Behöver ta upp ett spår i underkant på ett skjutdörrsblad, 6-8mm brett och ca 20mm djup för styrklacken.

Tittade på skivnotfräsar men dom verkar inte ta mer än ca 10-12mm djup...
Fräsa med dörrbladet ståendes känns inte som nåt bra alternativ, vad rekommenderar forumet för teknik ?
 
jag tog cirkelsågen och maskerade ordentligt. drog några repor med fintandad negativ gradning med anhållet i sågen. spänn fast dörrbladet ordentligt!
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Fräsa med dörrbladet ståendes känns inte som nåt bra alternativ, vad rekommenderar forumet för teknik ?
Jag gjorde en liknande operation på en grannes skjutdörr. Spände den på diagonalen i hyvelbänken så den lutade 30-40 grader. En rak planka tvingad på varje sida om dörren så fräsen fick större anläggningsyta och sen var fräsningen med vanligt rakt stål relativt odramatisk.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jag har kört av ett par med handöverfräsen på kortändan med Notfräs. Körde med lilla Bosch GKF600 fräsen för att slippa vinglet från stora Festoolfräsarna. Tejp på dörren liggandes platt och så köra, dvs tryck nedåt. Ett par svängar med olika djup så var problemet löst. Viktigt att ta det lugnt när man klipper ut i änden och jag vill minnas att jag pausade och renskar med brytkniven.
 
Jag vill inte ha spåret ändå ut på ena sidan, det får agera dörrstopp.
Blir nog att spänna dörren diagonalt och brädor på varje sida och fräsa eftersom jag vill ha ett rakt stopp så inte dörren klättrar efter klingdiametern
 
Om du köpt ett vanligt skjutdörrs-kit från Wish så ska ju dörren hänga ca 10mm ovan golv, så egentligen behöver du ju inte 20 mm djup, även om den lilla plastpryttlen är så hög. Detta givet att du inte vill ha dörren utmed golvet, förstås...
 
Köpte ett kit på lokala byggbutiken, tänkte inte alls på att det kanske fanns på wish..

Nej det är klart att man kan ju kapa ner plastgrejen, det tänkte jag inte heller på :D

Ett rakt fräs stål är billigare än en skivnotfräs och det finns nog även hemma i butik så det får nog bli det iaf men tack för tipsen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.