Aldeles bortsett från den dåliga spänningen. Du skriver om aggregat på 1,5 - 2 kw. Frågan är om det orkar ge ström till starten av värmepumpen, den drar en avsevärd startström.
 
Jag tror inte att elektronisk utrustning i allmänhet är så känslig som folk tror. Med andra ord tror jag att det för det mesta skulle gå alldeles utmärkt att köra en luftvärmepump på ett enkelt elverk. Gissningsvis är friskrivningen enkel att göra i det fallet för både tillverkare av elverk och elektronisk utrustning eftersom det är så få som faktiskt brukar använda en bensingenerator till sin elektroniska utrustning.

Det man skall vara försiktig med är transienter vid frånkoppling av en stor last. Exempelvis att de två lasterna är en mobilladdare och en vattenpump. Det skulle eventuellt kunna vara skadligt för mobilladdaren när vattenpumpen slår ifrån. Den enkla och billiga lösningen är att sätta ett nätfilter på matningen till utrustningen man är rädd om. Till exempel: https://www.elfa.se/sv/naetfilter-10-250-vac-schurter-5500-2030/p/30079726?queryFromSuggest=true

Jag har en gång haft sönder en svets genom att försöka driva den med ett alltför litet elverk. Det hade inte med transienter att göra. Jag har sett scenarion där en likriktare efter en transformator gick sönder få grund av transienter vid frånkoppling. Det löste sig med en varistor över matningen. I övrigt har jag inte haft några problem med att driva elektronik med bensingenerator.
 
M MagnusSy skrev:
Tack för din utförliga redogörelse för saker jag väl känner till. Men fortfarande har jag inte fått klarhet i om värmepumpar/AC från världsomspännande koncerner som bl. a. säljs i tredje världen klarar att gå på enkla synkrongeneratorförsedda gensets utan att gå sönder. I många såna länder är det självmord att sälja grejor som inte pallar för lokala kreativa lösningar. INGEN, inklusive värmepumpsleverantörerna har kunna gräva upp ett enda fall där en modern luft/luftvärmepump skulle ha vägrat gå alt. gått sönder pga. ett enkelt synkrongeneratorförsett elverk.
Trevlig ton, vi försöker bara hjälpa till. Hur ska vi veta vad du kan och inte kan?

M Millox skrev:
Där vi bodde tidigare hade vi ett aggregat som klarade hela huset inkl, varmvatten och vattenpump. Detta var ett dieselaggregat från Jula på 4,6 kW och vi hade aldrig några problem med att elektronik gick sönder trots att vi både duschade och körde kyl och mikro samtidigt. Det klarade dock inte enfasiga kupéfläktar blev jag varse när jag glömt koppla bort detta, men det var inget som gick söder på grund av detta.
Alltså, som jag skrev, inga garantier men det funkade för oss. Med ett trefas aggregat som ger sinusspänning.
 
M MagnusSy skrev:
Tack för din utförliga redogörelse för saker jag väl känner till. Men fortfarande har jag inte fått klarhet i om värmepumpar/AC från världsomspännande koncerner som bl. a. säljs i tredje världen klarar att gå på enkla synkrongeneratorförsedda gensets utan att gå sönder. I många såna länder är det självmord att sälja grejor som inte pallar för lokala kreativa lösningar. INGEN, inklusive värmepumpsleverantörerna har kunna gräva upp ett enda fall där en modern luft/luftvärmepump skulle ha vägrat gå alt. gått sönder pga. ett enkelt synkrongeneratorförsett elverk.
Vad är det för svar du är ute efter? Är hela målet med tråden att du ska få någon som garanterar att din pump inte går sönder?
 
P PatrikJo skrev:
Vad är det för svar du är ute efter? Är hela målet med tråden att du ska få någon som garanterar att din pump inte går sönder?
Nej, jag söker få klarhet i om det finns VERKLIGA fall där en vanlig luft/luftvärmepump har skadats av eller inte samfungerat med ett enklare enfas elverk med synkrongenerator.
 
Vi körde elektronisk tidtagningsutrustning, datorer och kaffebryggare på ett no name elverk i många år i vår motorklubb.
Hur vida nån av dessa prylar är känsligare än en värmepump vet jag dock inte.
 
M MagnusSy skrev:
Nej, jag söker få klarhet i om det finns VERKLIGA fall där en vanlig luft/luftvärmepump har skadats av eller inte samfungerat med ett enklare enfas elverk med synkrongenerator.
Eftersom en luftvärmepump till viss del är en induktiv last så kommer den att gå varmare av en dålig och ojämn sinusvåg som billiga generatorer lämnar ifrån sig. Det kommer att fungera men antagligen förkorta livslängden på pumpen. Har du en luftvärmepump med mycket elektronik, displayer och skit så är chansen större att den går sönder. Skaffa ett inverter elverk om du vill ha bra AC. Honda är världsledande och vad de flesta preppers använder.
 
F Finndjävel skrev:
Eftersom en luftvärmepump till viss del är en induktiv last så kommer den att gå varmare av en dålig och ojämn sinusvåg som billiga generatorer lämnar ifrån sig. Det kommer att fungera men antagligen förkorta livslängden på pumpen.
Skulle du kunna utveckla detta? Om luftvärmepumpen har frekvensomriktare för driften av motorn vilket så gott som alla nya luftvärmepumpar har så "uppträder" den inte induktivt gentemot generatorn. Och varför skulle en distorderad form på sinusvågen ge mer värme i en induktiv last?

På de flesta elektroniska apparater sitter det en likriktare, glättningskondensatorer och en switchande spänningsomvandlare mellan nätet och elektroniken. Det är inte mycket skräp från nätet som tar sig igenom detta, men transienter kan döda likriktaren. Jag har ofta i den här typen av diskussioner efterfrågat praktiska erfarenheter av apparater som gått sönder på grund av drift med elverk eller billig växelriktare. Det brukar vara tunnsått med sådana och jag minns inte att jag någonsin fått några detaljer.

Man skall inte helt bortse från risken att en bensingenerator kan skada utrustning eller få den att inte arbeta som vanligt. Men man skall inte överdriva risken heller. Det är ju inte till vardags man skall använda den heller.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Skulle du kunna utveckla detta? Om luftvärmepumpen har frekvensomriktare för driften av motorn vilket så gott som alla nya luftvärmepumpar har så "uppträder" den inte induktivt gentemot generatorn. Och varför skulle en distorderad form på sinusvågen ge mer värme i en induktiv last?

På de flesta elektroniska apparater sitter det en likriktare, glättningskondensatorer och en switchande spänningsomvandlare mellan nätet och elektroniken. Det är inte mycket skräp från nätet som tar sig igenom detta, men transienter kan döda likriktaren. Jag har ofta i den här typen av diskussioner efterfrågat praktiska erfarenheter av apparater som gått sönder på grund av drift med elverk eller billig växelriktare. Det brukar vara tunnsått med sådana och jag minns inte att jag någonsin fått några detaljer.

Man skall inte helt bortse från risken att en bensingenerator kan skada utrustning eller få den att inte arbeta som vanligt. Men man skall inte överdriva risken heller. Det är ju inte till vardags man skall använda den heller.
Jag har bland annat bränt sönder flera batteriladdare genom att göra misstaget att köra dom med billiga elverk med usel sinusvåg. Du kan ju fortsätta att predika om hur bra och säkra dessa är om du vill men jag bor sex månader om året på en ö utan tillgång till elnätet och talar av erfarenhet när jag säger att du vill ha ett inverterelverk ifall du vill att grejerna ska fungera i det långa loppet. Men du gör som du vill, synd att du lurar andra att förstöra sina grejer bara.
 
@Finndjävel jag började med att be dig utveckla ditt resonemang om att en induktiv last skulle ge mer värme i en induktiv last. Detta eftersom jag dels ifrågasätter att luftvärmepumpen är en induktiv last och dels ifrågasätter att en induktiv last skulle ge mer värme.

Vad var det för batteriladdare som gick sönder och vad mer var inkopplat? Jag misstror dig inte utan är intresserad. Och jag är övertygad om att det finns billigare sätt än inverterelverk att få en bättre spänning från elverket. Som sagt nätfilter och även varistorer gör nytta. Jag vill inte lura någon att förstöra sina grejer.
 
Är det inte fortfarande ett bra råd att koppla in en halogenlampa eller en klassisk resistiv varmlast som värmefläkt eller oljeradd. Då jämnar den ut spikarna som uppstår när en högeffektlast kopplas loss och skyddar eventuella elektroniska komponenter som inte fixar spikarna.
 
C corre skrev:
Är det inte fortfarande ett bra råd att koppla in en halogenlampa eller en klassisk resistiv varmlast som värmefläkt eller oljeradd. Då jämnar den ut spikarna som uppstår när en högeffektlast kopplas loss och skyddar eventuella elektroniska komponenter som inte fixar spikarna.
Ursprungsfrågan är om det finns dokumenterade fall då en modern luft/luftvärmepump skadats eller inte funkat då det drevs av ett enkelt elverk.
 
C corre skrev:
Är det inte fortfarande ett bra råd att koppla in en halogenlampa eller en klassisk resistiv varmlast som värmefläkt eller oljeradd. Då jämnar den ut spikarna som uppstår när en högeffektlast kopplas loss och skyddar eventuella elektroniska komponenter som inte fixar spikarna.
Det är fortfarande ett bra råd. Ungefär samma effekt men utan den medföljande effektförlusten kan man få med en varistor. Den skyddar mot spikarna utan att ligga och dra ström hela tiden.

M MagnusSy skrev:
Ursprungsfrågan är om det finns dokumenterade fall då en modern luft/luftvärmepump skadats eller inte funkat då det drevs av ett enkelt elverk.
Frågan intresserar även mig. Jag har i flera liknande diskussioner som denna ställt frågan mindre specifik än så. Finns det fall där någon elektronik alls gått sönder då den drevs av ett enkelt elverk? Jag kan påminna mig att jag fått ja på den frågan två gånger. Det mest detaljerade svaret av de två kom från Finndjävel här i denna tråd. Det beror antagligen inte så mycket på att det är säkert att använda prylarna så som det beror på att de flesta ytterst sällan kör elektronisk utrustning på bensingenerator. Speciellt inte luftvärmepumpar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.