Om det inte är för långt bort skulle jag nog köra oshuntat och strypa flödet för att få en kall retur. En ventil som stoppar självcirkulation är nog också bra.
 
Kan du leda returen från huset till garaget, som matning till aerotemper? Kanske för låg temp...

Och om du istället har en separat krets finns shuntstyrningar med on/off-funktion till cirkpump.

Fläktstyrning borde finnas i aerotempern. Om inte har Conrad universaltermostater.

Såg att Kotly har aerotempers.

https://kotly.com.pl/kategoria-air-heaters-and-air-curtains-19.html?l=en
 
B bomm skrev:
Styrning aerotemper: En kompis gjorde det enkelt för sig och satt en 230v termostat (floureon från wish) på väggen och styr pump, fläkt och eventuellt en magnetventil med den.

Antar att han kör oshuntad framledning och bara av/på, på pump och fläkt via termostaten?
 
D Daniel 109 skrev:
Om det inte är för långt bort skulle jag nog köra oshuntat och strypa flödet för att få en kall retur. En ventil som stoppar självcirkulation är nog också bra.

Hur tänker du om de inte är så långt bort?
Arerotempern kommer hamna max 2m från acktanken, eventuella rör blir nog lite längre.

Blir det inte dumt att röra om i toppen på acktanken, eller de kanske funkar om man får strypa ned flödet som du säger ?
 
Jag har en bekant som byggt en industrifastighet som fördigställs i etapper. Första delen fick areotemper från en känd svensk leverantör. När hyresgästen utökade vetksamheten till ytterligare en sektion blev det polska areotemper för 1/3 av priset. Det resulterade i att kunden ville att han skulle byta ut de första mot polska också. Det hade en gjuten fläkt som var tystare än plåtfläkten i den svenska. Det typen av prylar verkar det löna sig bra att leta lite bredare på. Om man inte hittar något begagnat som passar.
 
Nils-Orvar Nils-Orvar skrev:
Kan du leda returen från huset till garaget, som matning till aerotemper? Kanske för låg temp...

Och om du istället har en separat krets finns shuntstyrningar med on/off-funktion till cirkpump.

Fläktstyrning borde finnas i aerotempern. Om inte har Conrad universaltermostater.

Såg att Kotly har aerotempers.

[länk]

Blir svårt med returen från huset då jag hade tänkt satsladda tanken i huset via kulverten.

Vet inte hur det blir med en shuntautomatik som styrs via innetemp och en termostatstyrning till fläkten, om de som kan komma i konflikt med varann, svajigt på nått vis ? :thinking::rolleyes:

Ska kolla in kotly, tack!
 
S sandstrom skrev:
Antar att han kör oshuntad framledning och bara av/på, på pump och fläkt via termostaten?

Jo, oshuntat och av och på. Men en stad-ventil (instrypning) på returen tyckte jag mig se.
 
Det lutar åt att jag gör en shuntad slinga med cirkpump där jag kör en fast framledning på, sedan får fläkt/rumstermostat sköta resten.

Framledning får man väl prova sig fram på, kanske öka lite när det är kallare.
Eller om man styr mot en utegivare.
 
Nu har det börjat trilla in lite saker i projektet :D

Nya pannan dök upp förra veckan, ser rejäl ut. Vedutrymmet ser för mig gigantiskt ut....

Ny vedpanna på pall i förvaringsutrymme med kartonger och en röd soptunna i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen fick jag tag på en 750L acktank med solslinga och två st VV-slingor som ska få ersätta tekniktanken inne i huset.
Av nån anledning blev jag ägare till två acktankar .....:thinking:
Så är det nån som behöver en "tom" 750L tank får ni hojta, är en Dala tank med 90mm polyuretan isolering.

Svart 750L ackumulatortank med kopplingsrör på pall i ett förrådsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stor svart 750L ackumulatortank med kopparanslutningar i ett förråd, står på en lastpall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stenolofanders och 2 till
  • Laddar…
Skulle ju återkomma med en bild på Baxis kulvertstyrning. De bygger ju på att tilloppsledningen i kulverten stryps igen och den tryckstyrda pumpen varvar ner. Har en Wilo pico cirkulationspump liggandes som kan ställas på tryckstyrning men funkar det när ledningen blir helt tät. Fabrikanterna avråder från det?!
 
  • Schematiska diagram över kulvertsystem med termostat, pump, och tankar för att illustrera tilloppsledning och tryckstyrning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Velar fortfarande om vilken kulvertstyrning man ska satsa på...

Var nu i kontakt med en kille som körde "varmvattenberedarstyrningen" som finns inbyggd i pannan.
Då har man bara en givare i tanken som ska satsladdas och ställer vv-temp och hysteres i pannstyrningen. Man ställer alltså tempen på tex 60 grader och hysteresen på kanske 10 grader. Sjunker tempen till 50 startas pumpen och stängs av vid 60(som jag förstod). Han tyckte detta fungerade bra.

Nackdelen blir väl att tillslut snurrar kulvertpumpen hela tiden, om de nu är nån nackdel?! Kanske finns fler nackdelar ?
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Lite tips.

En tank kan aldrig bli för stor så satsa på en så stor som du har råd och plats med.
Eftersom tanken laddas uppifrån och den skiktas så är det bara den uppvärmda ytan som har förluster.
Välj sedan en lämplig panna att ladda den med.

Det kan vara rätt skönt att kunna slänga in ett fullt vedinlägg fast inte tanken är helt tom.


Undvik de färdigisolerade tankarna.
Isolera själv och bygg in.
Nyfiken - värför är det bättre att isolera själva?
 
L lostinsweden skrev:
Nyfiken - värför är det bättre att isolera själva?

Kan tänka mig att man har möjligheten till betydligt bättre isolering för mindre pengar.
 
Hur har ni gjort som har isolerat själva?

Kommer bygga gipsväggar runt 4kbm tanken. Skulle va lindrigt med lösull men då blir man väl tokig om man måste komma åt tanken nång gång...

Är det lönt med nån isolering under?

Tanken står ju bara på en valsad 4mm plåtring. Blir högt tryck med den lilla kanten, kanske skulle skicka in en plåt under?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.