillverkar tyvärr inte profilstål till skaftfräsar. Så just nu verkar det som att de två alternativen som finns antingen är att kontakta ett snickeri för att få profilerna hyvlade eller att köpa en vertikalfräs. Vet inte om jag är så sugen på något av det just nu. Eller kanske försöka ge sig på att göra en egen profilhyvel och hyvla till det för hand.
 
De flesta stål jag sett till ex vis tb90 - systemet verkar begränsade till 18 mm totalt skärdjup. Är det tänkbart att fräsa en sida i taget och eventuellt såga ur spåret separat?
Var i Skåne håller ni till?
 
Ja, den vanliga profilen kan man nog meka ihop med lite olika skaftfrässtål och sen köra spåret på bordssågen i efterhand. Det som jag ser vara det stora problemet är kontraprofilen, där det är svårt att komma åt själva profilen om tappen är kvar, utan att ha ett för ändamålet utformad kontraprofilstål.

Sen fattar jag inte ens hur man skulle göra det med en vertikalfräs (har i princip ingen annan erfarenhet av dessa än Youtube, man fick aldrig hålla på med fräsar eller maskinella hyvlar för läraren i slöjden, hur mycket man än tjatade och tur är väl det), för dels ska man väl ha kuttern så långt ner på spindeln som möjligt, och då tar ju spindeln i tappen. Om man istället sätter de så högt upp som möjligt så tar ju fortfarande låsningen till kuttern (de jag har sett har en bult som man skruvar in i toppen av spindeln, eller en mutter på gängning på spindeln).

Eller finns det kuttrar som möjliggör profiler med "toppskär" eller vad man ska kalla det för, ovan låsningens höjd? Annars skulle man behöva ha en kutter som har en radie på 138+15mm om man ska komma åt under en 115 mm lång tapp och sen med 23 mm profil i änden.

Vi bor i Tomelilla men frekventerar Malmöregionen inte allt för sällan.
 
Rent fysiskt kan man nog montera 50 mm brett skär på en 40 mm kutter. Rätt eller fel hoppas jag ett proffs kan uttala sig om.
Är det ett alternativ att gera profilmötena, och därmed bara behöva en uppsättning stål? Blir ju viss risk för glipa vintertid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.