Dock är det trist att det blir så. Det är ett otroligt vackert område huset ligger i. Och svara solceller får man nog anse vara förfulande då det bryter den sammanhängande röda takytan.

Området är väldigt utsatt då det försöks förtätas upprepade gånger. Bland annat är det flera byggbolag som försökt köpa tomte för att utnyttja den frikostiga byggrätten för att bygga bostdsrättsföreningar.

Allt kan inte bara vara miljö och pengar utan ibland måste man tänka på skönhet och historia med.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Fult? Ja. Rätt beslut? Ja givetvis.
 
  • Gilla
Oldfart och 2 till
  • Laddar…
När man läser artikeln ser man att han INTE fick rätt på grund av överklagan.
Däremot valde kommunen att vika sig.

Något man kanske inte ska räkna med. Och vad händer om någon annan väljer att klaga?
 
Jag läser i DN att stadsbyggnadskontoret motsäger sig paneler mot gatan men att överklagan som behandlas av stadsbyggnadsnämnden beviljar bygglov. Håller med husägaren om att detta lär vara prejudicerande i praktiken.
 
Utan att ha full insikt i ärendet så tycker jag det låter som negativt. Områden har detaljplaner och skydd av en anledning. Mycket tråkigt.
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Har det inte vunnit laga kraft så kan grannarna överklaga till länstyrelsen och sedan i mmd. Kan tänka mig att det även kan få tillstånd att prövas i MÖD om det skulle förloras i mmd.
 
Klimat kommer att bli det nya argumentet för att riva äldre vackra hus och ersätta dem med modernistiska lådor.
 
  • Ledsen
TCG
  • Laddar…
Jag tycker att det är bra. Allt kan inte vara som det har varit. Vi har ju redan ett Skansen :)
 
All gamla hus har kommit till genom att ett ännu äldre hus har rivits..
 
Bygg en toriumreaktor istället så kan vi ersätta alla små egna solkraftverk.
 
  • Gilla
Peter787 och 4 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Bygg en toriumreaktor istället så kan vi ersätta alla små egna solkraftverk.
Har detta gjorts med framgång någonstans i världen?
 
T tompaah7503 skrev:
Har detta gjorts med framgång någonstans i världen?
Norge vet jag kör på test. Men om man inte vill vara så cutting edge kan man ju bygga en ny traditionell reaktor
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.