Hej,

Så här blev det av förra årets torkperiod.
Häcken är ca13 år gammal, varit helgrön ända tills förra året då sommaren var het.

Vad kan jag göra med denna bruna parti, kan jag beskära den? Kommer den bli återställd som den var? Tips och råd tas gärna emot :).
 
  • Delvis brun och grön häck efter torka, med en husbakgrund och gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är kört!
Problemet är att få det snyggt vid isättning av nya plantor.
 
L Leif i Skåne skrev:
Det är kört!
Problemet är att få det snyggt vid isättning av nya plantor.
Så lösningen är att ta ut dem skadade thujorna och plantera nya?
 
Om det är grönt någon centimeter in går det att putsa bort det bruna och få det snyggt igen om ett par år. Är det brunt hela vägen så är det kört, då är de döda.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Om det är grönt någon centimeter in går det att putsa bort det bruna och få det snyggt igen om ett par år. Är det brunt hela vägen så är det kört, då är de döda.
Har kollat inne, dem är inte helt bruna, gula är dem. Funderar på att klippa bort några centimeter och ”hoppas på det bästa” innan jag börjar ta bort dem skadade. Min undran är dock vardör just i mitten? Har jag/vi beskärt för hårt eller?
 
  • Gilla
Johankerik
  • Laddar…
N nerca skrev:
Så lösningen är att ta ut dem skadade thujorna och plantera nya?
Kolla med en större handelsträdgård, men har det blivit torrt så är det slut Thuja har inga knoppämne i barken som många andra växter har.:cry: I motsatts till ex. Idegran som det kommer en knopp direkt på stammen om solen kommer åt att lysa, samma på Bok o Ek men barrväxter som gran blir aldrig grön om det saknas grönt på en gren.
Googla på leverantörer från Tyskland direkt och köp en pall med tillräklig höjd för ersättning.
 
Tackar för svar :)
 
N nerca skrev:
Min undran är dock vardör just i mitten? Har jag/vi beskärt för hårt eller?
Nä inte beskärt för hårt, för mycket grön häck i förhållande till vattnet i marken. = Glömt att vattna under den torraste sommaren 2018 på mannaminne.
Ett annat fel som görs är att sätta små plantor för tätt, och när häcken är fullvuxen får varje planta konkurrens om vattnet och näring.
Jag sätt mina med 2/meter 50cm c-c , men köper plantor på 100-120cm.
Kör en ränna så djupt jag kan med jordfräs samtidigt blandar ner ny matjord.
 
L Leif i Skåne skrev:
Nä inte beskärt för hårt, för mycket grön häck i förhållande till vattnet i marken. = Glömt att vattna under den torraste sommaren 2018 på mannaminne.
Ett annat fel som görs är att sätta små plantor för tätt, och när häcken är fullvuxen får varje planta konkurrens om vattnet och näring.
Jag sätt mina med 2/meter 50cm c-c , men köper plantor på 100-120cm.
Kör en ränna så djupt jag kan med jordfräs samtidigt blandar ner ny matjord.

Ja, jag glömde att vattna åtminstone 50dagar.
Hur djupt ska man plantera dem eventuella nya plantorna?
 
BirgitS
N nerca skrev:
Hur djupt ska man plantera dem eventuella nya plantorna?
Plantor ska (med några få undantag) sättas på samma djup som de har stått tidigare. Om de levereras i kruka så är det höjden på krukjorden som ska vara samma som vid planteringen.
 
  • Gilla
nerca
  • Laddar…
N nerca skrev:
Har kollat inne, dem är inte helt bruna, gula är dem.
Risken är stor att grenarna redan är döda, men att det kalla vädret bromsar intorkningen. Ofta dör inte hela busken, men om bara en liten del av busken överlever lär den inte göra dig glad. Jag tror att bästa vägen är att byta ut de bruna buskarna.

Thujor har ett ganska grunt rotsystem och behöver både vatten och näring för att trivas. Inte helt ovanligt att thujabuskar/häckar dör under våren.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.