Hej,

Efter många år med att ha hängt runt här på forumet har jag bestämt mig - jag ska lära mig "enklare" byggen.
Är född med tummen mitt i handen och i alla år fått intalat att: "mycket kan ni kvinnor, men inte bygga och köra bil!"....
Så, med tanke på att jag kör bättre än min man, ska jag väl kunna motbevisa att jag visst kan bygga.

Första projektet är att "platsbygga" in tre stycken Billy bokhyllor som finns här hemma. Jag kommer behöva bygga en plattform samt enklare toppram. Plattform och toppram ska sedan döljas av golv &-taklister.

Till min fråga;
Vilka verktyg är bra att ha hemma? Fungerar detta projekt vill jag avancera lite för varje rum. Vi bor med lite udda planlösning så det finns en hel del att bygga in.

Jag vill gärna investera i verktyg som håller över en långtid och som kan användas till många projekt. Då vi bor i lägenhet med minimalt vindsförråd ser jag gärna att de är så lätta och portala som möjligt.

Förutom tips på verktyg - finns det någon sida som är extra bra med "tips och trix"-filmer?
Tänker kort och gott att för att lära sig måste man testa sig fram, men undviker gärna klassiska nybörjarmisstag om jag kan.

Tack för ett trevligt och lärorikt forum.
 
wildeside
wildeside wildeside skrev:
[länk]
Stort tack, ska genast in och läsa på!
 
wildeside
Det är en tidning med har massor av göra det själv byggbeskrivningar som man får tillgång till som prenumerant.
Kan vara en bra början för att lära sej mer.
 
Fogsvans
Hammare
Skruvdragare
Borrset
Måttband
Diverseskruvmejslar
Bitssats
Blyertspenna
Tving
Fogpistol
Lim/fog
Penslar och färg
Verktygshink
Morakniv
Brytbladskniv/rakblad

Så klarar man det mesta, fler verktyg gör en snabbare men man ska ta fram allt också..
 
Microkatten
Att kvinnor inte kan är givetvis bara nys. Här är t.ex. en inspirerande tjej som inte lyssnade på sånt snack.

När det gäller verktyg så är det svårt att ge råd, eftersom man kan snickra på så många olika sätt. Vill du använda skivmaterial som mdf och limfog? Färdigdimensionerat planhyvlat virke, eller vill du dimensionera själv med rikt- och planhyvel? Vill du använda maskiner eller handverktyg? Hur vill du att resultatet skall bli? Ja, möjligheterna är oändliga! Att t.ex. bygga en plattform och en ram kan du göra med en handsåg och en skruvmejsel. Eller med en massa maskiner som bordssåg, skruvdragare, kexmaskin, fräs, etc.

Har man ont om plats - som i en lägenhet - så tar handverktyg liten plats. En känd handverktygsguru är Paul Sellers. Även om han är guru betyder inte det att hans approach behöver vara den rätta för dig, men kan ändå vara intressant att titta på. Sågar, stämjärn, hyvlar, mejslar, vinkelhakar är några grundläggande handverktyg.

Eller så kan man börja med ett par Festool-maskiner - sänksåg, domino och/eller fräs - och bord som alla är designade för att vara mobila och ta liten plats. Dyrt men också högsta kvalitet. Eller något annat. Skruvdragare och borrmaskin brukar också vara användbara.

Limfogskivor och planhyvlat virke - om man vill använda massivt trä - för att enkelt få användbara virkesdimensioner är bekvämt material att använda som nybörjare. En såg - handhållen eller maskin - behöver man också. Materialet behöver fogas samman på något sätt - Kexmaskin och limma med tvingar? Skruva med skruvdragare eller mejsel? Att lägga till profiler m.h.a en fräsmaskin kan förhöja resultatet.

En annan trevlig site med många bra videos är The Wood Whisperer.
 
V VidHavskanten skrev:
Hej, vi är i slutfasen av just ett sådant projekt. Här finns en bra guide som vi har tagit inspiration av.
[länk]
Lycka till!
Jag hittade också den, väldigt bra "steg-för-steg" och kommer utgå en hel del ifrån deras guide :)
 
Microkatten Microkatten skrev:
Att kvinnor inte kan är givetvis bara nys. Här är t.ex. en inspirerande tjej som inte lyssnade på sånt snack.

När det gäller verktyg så är det svårt att ge råd, eftersom man kan snickra på så många olika sätt. Vill du använda skivmaterial som mdf och limfog? Färdigdimensionerat planhyvlat virke, eller vill du dimensionera själv med rikt- och planhyvel? Vill du använda maskiner eller handverktyg? Hur vill du att resultatet skall bli? Ja, möjligheterna är oändliga! Att t.ex. bygga en plattform och en ram kan du göra med en handsåg och en skruvmejsel. Eller med en massa maskiner som bordssåg, skruvdragare, kexmaskin, fräs, etc.

Har man ont om plats - som i en lägenhet - så tar handverktyg liten plats. En känd handverktygsguru är Paul Sellers. Även om han är guru betyder inte det att hans approach behöver vara den rätta för dig, men kan ändå vara intressant att titta på. Sågar, stämjärn, hyvlar, mejslar, vinkelhakar är några grundläggande handverktyg.

Eller så kan man börja med ett par Festool-maskiner - sänksåg, domino och/eller fräs - och bord som alla är designade för att vara mobila och ta liten plats. Dyrt men också högsta kvalitet. Eller något annat. Skruvdragare och borrmaskin brukar också vara användbara.

Limfogskivor och planhyvlat virke - om man vill använda massivt trä - för att enkelt få användbara virkesdimensioner är bekvämt material att använda som nybörjare. En såg - handhållen eller maskin - behöver man också. Materialet behöver fogas samman på något sätt - Kexmaskin och limma med tvingar? Skruva med skruvdragare eller mejsel? Att lägga till profiler m.h.a en fräsmaskin kan förhöja resultatet.

En annan trevlig site med många bra videos är The Wood Whisperer.
Ja, du har helt rätt - Egentligen är ju frågan "hur långt är ett snöre"?
Rent spontant känns inte jag som "en handverktygsmänniska" (jag skruvar ex. alltid IKEA möblerna med skruvdragare!)...
Är också, förutom ganska ohändig inte den mesta logiska människan utan har en förmåga att ibland knöla till det lite. Gillar därför allt som ger "skarpa linjer och klara direktiv" som jag tänker mig att många ex. elektriska och portabla sågar, slipar och bord ger (förstod du hur jag menade här?!).

Ska också genast kolla in tipset på Paul. Alltid kan man snappa upp lite grann och få bättre förståelse och mer kunskap.
Stort tack för att du tog dig tid och svara
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Fogsvans
Hammare
Skruvdragare
Borrset
Måttband
Diverseskruvmejslar
Bitssats
Blyertspenna
Tving
Fogpistol
Lim/fog
Penslar och färg
Verktygshink
Morakniv
Brytbladskniv/rakblad

Så klarar man det mesta, fler verktyg gör en snabbare men man ska ta fram allt också..
Toppen! En del kan jag redan bocka av! Stort tack för att du tog dig tid att lista upp!
 
För att såga raka snitt t.ex. är det bra att ha en regel eller skena som stöd.

Hemligten är att vara noggrann och tänka igenom vad som skall göras innan man börjar borra/såga.
 
Saknar vinkelhake i listan. Visserligen finns det ofta en vinkelhake inbyggd i handtaget på en fogsvans, men den kan vara lite klumpig att använda. Om du köper en vinkelhake av okänt fabrikat, så testa den mot något som du vet är i vinkel. Jag köpte en billig vinkelhake för några år sedan, efter ett antal misslyckade kapningar upptäckte jag att den var allt annat än i rät vinkel. Diffade 7mm på 20 cm.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Glömde vattenpass, ett litet räcker långt
 
Johannes lista är en utmärkt början som du klarar dig långt med för lite lägenhetsbyggande. Jag skulle kanske lagt till en tumstock och ett stämjärn. Och framför allt ett vattenpass, så det blir rakt :)
Sen är det bara att börja och våga prova. Så länge det inte är bärande konstruktioner, el eller vatten så finns det sällan ett rätt sätt, bara många olika som olika bra...
Våga testa och fråga massor här på forumet, så är du snart klart med ditt första projekt.
Vill du lägga till någon maskin så är väl nästa steg en sticksåg och/eller en cirkelsåg. Behöver du borra i betong så behöver du en slagborr.
 
Trycker tumstock är kass. Ett bra måttband/talmeter gör jobbet.
 
  • Gilla
arneri68
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.