L
Hej,

Som rubriken antyder undrar jag om det funkar med ovannämnda färgtyper som inte är specifikt för betong?

Det gäller att måla om ett litet våtrumsgolv av betong - som alltså redan är målat sedan tidigare - det är inte rå, sugande betong så jag misstänker att så kallad betongfärg inte är nödvändigt.

Detta gäller en tillfällig snabbrenovering så det behöver inte hålla i hundra år, bara ett par.

I så fall vad är att föredra - snickerifärg/lack eller metallack?

Stort tack på förhand!

OBS BILDEN ÄR BARA EN SKOJBILD FRÅN NÄTET

Mångfärgat målat våtrumsgolv med flagnande färg och tydlig textur, ger ett konstnärligt intryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
H
Inte säker på att en lackfärg biter så bra på det du visar och kan bli väldigt halt vid väta. Det blir nog att rugga upp utan liiite och ha en primer som det nya kan fästa på, lackfärg kan ha en tendens till att flaga om det inte finns riktig botten att fästa på
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
H Hjulbent skrev:
Inte säker på att en lackfärg biter så bra på det du visar och kan bli väldigt halt vid väta. Det blir nog att rugga upp utan liiite och ha en primer som det nya kan fästa på, lackfärg kan ha en tendens till att flaga om det inte finns riktig botten att fästa på
Hejsan - bilden i min fråga är inte på golvet - så det ser bättre ut än så!

Det är bara det att den är sliten så att en äldre färg syns igenom på flera ställen - så jag vill måla över allt för att hålla i nåt år till innan jag hugger upp golvet och gör om det från grunden.
 
H
Är du beroende av en fin/slät yta ? eler bara något som ska skyla fulheten
Du får kolla vad för primer du behöver och en lämplig färg, kolla med en riktig målarfirma och inte varuhuset dom vet inget och tvätta av ordentligt
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
H Hjulbent skrev:
Är du beroende av en fin/slät yta ? eler bara något som ska skyla fulheten
Du får kolla vad för primer du behöver och en lämplig färg, kolla med en riktig målarfirma och inte varuhuset dom vet inget och tvätta av ordentligt
Bara något som ser ok ut ett tag - vill slippa ta mig ut och köpa dyra färgsystem i fina affären utan helst bara använda något som jag redan har och eftersom det handlar om ny färg på gammal färg tänkte jag att det borde funka utan speciell betongfärg. Ser tex att så kallad snickerifärg/lack rekommenderas på "tidigare målade ytor av trä och metall" (förutom på trärent så klart) och tänkte att om det funkar på målat metall så varför inte på målad betong. Sen funderade jag på om metallack kanske åtminstone blir slitstarkare än snickerilack? Om man som du säger ruggar ytan lite fint och sedan brassar på rejält med lackfärg.
 
H
Avvakta ett litet tag, det finns målare på forumet som vet bättre än jag, det med färg på färg och sorter
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
Inga tankar här? Idag är det nämligen dags att måla-
 

Bästa svaret

H
Lite sent svar men.
Verkar inte så och jag är kanske lite utanför den delen av målning. lite primer och sunt förnuft tror jag det fungerar med
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
Tack för dina tankar och svar Hjulbent - det uppskattas! Jag testar dra på lite färg och ska försöka minnas återkomma med rapport om resultat - personligen tror jag att det finns en del myter i färgbranschen - eller ja tror - jag har faktiskt själv hört några saker som vittnar om fiffel och båg åtminstone på vissa håll.



H Hjulbent skrev:
Lite sent svar men.
Verkar inte så och jag är kanske lite utanför den delen av målning. lite primer och sunt förnuft tror jag det fungerar med
 
lopec
Använd iomhusfärg inomhus. Ska den gås på, ta en färg som tål belastning (ej väggfärg..) finns det risk för markfukt genom sulan, ta en färg som släpper igenom denna annars får du snabbt blåsor och färgsläpp.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
lopec lopec skrev:
Använd iomhusfärg inomhus. Ska den gås på, ta en färg som tål belastning (ej väggfärg..) finns det risk för markfukt genom sulan, ta en färg som släpper igenom denna annars får du snabbt blåsor och färgsläpp.
Detta är inomhus, rum med duschkabin så enbart strumpläst- eller barfotatrafik. Ingen markfukt, det är en trappa upp.
 
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
lopec
Hur gick det ? :)
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
Lovar att återkomma ordentligt - delvis ändrade planer därför inte klart (väntar på elektriker för jag ska slänga in en tvättmaskin i utrymmet också) - men jag har målat ett första varv med vattenbaserad lackfärg och det verkar faktiskt funka riktigt bra.
 
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.