H hempularen skrev:
Hela resonemanget runt kostnad för servicebil, oavsett om den debiteras som en fast kostnad, eller per timme är väldigt konstigt. I en firma har man en mängd verktyg, ofta en hel del mer eller mindre dyra maskiner, och bilar. Bilen är ett verktyg/maskin på samma sätt som en kapsåg, rörpress eller vad det nu är.

Finns ju ingen anledning att ta betalt specifikt för just bilen, jo det kan vara rimligt att ta en milkostnad för att täcka rena rörliga kostnader, fast även det med viss tveksamhet, det brukar inte debiteras extra för slitage på en sågklinga, eller annan drift av maskiner. Alla sådana kostnader brukar bakas in i timpriset.

OM det är så att firman äger någon väldigt speciell extra dyr bil som behövs för vissa arbeten, ex. en stor mobilkran. Då kan jag tycka att det kanske är rimligt. Med särskild debitering för den.
Bilar har andra kostnader i storstäder med biltullar, parkering osv bara parkering kan vara en hög kostnad.
Att parkera i city i ett parkeringshus kan kosta över 100kr per timme.
Att timdebitera för en bil som står på kundens mark i glesbygden är något helt annat och felaktigt så länge bilen inte är ett specialfordon som används och krävs för arbetets utförande och kan likställas med en grävmaskin eller liknande.
 
Bränsle, trängselskatt, försäkring etc tar man i milersättningen. Det finns ju schabloner för milersättning som just är tänkt att täcka såna kostnader och även "slitage".

Och om man nu vill ta timpenning för servicebilen när den står still så får man ta och inkludera detta i prisuppgifterna. Grundregeln är ju att man inte får ta betalt för nåt som man inte kommit överens om. Och det räcker inte att skriva "kostnad för servicebil tillkommer". Det behöver vara specificerat hur man tar ut den kostnaden. (Och talar man om att man tar 100 spänn timmen för när bilen står parkerad så väljer nog många kunder en annan firma.)
 
  • Gilla
Hummingbird och 1 till
  • Laddar…
hsd
Håller med till 100 %
Skulle det behövas en mobilkran så berättar serviceteknikern det / står i offerten
 
hsd hsd skrev:
Håller med till 100 %
Skulle det behövas en mobilkran så berättar serviceteknikern det / står i offerten
Ja DET skulle jag inte ha några problem med alls. Men det är som med hyra av byggnadsställningar, container/tömning, skylift osv, det är något som oftast nämns innan (står i offert). Kan vara en stor "extrasumma"..

Fullt förståeligt att vissa maskiner/saker har de inte själva i företaget (man kan omöjligen ha alla saker) utan hyr själva in vid behov.. och de ska betalas såklart.
 
Tycker inte det är konstigt, det är normalt. Nu tycker jag dock att du fått betala lite för mkt.

Såhär resonerar jag:

Servicebil kostar en fast kostnad per besök, tex. 300kr+moms. Det ska täcka alla bilkostnader, leasing, kontantinsatsen, försäkring, drivmedel, parkering etc. många firmor på service går dock plus på bilen, har man tex. I snitt 1,5 jobb/dag 20 dagar i månaden blir intäkten 1,5x20x300=9000kr då bör det bli lite vinst, men det beror på.

Att istället ta per timme är ju ett sätt att dela upp kostnaden på ett mer rättvist sätt. Sen om det är mer rättvist kan ju diskuteras. Men räknar vi istället 9000kr/mån och delar den med 160h får vi knappt 56kr/h exkl. moms. Det gynnar ju småkunder på typ 2h jobb där fdå servicebilen blir en mindre kostnad. Att baka in bilen i timpengen skulle göra att man ser dyrare ut på papperet än andra företag som har separat kostnad för servicebil.

Däremot tycker jag det är viktigt att man informerar om sin kostnader. A och O är att man informera om kostnad för servicebil, restid och löpande per timme samt priser på allt. Få kunder klagar då.
 
J Johan456 skrev:
Tycker inte det är konstigt, det är normalt. Nu tycker jag dock att du fått betala lite för mkt.

Såhär resonerar jag:

Servicebil kostar en fast kostnad per besök, tex. 300kr+moms. Det ska täcka alla bilkostnader, leasing, kontantinsatsen, försäkring, drivmedel, parkering etc. många firmor på service går dock plus på bilen, har man tex. I snitt 1,5 jobb/dag 20 dagar i månaden blir intäkten 1,5x20x300=9000kr då bör det bli lite vinst, men det beror på.

Att istället ta per timme är ju ett sätt att dela upp kostnaden på ett mer rättvist sätt. Sen om det är mer rättvist kan ju diskuteras. Men räknar vi istället 9000kr/mån och delar den med 160h får vi knappt 56kr/h exkl. moms. Det gynnar ju småkunder på typ 2h jobb där fdå servicebilen blir en mindre kostnad. Att baka in bilen i timpengen skulle göra att man ser dyrare ut på papperet än andra företag som har separat kostnad för servicebil.

Däremot tycker jag det är viktigt att man informerar om sin kostnader. A och O är att man informera om kostnad för servicebil, restid och löpande per timme samt priser på allt. Få kunder klagar då.
Då tar du ingen milersöttning?

Om nu din ’serviceavgift’ också inkluderar drivmedel som du nämnde?

(Det gör juvlite skillnad isf också)
 
Snigla Snigla skrev:
Då tar du ingen milersöttning?

Om nu din ’serviceavgift’ också inkluderar drivmedel som du nämnde?

(Det gör juvlite skillnad isf också)
Nej, nu är jag inte verksam som elektriker längre men resonerade på det viset när det begav sig.
Jag tycker du har fått betala alldeles för mkt för bilen, det är liksom inte ens i närheten av rimligt. + moms läste jag sen!! Jag hade bestridit det, det är inte skäligt.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Snigla: Jag tycker också det låter mycket.
Hamnade i denna tråd då jag har problemet ifrån "andra hållet". Sköter om trädgårdar i egen regi. Har inte tagit ut kostnad för drivmedel, servicebil, resa eller de vanligaste maskinerna. Tyckt att det är enklast för mig, och flest nöjda kunder då det är inbakat i priset. Har nu fått nedslag av skatteverket då de nu börjar "hård dra" regeln om att Rutavdrag/bidrag endast gäller arbete. så om jag inte specificerar kostnader för maskiner. Även de vanligaste som gräsklippare och häcksax. drivmedel, reskostnad etc så kommer de räkna det som att det är inbakat i priset, och inte betala ut Rut. som det ju är jag som söker, och får dubbeljobb om det inte betalas ut..
Bor på landet i skåne. Har 7-8 mil enkel väg till de större städerna. kör oftast 10-20 mil om dan. Tycker det är skitjobbigt att börja behöva ta betalt för de grejerna extra. Tänkt på att kalla det "servicebil" och förklara på fakturan att det gäller bil, resa, vanligaste maskinerna.
Men känns ju skitjobbigt för små återkommande jobb. tex 1h gräsklippning var tionde dag. jag kan ju inte lägga på en hel körersättning ink arbetsbil för det.
Funderat på 400kr ink m. för städerna 8 mil bort. och sedan slå ihop kortbesök som som i exemplet, som jag tar när jag åker, till ca 1st Servicebil/ 8h.
Jobbigaste att försöka prissätta tycker jag är "grannar" som bor upp till 2mil bort.
Har ni här på forumet Köpare och säljare av tjänster något att säga om detta?
mvh
 
N Niclas1 skrev:
Snigla: Jag tycker också det låter mycket.
Hamnade i denna tråd då jag har problemet ifrån "andra hållet". Sköter om trädgårdar i egen regi. Har inte tagit ut kostnad för drivmedel, servicebil, resa eller de vanligaste maskinerna. Tyckt att det är enklast för mig, och flest nöjda kunder då det är inbakat i priset. Har nu fått nedslag av skatteverket då de nu börjar "hård dra" regeln om att Rutavdrag/bidrag endast gäller arbete. så om jag inte specificerar kostnader för maskiner. Även de vanligaste som gräsklippare och häcksax. drivmedel, reskostnad etc så kommer de räkna det som att det är inbakat i priset, och inte betala ut Rut. som det ju är jag som söker, och får dubbeljobb om det inte betalas ut..
Bor på landet i skåne. Har 7-8 mil enkel väg till de större städerna. kör oftast 10-20 mil om dan. Tycker det är skitjobbigt att börja behöva ta betalt för de grejerna extra. Tänkt på att kalla det "servicebil" och förklara på fakturan att det gäller bil, resa, vanligaste maskinerna.
Men känns ju skitjobbigt för små återkommande jobb. tex 1h gräsklippning var tionde dag. jag kan ju inte lägga på en hel körersättning ink arbetsbil för det.
Funderat på 400kr ink m. för städerna 8 mil bort. och sedan slå ihop kortbesök som som i exemplet, som jag tar när jag åker, till ca 1st Servicebil/ 8h.
Jobbigaste att försöka prissätta tycker jag är "grannar" som bor upp till 2mil bort.
Har ni här på forumet Köpare och säljare av tjänster något att säga om detta?
mvh
Det är väl knappast problem att ta en ersättning för körning till och från kund, men att kunden får betala för att bilen står parkerad utanför deras hus, retar upp många.
 
I en del branscher, framförallt där det är många korta uppdrag. Så debiterar man en fast startkostnad, som täcker resor inom en viss zon och kostnader för maskiner osv.
 
N Niclas1 skrev:
Snigla: Jag tycker också det låter mycket.
Hamnade i denna tråd då jag har problemet ifrån "andra hållet". Sköter om trädgårdar i egen regi. Har inte tagit ut kostnad för drivmedel, servicebil, resa eller de vanligaste maskinerna. Tyckt att det är enklast för mig, och flest nöjda kunder då det är inbakat i priset. Har nu fått nedslag av skatteverket då de nu börjar "hård dra" regeln om att Rutavdrag/bidrag endast gäller arbete. så om jag inte specificerar kostnader för maskiner. Även de vanligaste som gräsklippare och häcksax. drivmedel, reskostnad etc så kommer de räkna det som att det är inbakat i priset, och inte betala ut Rut. som det ju är jag som söker, och får dubbeljobb om det inte betalas ut..
Bor på landet i skåne. Har 7-8 mil enkel väg till de större städerna. kör oftast 10-20 mil om dan. Tycker det är skitjobbigt att börja behöva ta betalt för de grejerna extra. Tänkt på att kalla det "servicebil" och förklara på fakturan att det gäller bil, resa, vanligaste maskinerna.
Men känns ju skitjobbigt för små återkommande jobb. tex 1h gräsklippning var tionde dag. jag kan ju inte lägga på en hel körersättning ink arbetsbil för det.
Funderat på 400kr ink m. för städerna 8 mil bort. och sedan slå ihop kortbesök som som i exemplet, som jag tar när jag åker, till ca 1st Servicebil/ 8h.
Jobbigaste att försöka prissätta tycker jag är "grannar" som bor upp till 2mil bort.
Har ni här på forumet Köpare och säljare av tjänster något att säga om detta?
mvh
Det är inget konstigt och troligtvis inte ovanligt det du skriver.
Jag vet ett byggföretag som alltid hade problem med rot där alla möjliga papper och kvitton skulle skickas in var gång och de var tvungna att skicka rekommenderat, lämnades in personligen, fax, e-post osv då myndigheten slarvade bort papper hela tiden och sa att de inte fått in dokumentationen även det som skickades rekommenderat samt att jurister skötte kommunikationen efter ett tag.
Kunder som fick faktura på rot trots att de hade rätt till rotavdrag då myndigheten nekade utbetalningar.
Rot-problem varade i flera år och höll på att göra så företaget gick under och ägarna använde samtliga besparingar för att hålla liv i företaget och kunder där rot nekats inte var glada och det gav företaget dåligt rykte.
Allt var alltid i sin ordning med rot ansökningarna men inget fungerade från myndighetens sida och samtliga rot ansökningar kontrollerades och det tog ofta flera månader och begärdes alltid in extra dokumentation trots det nekades väldigt många ansökningar på oklara grunder som bristande dokumentation då myndigheten påstod att de inte fått in några dokument som myndigheten kvitterat ut i rek brev.
De hade hjälp av jurister men det hjälpte föga och ingen på myndigheten kunde förklara vad problemet var eller vad företaget bör göra, jag bad dem ta in en bekant som är konsult.
Konsulten pratade med sina kontakter på skatteverket som rekommenderade att företaget att plussa på sina fakturor och hitta nya debiteringspunkter så dem inte sticker ut från andra företag då många höjde priserna efter rot-avdragets införande.
Konsulten såg till att priserna höjdes och en del nya kostnadsposter infördes därefter var det aldrig något bekymmer med rot någonsin.
Nu kan någon tro att företaget hade väldigt låga priser men så var det inte utan deras prissättning täckte upp det verkliga kostnaderna bolaget hade och de plussade inte på sina fakturor.
Detta var många år sedan men situationen du beskriver känns igen.
 
  • Gilla
Niclas1
  • Laddar…
:D
Snigla Snigla skrev:
Hejsan!

Vad är era synpunkter på denna extra kostnad (ser gärna att ev hantverkare svarar på saken också, oavsett om ni själva tar betalt för bilen eller inte..) ?

MVH Sandra
Är själv hantverkare (egenföretagare) och min erfarenhet efter 12 år är att undvika att göra jobb åt privatpersoner . Denna tråd bekräftar min inställning och du (Snigla) verkar ha den enda sunda inställningen här. Privatpersoner vill ofta ha en hantverkares hjälp men vill inte att han ska gå med ”för mycket i vinst”. Varför skulle hantverkaren vilja åka på en ”all inclusive-resa” till en semesterort med sin familj? Om man inte vill det, ring honom inte! Lös problemet på egen hand och åk på en egen resa för pengarna. (Hoppas ni förstår vad jag menar).

Kanske har detta att göra med att de blev sura för att du var ”pain in da ass”. Jag håller med om att sättet de tog betalt för är en aning provocerande och priset för servicebil är väl högt. Själv lägger jag aldrig på kostnad för servicebil utan har bakat in den i timpriset. Mitt timpris i skrivande stund är 680 kr/tim (elektriker). Jag konkurrerar inte om pris utan om kvalitet. Vill man ha ett lägre pris så får man ringa någon annan. (Till dom som tycker att 680 kr/tim + moms är dyrt). Är fullbokad ändå och kanske måste jag sänka priset vid en lågkonjunktur, vem vet? Tackar konsekvent nej till privatpersoner för att det alltid blir tjafs om pengar EFTER att jobbet är gjort, trots att timpenningen är väl känd innan jobbet sätts igång.

Att begära en offert för större jobb är ett sätt att undvika överraskningar från hantverkaren. Gillar man inte offerten, begär man en ny från ett annat företag tills man får en man är nöjd med. Tänk på att det ofta blir dyrare med en offert vs löpande för att hantverkaren måste ta med oförutsedda problem som kan dyka upp. (Obs. Detta gäller bara seriösa företag)

Hursomhelst tycker jag din reaktion är korrekt och personligen tycker jag det är svineri att ta timpenning för bilen. Den är alltid med på jobb och ska ingå i totala timpenningen.
 
  • Gilla
j.f.s
  • Laddar…
Mikael_L
S Skolgund skrev:
Själv lägger jag aldrig på kostnad för servicebil utan har bakat in den i timpriset.
Då kan du inte, enligt skatteverket själva, använda dig av ROT, men om du inte jobbar mot privatperson har du aldrig upptäckt det förstås.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man kan ju tycka att hantverkaren kan allt i från ett rent timpris där allt utom rena arbetstimmar är tillkommande, till att baka in allt i timpriset som då blir högre.

Om hantverkaren tar t.ex. 300:- + moms i timmen och får ut ca 35 debiterbara timmar per vecka (7 om dan) så blir det 472' in på ett år.
:)
En hantverkare som ska få kostnadstäckning för sina lönekostnader, pensonsavsättningar, m.m. behöver debitera minst 600 kr + moms per timme. + servicebil och andra kostnader.

VVS-montörer och elektriker kan lätt motivera att ta över 800 kr per tim + moms.

Det finns inga hanteverkare dom har 100% debiteraingsgrad över en konjungturcykel, de ska ha semester som alla andra i Sverige och de behöver ofta jobba med marknadsföring, försäljning, skriva offerter som inte blir något jobb samt göra mycket administation.

Tänk på att hantverkaren (som är soloföretagare) kanske kan debitera ca 1200 timmar per år i genomsnitt. Vissa år mer och andra år mindre.

En rimlig månadslön är väl minst 40000 kr för en (genomsnittsålder ca 38 år)medelålders hantverkare. Det kan betyda en årslönekostnad på 865 795 kr inkl pensionsavsättningar (35% till tjänstepension), arbetsgivaravgifter (31,42%) och semester. Det betyder ca 722 kr per tim i ren självkostnad. Formel för årslönekostnad (40000*12,2*1,3142*1,35).

OBS!!! Jag pratar INTE om en junior hantverkare med minimilön, utan om en person som uppnått medelålder.

Fasta kostnader kan vara mellan 150000-300000 beroende på företag och region där man är verksam. 125 - 250 kr per tim. Som självkostnad, D.v.s. utan vinst för bolaget.

För att få en vettig vinstmarginal behöver hantverkaren dela dessa siffror med ca 0,7 för att det ska bli en rimlig ersättning.

Många hantverkare debiterar lägre arvode än detta, men då måste de jobba när de borde varit lediga eller sänka sin lön, eller sätta av för lite pengar till sin fratida pension. Annars går inte matematiken ihop.
 
Redigerat:
  • Gilla
MPinje och 2 till
  • Laddar…
connywesth connywesth skrev:
Många hantverkare debiterar lägre arvode än detta, men då måste de jobba när de borde varit lediga eller sänka sin lön, eller sätta av för lite pengar till sin fratida pension. Annars går inte matematiken ihop.
Många hantverkare är väl egna företagare, då tar man inte ut lön ut bolaget. Istället utnyttjar man firmans förmåner utan att skatta för dem. Använder firmabilen privat osv. Och då är det klart att då går inte kostnaderna ihop med arbetet man gör för kunder, så då måste man hitta på lite egna avgifter för att få det hela att gå ihop. Det bästa är ju om man kan få flera kunder att var och en betala för en hel dags arbete och resande. Man jobbar kanske 2 timmar hos varje kund, men alla tre kunderna får såklart betala för 1 timmes resa, 1 dags servicebil, milkostnad osv. Då uppnår man lätt 300-400% debiteringsgrad.
 
  • Gilla
varmkorv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.