T Troberg skrev:
Det är inte hunden de behöver vara rädda för, det är mig. Hunden är bara alarmet, jag tar hand om tjuvarna.
Nej, du är ju inte hemma... Så det blir svårt.
 
  • Haha
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Varför inte ha en golden som slickar och kramar ihjäl tjuven?
Jo, det är en bra idé. Om man ändå skall ha en hund, så kan den ju lika gärna vara snäll! :)
 
  • Älska
RoAd
  • Laddar…
Skall en hund verkligen fungera, så får man nog träna den som hangarhund. Men då lär den väl bita ihjäl både brevbäraren och alla grannar.

I min ungdom extraknäckte jag som TV reparatör. En av mina kolleger åkte till en kund, han hade fått nyckel och går in. Där möts han av en stor hund, som tyckte det var jättekul med sällskap.

När reparationen var klar så var det inte alls populärt att han skulle gå. Då står hunden vid ytterdörren och morrar. Så han fick börja leka med hunden, och lyckade kasta in en leksak i ett sovrum, och stänga dörren till rummet när hunden hämtade...
 
  • Haha
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, du är ju inte hemma... Så det blir svårt.
They can run, but they can't hide...
 
T Troberg skrev:
They can run, but they can't hide...
Jorå, Polen är stort... ;)

(Det finns naturligtvis inbrottstjuvar från andra länder än Polen också...)
 
  • Haha
RoAd och 1 till
  • Laddar…
S
Tja, jag kan bara säga att när det gäller hund, så litar jag mer på vad inbrottstjuvarna själva säger, än åsikter på ett forum. Såg ett program för en tid sedan där inbrottstjuvar intervjuades, och de sa just det att fanns det tecken på att det fanns hund i ett hus, så valde de ett annat istället.

Sedan kan jag notera att flera av våra grannar, som inte har hund, har haft upprepade inbrott. Vi har aldrig haft något, och jag tycker då att vårat hus borde förefalla mer attraktivt för tjuvar än i alla fall den ena grannen. Den andra grannen skaffade hund efter att ha haft ganska många inbrott. Just som skydd mot inbrottstjuvar. Därefter har de inte haft ett enda inbrott.

Så ni kan säga vad ni vill, tjuvarna själva säger att de undviker hundar, och här i området har bostäder med hund haft noll inbrott och bostäder utan otaliga.
 
  • Gilla
PierrePierre
  • Laddar…
Om man har minsta lilla insikt om hur hundar funkar så blir det löjligt att diskutera "hund" i allmänna ordalag. Hur hunden reagerar när någon främmande kliver in beror på ras OCH individ samt vad hunden tränats till.

Som exempel kan nämnas min egen hund. När vi är hemma räcker det med att du nuddar entretrappan med lilltån för att hon ska gå total bärserk och skäller så man tror hon ska äta sig ut genom ytterdörren. Ingen normalfuntad person kliver in i det läget.

Däremot om vi inte är hemma ligger hon tyst i soffan när jag stampar in genom dörren. Antingen vet hon att det är jag eller så skiter hon i att någon kommer när resten av flocken inte är hemma.

Denna hund är inte en vakthund utan en jakthund med synnerligen begränsad vaktinstikt. Den som tror att det räcker att slänga godis på en hund som dessutom är avlad för vaktinstikt tänker knasigt, även om fler saker styr än arv.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
S Snickerick skrev:
Tja, jag kan bara säga att när det gäller hund, så litar jag mer på vad inbrottstjuvarna själva säger, än åsikter på ett forum. Såg ett program för en tid sedan där inbrottstjuvar intervjuades, och de sa just det att fanns det tecken på att det fanns hund i ett hus, så valde de ett annat istället.
Som all säkerhet: Var inte lättaste målet. Allt som gör dig till ett svårare mål än grannen är bra.

MathiasS MathiasS skrev:
Om man har minsta lilla insikt om hur hundar funkar så blir det löjligt att diskutera "hund" i allmänna ordalag. Hur hunden reagerar när någon främmande kliver in beror på ras OCH individ samt vad hunden tränats till.
...och just därför är de ett problem för tjuvarna. De är en okänd faktor, en risk. Det finns alltid ett annat hus att välja för dem.

Lite som den klassiska tumregeln: Parkera alltid bredvid något dyrare.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Ena brorsan hade hand om en schäferblandning lite nu och då som daghusse. En stor helsvart hund i 50-kg-klassen som inte var tränad till något speciellt alls. Den sa inte ett pip oavsett vem som kom genom dörren. Däremot hälsade han alla välkomna och blev extra glad om någon ville gå ut och gå med honom. Det vill säga, det räckte med att titta på kopplet så blev han överlycklig.
Helt värdelös som vakthund.

Den andra brodern har en lagotto som får frispel bara någon sätter foten innanför samma stadsdel. Det räcker med att man går i trapphuset för att hon ska börja tokskälla. Men det är ungefär så långt hon kan sträcka sig med vaktandet. När man kommer in i lägenheten så slutar hon skälla efter en stund och ska sen hälsa ungefär hela dagen.
Funkar nog bra som larm men lär inte skrämma någon tjuv och eftersom att alla vet hur hon reagerar vid besök så är det ingen människa som lyfter på ögonbrynen när hon börjar skälla.
Värdelös som vakthund.

Som ett tredje exempel så var jag i Göteborg för många år sedan och var ute på promenad och gick runt i Eriksberg. Någonstans där hamnade vi utanför ett inhägnat område med riktiga vakthundar innanför. De sa inte ett pip och gjorde inga som helst tecken på utfall men vi kunde inte gå en millimeter utan att de lugnt följde efter på insidan. Jag kommer inte ihåg vad det var för hund men vill få det till något i stil med rottweiler.
Förmodligen utmärkt som vakthund och skulle nog skrämma iväg även de mer rutinerade tjuvarna.

Fjärde exemplet är grannens blandras i 25-kg-klassen. Skäller aldrig, hälsar alla välkomna och älskar när någon så mycket som tittar åt en boll.
Riktigt värdelös som vakthund.

Helt anekdotiska argument och mest bara för att bygga på det MathiasS poängterade om angående att det beror väldigt mycket på vilken hundras och om den faktiskt är tränad till att vakta.
Sen spelar det inte så stor roll i mitt tycke om det är en person i ett forum eller en yrkeskriminell som yttrar sig i TV. Det är ju fortfarande bara åsikter som framförs. Det finns nog experter som hävdar att jorden är platt också. :)

T Troberg skrev:
...och just därför är de ett problem för tjuvarna. De är en okänd faktor, en risk. Det finns alltid ett annat hus att välja för dem.
Det beror ju på vart tjuvarna kommer ifrån. Är det förbipasserande stöldligor så gör det nog lätt för sig och väljer lätta offer, men som i mitt fall har jag drabbats av inbrott av ett gäng infödda svenskar där ena bodde några kilometer bort. Sådana kommer inte se hunden som en okänd risk.
Samma sak kan jag tänka mig om du har något stöldbegärligt som är värt att gå över lik för.
 
S Snickerick skrev:
Tja, jag kan bara säga att när det gäller hund, så litar jag mer på vad inbrottstjuvarna själva säger, än åsikter på ett forum. Såg ett program för en tid sedan där inbrottstjuvar intervjuades...
Tja, jag kan bara säga att när det gäller hund så litar jag mer på forskning från polisen än vad som sägs på TV...

Om man blandar samman "åsikter på ett forum", med polisens studier, så kommer man garanterat att slänga ut barnet med badvattnet.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
M
Är det inte så att tjuvarna är lika ljusskygga som ljudskygga? Ett larm som tjuter över hela bostadsområdet ger väl dom flesta tjuvarna panikkänslor, precis som en hund som står och skäller. Hunden i sig utgör oftast inget hot, en hundvan människa som inte utsöndrar endorfiner kan kontrollera vilken vaktutbildad hund som hellst. Däremot den frenetiskt skällande terriern är jobbigare att få tyst på, även om det naturligtvis finns sätt för detta också. Men det skapar uppmärksamhet, vilket tjuvar hatar.

Jag tror dock mycket på det preventiva, så jag har satt upp en skylt på baksidan där jag har en grind mot skogen, ”varning för hunden”. Jag har dock ingen hund:), men alltid lurar det någon.
 
S Squall Leonhart skrev:
Det beror ju på vart tjuvarna kommer ifrån. Är det förbipasserande stöldligor så gör det nog lätt för sig och väljer lätta offer, men som i mitt fall har jag drabbats av inbrott av ett gäng infödda svenskar där ena bodde några kilometer bort. Sådana kommer inte se hunden som en okänd risk.
Samma sak kan jag tänka mig om du har något stöldbegärligt som är värt att gå över lik för.
Ingen säkerhet är perfekt. Om någon verkligen vill gå Mission Impossible, så kan du inte skydda dig. Det handlar om att minska risken, inte eliminera den.
 
T Tosse skrev:
En sak som saknas är att limma fast fönsterkasetterna om de är enkla att ta ur utifrån. Jag fick inbrott, då behövde tjuven vara ta bort tre lister som var fästa med små dyckert och sen ta ut glaskasetten. Gjort på 30 sek. Elitfönster.
Hur kan det vara så enkelt? Vad var det för Elitfönster modell? Tänker om de har åtgärdat det på senare år.
 
Det sa glasmästaren som var hit och bytte en ruta jag vart panga när vi tappat bort nyckeln, ja men ska vi limma eller ska jag sätta med list? Sätt med list sa jag, blir billigare om jag tappar nyckeln igen :D
Nu har jag Yale så nu är den limmad
 
B Broken arrow skrev:
Tanken är dock inte dom ska ta tjuven på bar gärning utan kolla husets skick efter tjuven varit där mer.
Då kan man ha ett kinalarm för 300:- utan koppling till överprisade larmcentralen, som larmar till ens egna mobil och så kollar man huset själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.