Hej! Ska mura igen vårt källarfönster med lecablock och murbruk B (lyckas jag inte få det 100% tätt så blir det väl fogskum som nödlösning). Utanför fönstret finns en tillbyggnads krypgrund. På insidan kommer vi sätta upp skåp på väggarna - så det behöver inte bli helt slätt och perfekt.

Har två korta frågor angående att väggen lutar / är vinklad:

1. Nederdelen är ju inte plan. Det inte bara är att ställa ett lecablock i botten. Hur brukar man lösa detta? Hur får jag lecablocket i lod / plant? Följdfråga: hur mycket murbruk bör jag ha mellan mina två lecablock och mellan lecablock-källarvägg

2. Detsamma gäller ju för sidorna. Om jag skär till lecablock så de går från kant i kant längst in vid fönstret (ytterväggen) - så kommer jag närmast i bild (innerväggen) ha ca 10 cm på både vänster och höger sida som behöver fyllas ut. Hur löser jag smidigast detta? Behöver som sagt bara få det tätt - ska ändå sitta skåp framför, så behöver inte vara 100% perfekt och slätt. Men mängder med murbruk lär ju inte sitta fast av sig själv.

Undrar även om någon kan uppsatta hur många 25kg-säckar jag bör köpa. Första gången jag ska ge mig på att mura :)
 
  • Källarfönster som ska muras igen, omgivet av en vitmålad vägg med en skumisoleringsspray och kabel på fönsterbrädan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
janwide
Jag hade samma problem. I underkant löste jag det genom att jämna av med betong. Fäste en bräda på insidan och fyllde med lagom mängd betong för att jämna av lutningen. När det härdat var det bara att mura uppepå. Jag hade ingen lutning i sidled men där hade jag nog försökt snedskära lekablocken. Det behövs ju inget finlir eftersom man fyller ut med murbruk.
 
T
Jag hade nog personligen valt att platsbygga förvaring i det utrymmet och inte bygga igen det. Fönstret kan ju också funka som en ingång till krypgrunden för inspektion och arbete.

När det gäller att få det plant innan murning kan du ju gjuta en sockel som är i våg genom att väga upp en plankbit och skruva i väggen och sedan gjuta upp. Det bör också funka att ha lite trögare bruk och mura de första varven ut till kant och låta dom härda tills du fortsätter. Sätter det sig ändå lite bör du kunna justera det under den fortsatta murningen.
Om du gjuter har du ju fördelen att gjuta upp en nivå som kanske kan minska kapningar, kanske gjuta så du bara har ett eller ett par varv att lägga lecan.

Varför vill du ta bort fönstret?
 
T tobiast skrev:
Jag hade nog personligen valt att platsbygga förvaring i det utrymmet och inte bygga igen det. Fönstret kan ju också funka som en ingång till krypgrunden för inspektion och arbete.

När det gäller att få det plant innan murning kan du ju gjuta en sockel som är i våg genom att väga upp en plankbit och skruva i väggen och sedan gjuta upp. Det bör också funka att ha lite trögare bruk och mura de första varven ut till kant och låta dom härda tills du fortsätter. Sätter det sig ändå lite bör du kunna justera det under den fortsatta murningen.
Om du gjuter har du ju fördelen att gjuta upp en nivå som kanske kan minska kapningar, kanske gjuta så du bara har ett eller ett par varv att lägga lecan.

Varför vill du ta bort fönstret?
Fönstret går rakt ut i krypgrunden på utbyggnaden, så det är becksvart där året om :) Har en dörr in till krypgrunden utifrån, så det är också löst redan.

Ska byggs tvättstuga med överskåp längst med hela väggen - så vill inte ha platsbyggd förvaring mitt i. Dessutom ska ett avloppsrör gå igenom detta hål innan väggen muras igen :)
 
janwide janwide skrev:
Jag hade samma problem. I underkant löste jag det genom att jämna av med betong. Fäste en bräda på insidan och fyllde med lagom mängd betong för att jämna av lutningen. När det härdat var det bara att mura uppepå. Jag hade ingen lutning i sidled men där hade jag nog försökt snedskära lekablocken. Det behövs ju inget finlir eftersom man fyller ut med murbruk.
Tack för snabbt svar!
Två korta följdfrågor:

Är det lugnt att mura in en bräda? (Tänker att det är trä/levande material).

Hur lång tid ungefär kan jag räkna med att det tar för ”utplaningen” att härda - innan jag kan mura igen helt? Låt säga att den blir 3-4 cm hög
 
J jeric.cire skrev:
Tack för snabbt svar!
Två korta följdfrågor:

Är det lugnt att mura in en bräda? (Tänker att det är trä/levande material).

Hur lång tid ungefär kan jag räkna med att det tar för ”utplaningen” att härda - innan jag kan mura igen helt? Låt säga att den blir 3-4 cm hög
Brädan ska inte muras in. Det används bara som stöd för betongen under tiden den härdar, jämför med en gjutform för betong.
 
A
Du skruvar fast brädan på innerväggen vid den röda flaskan. Det gör du med betongborr och plugg.

Brädans överkant ska då sitta på en höjd så att du kan fylla innanför till en helt plan yta.

när det stelnat tar du bort brädan, sätter igen borrhålen, och kan fortsätta gjuta igen resten..

Det kan vara bra att ta bort färgen för att ge betongen bättre grepp och att du borrar in några bitar armeringsjärn i botten och sidorna för att förstärka konstruktionen.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
janwide
J jeric.cire skrev:
Tack för snabbt svar!
Två korta följdfrågor:

Är det lugnt att mura in en bräda? (Tänker att det är trä/levande material).

Hur lång tid ungefär kan jag räkna med att det tar för ”utplaningen” att härda - innan jag kan mura igen helt? Låt säga att den blir 3-4 cm hög
Betongen har härdat tillräckligt på några timmar. Gjuter du på kvällen är det helt lugnt att mura morgonen efter. Jag skulle inte ta besväret att skrapa bort färg eller borra i armeringsjärn. Betongen kommer att sitta ändå. Vill du vara på den säkra sidan kan du slå ur några flisor ur underkanten så att ytan blir ojämnare och lättare för betongen att fästa i. Blanda betongen med ganska lite vatten så att den är fast och inte rinnande. Då behöver du knappt ha någon bräda i framkant. Du kan täcka den med lite plast så att den inte torkar ur för då härdar den inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.