J Jarlsgård skrev:
Nu kanske jag helt missat om du skrivit det, men hur är väderstrecken utifrån planlösningarna du la upp?
Hej!

Längst ner till vänster på bild 1 är en liten norrpil :)

/S
 
Nu när du sa det så ser jag ju den lilla pilen!

Vad jag kan se och som jag ser det så är en utbyggnad nästan ett måste för att råda bot på många av era problem!

Jag tycker att @Gammelnörden 's tanke på bottenplan är bra men då kvarstår ju fortfarande det faktum att ni inte känner att barnen har vettiga sovrum?

Mitt förslag är att ni skulle gjort så som föreslagits med entré, dvs att det lilla sovrummet på bottenplan blir entré istället såvida det inte blir jättefel utifrån (jag vet ju inte var infart/garage etc. är men är de vid klädvården blir det väldigt konstigt att behöva gå runt huset). Så där får ni ju avgöra.

Det jag föreslår är att man bygger en vinkel i samma bredd som övriga huset på säg 4-5m. I denna vinkel gör man sedan dels vardagsrum men även ett till sovrum eller åtminstone möjlighet för ett till.

På ovanvåningen tar man bort det lilla sovrummet och gör istället 2st nya sovrum ovanpå vinkeln. Det utrymmet som då blir över efter att man tagit bort sovrummet kan man tex ha som TV-hörn, kontor eller om man rentav vill ha en KLK.

En JÄTTEsnabb paintning på hur jag menar

Enkel skiss över husplanlösningen före och efter föreslagen utbyggnad med vinkelbygge och nya rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag är uppväxt i en liknande villa men med en extra vinkel på 1 plan. Vi var fyra syskon som alla hade var sitt rum, inte stora men vi kunde stänga om oss. På plan två fanns ett sovrum, vardagsrum och ett litet badrum.
Jag tycker att "Gammelnörden"s lösning var ett bra alternativ, särskilt med tanke på att en bor över tid. Försök, som någon ovan skrev, att "tänka utanför boxen".
Hur lever ni, vilka ytor används mest. De som inte används så ofta, vad går att göra åt dessa. När det gäller ljusinsläpp: hur ser era fönster ut, går dessa att byta till något som ger mer ljus? Behöver ni en soffa med divan osv.
Gällande hallen så har ni ju en fantastisk möjlighet för förvaring - under trappan!
 
Gammelnörden
Om en utbyggnad är det enda godtagbara alternativet resonerar jag så här:
Antingen gör man en utbyggnad för bara två barnrum och samlar boendet på bottenvåningen.
Arkitektritning av en våningsplanslösning med två barnrum och trapp till övervåningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller så gör man en utbyggnad i två våningar (om detaljplan medger det) som samlar sovrummen på övervåningen och utökar vardagsrummets yta ytterligare. Löser inte frågan om tillgång till dusch på samma plan som sovrummet mm.
Ritning över utbyggnad med två barnrum och en öppning mot vardagsrum, inklusive mått och trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av en husutbyggnad med markerad utbyggnad för barnrum och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittade en bild på hur väggen mellan utbyggnaden och vardagsrummet skulle kunna se ut invändigt.
Vardagsrum med vitmåld vägg som föreslagen utbyggnad, soffa, kaffebord och konst på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Vardagsrummet uppe blir utan fönster? Funkar iofs åt barn som ser på tv dygnet runt ? ;-)
Tänkte mig nog mer att det vardagsrummet ryker. Delar av det går in i nya sovrummet ochvresten blir trapphall. Men man får såklart räkna och skissa på det så inte sovrummet blir slösaktigt stort. Brukar iofs gå att trolla in lite garderober eller tom klädkammare så löser den biten sig...
 
Gammelnörden
Ytterligare förslag till utbyggnad i ett plan. Jag har flyttat tvättstugan till lilla sovrummet som ger en rymligare grovingång och kanske kan kompensera för bristen av förvaring vid entrén? Er matsalsmöbel får plats i vardagsrummet som nu har fönster åt två väderstreck och barnsovrummen ligger så pass nära vardagsrummet att åtminstone 6-åringen kan tänka sig leka mer i sitt rum för att det ändå är nära där ni är?
Planritning av en utbyggnad med markerade rum, inklusive tvättstuga i sovrum, rymlig grovingång och två barnsovrum nära vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KarolinaA
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.