J Jarlsgård skrev:
Har tittat på vad jag tror var huset nu.. kändes som att alla parametrarna stämde!

Det fanns ett stort renoveringsbehov där ja.. tyckte en del saker kändes förvirrande tex som att det var luft/vatten men det fanns åtminstone 3 rum med elradiatorer? Och ett par rum helt utan radiatorer men som man kunde urskilja av skicket knappast hade golvvärme heller.

Alla rum såg ut att behöva ses över, såg allmänt slitet ut. Utöver det nämner du att taket behöver läggas om (bara för att anticimex bedömer att ett tak har 20 års livslängd så måste det inte läggas om) men det är ändå en hel del pengar att pumpa ut! Planlösningen kan jag själv i ärlighetens namn inte riktigt förstå vad det var för speciellt med? :)

Hade jag varit ni så hade jag letat efter ett snarlikt hus för 2-300' mer i ett avsevärt mkt bättre skick!
Ja, efter att ha läst besiktningsprotokollet lite mer ingående känns det inte aktuellt längre. Helst inte när det ligger ett snarlikt hus ute på gatan bredvid i riktigt fint skick för 995...
 
mexitegel mexitegel skrev:
Du generaliserar och det ger en gravt felaktig bild av 70-talshusen som under rätt förutsättningar inte alls är så dåliga som du beskriver.

Det var inte alla hus som byggdes med tryckta reglar som behandlats med det ämne som senare förbjöds. Det finns också många 70-talshus helt utan problem, även med tryckta syllar.

En varm platta suger inte fukt, det är först när den kallnar (om golvvärmen stängs av sommartid t.ex.) som det kan uppstå sk. omvänd fuktvandring. Det är inte ens säkert att det uppstår och även om så är fallet behöver det inte vara ett problem. Men man ska vara uppmärksam på det.

I dag finns mycket god kännedom samt bra och beprövade lösningar för de eventuella problem som kan finnas i huset.

Oavsett vilket hus man köper behöver man sätta sig in i vilka potentiella risker konstruktionen har, när man skaffat sig den kunskapen kan man fatta ett informerat beslut om ett eventuellt köp.
Inlägget avser ett 70 tals hus med konstaterad fukt i bjälklag/reglar och är ingen generalisering av alla 70 tals hus . Fukten måste ha vandrat och vissa 70 tals hus har felbyggts med bjälklag och regelverk i direktkontakt med oisolerad betongplatta .
Värme och fuktvandring styrs av enkla välkända fysikaliska lagar.
Luftfuktighet : När luften värms upp blir den torrare då luftfuktigheten sjunker . När luften kyls stiger luftfuktigheten.
Luftfuktigheten mäts i relativ luftfuktighet RF . RF i oisolerad betongplatta är 95 % , i källarvåning 50-60 % , i våning med
golvvärme 15-40 % . RF över 45 % medför stor risk för mögel.
Fuktvandring sker pga att fukten strävar efter att utjämna skillnaden i fuktighet tills den uppnår samma i området. . Fukten går från högre halt till lägre halt , alltså från plattan och uppåt i rummet.
Fuktvandring i reglar sker uppåt även genom kapillärkraften tills fukten blir tillräckligt varm och förångas. Golvvärmen ökar på
förångningen varför fukten i rummet kanske inte känns förrän värmen stängs av.
Betong är alkalisk och aggressiv mot impregnering vilken löses ut och följer med fuktvandringen uppåt mot torrare rum där den
dunstar och den giftiga PCP impregneringen förångas med endast svag lukt .
Detta förstods inte när PCP impregneringen lanserades
Det finns beprövade metoder för åtgärd t.ex bila upp och ersätta plattan , byta och isolera bjälklag sedan montera ventilerat
golv. Dock medför alla metoder höga kostnader. Bättre avstå köp av 70 tals hus utan riktig dokumentation och med vattentryck
mot grund eller underifrån stigande vatten .
 
E Evamag skrev:
Ettt badrum kommer att kosta 150-200.000. Tak 175-225.000 och kök minst 200.000. Dränering 200.000.
Priser om man köper allt inkl ROT och standard normal. Målning och tapeter av ett tum 30.000.

Arbetskostnaden är ca 40-50% av priset. Annat material och moms.

Du får själv fundera över med ovanstående priser minus vad ni kan själva göra avgöra vad huset är värt. Dethela beror vilkettidsperspektiv ni har.
då ska du nog kolla efter andra hantverkare.

vi betalade 8000kr efter rot för spackling+tapetersering av 3rum (exkl matrial) då var det iof nytt gips och renoveringsgips på 80% av det, resterande 20% bredspacklades

30000kr+matrial för dräneringen (ja eller själva dränrör ingick i de pengarna) vi monterade dock isodrän skivorna själva.

jag har fått offerter på 4x summan för samma jobb när jag kollat...
Nej , endast svensk arbetskraft, inte öststat.
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Man kanske inte vill borra hål i golvet om det är golvvärmerör som ligger i trägolv ovan betongen.
Men själv skulle jag inte köpa detta hus.

Stickan
 
B Betula_Pendula skrev:
Ser att en del angett pris uppskattningar på olika renoveringar och tänkte bidra med lite siffror från min egen renovering.

Vi håller på att totalrenovera ett äldre hus och gör det långsamt och gör allt själva: Byta tak 120 kvm (Begagnat tegel 5000 kr, råspont 11 000, Underlagsduk 6000 + övrigt ca 10 000) 32 000 Kr Arbetet tog 2 veckor för 4 personer. (Tegel håller 100 år ) Renovera Badrum ca 8 kvm med våtrumsmatta + väv på väggarna ca 25 000 Kr Arbetet tog 3 veckor för 2 personer.

Sen har lillebror dränerat om sin källare själv, han gjorde en sida per år under fyra år. Han hyrde en minigrävare. Frågade vad han trodde det kostat och han uppskattade det till ca 15 000 om året dvs 60 000 kr och fyra veckors jobb för två personer.

Sen så om tapeter mm är slitna så köp billigast möjligt som ser ok ut så har ni tapetserat om hela huset på en vecka och det håller i många år. Sen kan ni i lugn och ro renovera ett rum i taget efter att det stora är gjort.

Så en renovering behöver inte kosta flera 100 000 kronor om man är lite smart i materialval och gör arbetet själv. (Ofta är det mera lönsamt att vara tjänstledig från sitt jobb utan lön och göra jobbet själv!)
Så räknar du med att duktiga hantverkare kostar 500 kr i timmen om man vill ha ett liv med och inte renovera sig genom småbarnsåren eller riskrea relationen. Då kostar dina renoveringar i princip det som sagts innan i tråden
 
Hej, jag hoppas att ni hittar ett bättre hus. Även om ni gör allt jobb själva så är skillnaden mellan detta hus och det andra 900-650 bara 250.000 Visserliken får man en del material för de pengarna men man vill ha lite för besväret. Lukt är det samma som alvarlig mögel om det finns fuktighet. Allt trä måste bort och i synnerhet om det är fiberskivor Chip-board eller liknande MDF är det värsa. Mögel är riktigt giftigt särskilt för de mäniskor som har genfel mot mögelgift utsöndring som 25% av befolkingen har. De som inte utsätts för mögel lider inte av det men de som utsätts för mögel och råkar tillhöra de 25% kan få mycke alvarliga konsikvenser. Om man vill veta om man tillhör denna grupp så kan man lämna ett blodprov som analyseras, jag vet inte om alla lab gör det. Om man är en av de 25% skall man inte åtgärda mögelskador själv dessutom måste man ha andings filter minst HEPA 13 plus heldräkt. Svenska hus klarar sig bra så länge de är uppvärmna och inte läcker. Gränsen brukar dras vid att den relativa fuktigheten stiger över 65% i 48 timmar för då börjar mögel gro. Om ni ser mögel särskilt den svarta då är det fara å färde, Det finns många mögel medel i handeln men det englaste är att tvätta med vinäger som är billigt och är bättre än alla andra jag sett. Tyvärr räcker det inte att det blir rent på ytan. Mögel tycker mycke om papper, jag har slängt hela biblioteket och bara behållit några böcker som jag torkat i mikrovågsungnen ute och sen stoppat dem i lufttäta plastpåsar. stoppingar i soffor är ett problem, jag har slängt soffor och köpt ny fast de gamla var bättre förutom möglet. Allt jobb som vi gjort för att rädda huset får inte plats på denna sidan. Lycka till det finns antagligen ett friskt o fint hus runt hörnet. Fortsätt att leta. Jag renoverade-förbättrade-förebyggde för minst 700.000
 
A Annika Markusbacka skrev:
Åh, du ger mig hopp! Och precis, köket klarar sig några år, rummen är helt okej med lite tapeter/målning, är dock fuktfläckar i taket i vardagsrummet och rummet bredvid (på två olika ställen) så risken är ju att taket är lite dåligt. Men egentligen borde vi kunna göra det själva, pappa vet garanterat hur man gör. Sen är ju frågan hur blött det har blivit efter vattenskadan i badrummet, men förhoppningsvis har det torkat upp en del sen besiktningen gjordes. Mannen vill ändå måla om huset, så då är det kanske bara bra att det behöver fixas. Och han och hans kompisar kan ju förmodligen måla det på några dagar med lite mat som betalning =)
Om du har en kunnig far , så fråga honom . Han vet ju defenetivt att det inte kostar 200000 kr att lägga om ett tak själv. Mitt kostade 25000 kr att göra själv .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.