Tobzter
Hej alla. Nu när man tror vinter är slut så har man börja riva altan här hemma . Som måste klassas som den sämst byggda . Men taket gillar vi och vill försöka behålla det. Lyfta av det är bara glömma är väldigt tungt.
Ska riva allt runt omkring och sedan bygga runt taket igen .någon som har någon idé hur man ska gå tillväga?
Bifogar några bilder på denna

Taket i helhet
Altan under rivning med kvarstående takkonstruktion och ruttet trägolv och räcken omgivna av skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Infästning mot backen
Rivningsarbete av en sliten altan med synliga träbjälkar och skadade plankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altan under renovering med slitna träplankor och en synlig infästning i marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altanens röta trästöd och infästning mot marken med tegelsten och metallstolpe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Altan under renovering med synligt rötskadat virke och en del rörelse och ovårdade ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är glad att ja rev denna iår aldrig varit med om nå mer ruttet material. Rutten och skadad träkonstruktion från en altan med synliga rester av betong och fragmenterat trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis rivet gammalt träaltangolv med synlig röta och kvarlämnat skräp intill husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du använt oimpregnerat virke? Låt bara taket med sina stolpar stå kvar. Du kan använda vanligt virke i stolpar bara de är isolerade mot fuktinträngning nertill.
 
Tobzter
Japp är vanligt virke . Inte ja som byggt som tur var . Den fanns vid köp av huset. .
Så du tror på de står helt själv om man tar bort allt runt om. Den är skruvad i bärlinan på vissa ställen. Tanken är att byta stolparna till taket och gjuta fast dom
 
Stolparna verkar ha stöd från grunden. Kolla det. Om det stämmer är det inga problem att riva.
 
Du kan nog låta taket stå kvar på bara stolparna, men av vad jag kan se verkar stolparna inte vara fixerade på något vis, utan bara ”stå” fritt på sten?
I så fall behöver du nog orda med stöttor eller sätta tvärbrädor mellan benen så att de inte sticker iväg vid nästa vindpust. Det är ju rätt långa ben till taket när du tagit bort altanen. Känns som att det finns lite risk för ”Bambi på hal is” utan förstärkning.

Men, ärligt talat. Det ser inte ut att vara några större fel på taket, men det ser inte ut att vara *så* mycket att spara på heller. Om du tar ned det också blir det ju betydligt friare för dig att bestämma hur du ska bygga din nya altan och så slipper du att ditt nya fina bygge kröns av något från förra fuskbygget. :)
Det går ju att vara försiktig när du demonterar det, så att du kan återanvända takstolar och plåten(?) om du så önskar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Tobzter
Oki kolla så att stolparna har bra stabil grund att stå på så borde de inte vara några problem verkar det som .känns ändå läskigt att de ska stå på 3.5m höga 45x95
 
Tobzter
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Du kan nog låta taket stå kvar på bara stolparna, men av vad jag kan se verkar stolparna inte vara fixerade på något vis, utan bara ”stå” fritt på sten?
I så fall behöver du nog orda med stöttor eller sätta tvärbrädor mellan benen så att de inte sticker iväg vid nästa vindpust. Det är ju rätt långa ben till taket när du tagit bort altanen. Känns som att det finns lite risk för ”Bambi på hal is” utan förstärkning.

Men, ärligt talat. Det ser inte ut att vara några större fel på taket, men det ser inte ut att vara *så* mycket att spara på heller. Om du tar ned det också blir det ju betydligt friare för dig att bestämma hur du ska bygga din nya altan och så slipper du att ditt nya fina bygge kröns av något från förra fuskbygget. :)
Det går ju att vara försiktig när du demonterar det, så att du kan återanvända takstolar och plåten(?) om du så önskar.
Jo kommer nog rivas . Tänkte först att man spar lite pengar med att spara taket . Men kommer nog ångra det när allt annat blir nytt å fräscht .
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Jag ser bara två små brädor på framsidan med fyra spik vardera och på baksidan sitter det en elfaregel (?) och en bräda med två spik vardera som ser till att det inte faller åt sidorna. Inåt och utåt tror jag inte att jag ser något alls? Så tar du bort "väggarna" och altanens ram samtidigt kommer det nog att kunna dra iväg. Men jag tycker också att det ser lite svajigt ut om stolparna inte är låsta med annat än friktion ner i backen... Men om du gillar det så behåll det. Jag ser funktionen med det då mitt hus kom med en altan under tak och med tillhörande vinstock. ;) Perfekt för grillen och utekaffe när det regnar eller är för mycket sol. ;)
 
Tobzter
Du har helt rätt är en elfa regel (y) , tager vad man haver bygge är detta så nu ska det rivas,
Fortsätter i denna tråd eller ska man skapa en ny kanske ?
Jag har ett jäkla problem att utläsa dessa spännvidd tabeller vet ej varför men blit inte klok.
har börjar skissa på den ny altanen allt byggs i 195x45 virke, ska man gå upp till 225 på bärlinorna för att spara plintar eller är det inte försvarbart,
Kan ja gå ner på skruvreggarna till 145? 170?
CAD-ritning av en altanstruktur med dimensioner, inklusive bärlinor och skruvreglar i storlek 195x45 mm, och trall 28x145 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tobzter
Ingen som har en liten åsikt på plintavstånd och om ja kanske kan gå ner i dimension på skruvreglar?;)
 
Du utnyttjar virket bättre om du använder 45x220 till bärlinor och sätter plintarna under dessa med c/c 1750 mm och 45x145 till skruvreglar.
 
Tobzter
Oki hur långt i mellan kan jag ha bärlinorna med 145 skruvreglar ?
 
Tobzter
Man får tacka för hjälpen då är de bara beställa virke
 
Tobzter
Får man tacka igen för alla goda råd på vägen Nybyggd träterrass vid skogsbrynet med stolpar för framtida räcke, och trädgårdsmöbler. Trädäck med pergola och sittgrupp, omgivet av gröna träd och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.