Hej. Jag har en gammal timrad smedja som jag tänkte sätta in en bastu i. Start 12 april.
I ytterväggen tänkte jag bygga in lite fasta fönster. 3 st 1*2 meters. Emån går precis utanför så man får fin utsikt och kan bada 5 meter bort.

Det är 3,5 meter brett i den delen bastun skulle vara och ca 220 cm till loftet som täcker halva huset.
Handritad skiss över planlösningen för en ombyggnad med bastu, glasvägg och kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu frågorna. Om jag sätter 2 stolpar mellan fönstren av det timmer jag sågar ut ca 150x 100 mm är det tillräckligt? Svärd kan ju sågas in med.

Fyi. Bakom bänken i bastun tänkte jag ha en ny vägg med glas för att få samma utsikt från nytt kök.
Fråga 2.

Isolera taket. Det är nytt plåttak men oisolerat under. Om man skulle spruta cellisolering på det och sen klä med panel. Det är bara ca 60 m2 tak. In med en luft/luft och värma det 8 månader om året och ha det 10 grader resten av året. Är det någon som testat skum på gammalt tak? Utsikt över Emån från en tänkt bastuposition, med träd och öppet landskap under klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där skulle jag inte rekommendera av hänsyn till stabiliteten i stommen. Timmerhus och överstora fönster passar inte så bra ihop.
 
  • Gilla
Petteri Koste
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det där skulle jag inte rekommendera av hänsyn till stabiliteten i stommen. Timmerhus och överstora fönster passar inte så bra ihop.
Jag är helt överens att det inte är smidigt.
Om jag skulle växla av hela vägen med delad uprofil av 2 vinkeljärn runt om och dubbla stålstolpar i hörnet samt mellan glasen. Och sen sätta genomgående bultar genom varje timmer. Vad tror du?
 
P Petteri Koste skrev:
Jag är helt överens att det inte är smidigt.
Om jag skulle växla av hela vägen med delad uprofil av 2 vinkeljärn runt om och dubbla stålstolpar i hörnet samt mellan glasen. Och sen sätta genomgående bultar genom varje timmer. Vad tror du?
Hej,

Jag skall till våren göra motsvarande operation på mitt hus.
Efter lite dialog med snickare så kommer vi att göra på följande sätt.
- Fäster en limträbalk med genomgående bult c/c 60 på insida paralellt med översta timmerstocken som blir kvar
- Ställer limträbalken på limträstolpar som är 5-10 mm för långa så jag vet att jag avlastat timmerväggen
- Limträstolparna fixeras med genomgående bult i timmerväggen
- Sågar upp timmerväggen
- Stabiliserar stockänderna genom att montera en stående stock eller planka i öppningen med genomgående bultar

Om det fungerar lär väl visa sig, huset kommer inte att kollapsa plötsligt iaf.
 
  • Gilla
Petteri Koste och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

P Petteri Koste skrev:
Jag är helt överens att det inte är smidigt.
Om jag skulle växla av hela vägen med delad uprofil av 2 vinkeljärn runt om och dubbla stålstolpar i hörnet samt mellan glasen. Och sen sätta genomgående bultar genom varje timmer. Vad tror du?
Jag tror inte att det blir bra. Järnbeslagen följer inte med när timran rör sig.
 
  • Gilla
Petteri Koste
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.