M Cameltoe skrev:
Generellt sett, med väggar i betong och tegelfasad, med hål i väggen typ 2,4 meter upp, är det ens sannolikt att det uppstår ”kritiska” fukthalter?
Ja, om varm fuktigt luft inifrån kommer ut och kyls av så stiger RH fort. Särskilt om det är varmfuktig luft från en välanvänd tvättstuga. Därav vikten av tätt på insidan av väggen/genomföringen.

Sedan generellt skadas inte betong och tegel av fukt, men det kan växa mögel, och materialen leder/sprider fukten vidare, t ex till syllen och alla andra mtrl som står i kontakt med väggen i närheten.

Det finns f ö en tråd här som handlar om ett fuktskadat hus. En villa från 60- eller 70-talet med tegelfasad och betonggrund/väggar på nedervån (sutteräng). Tydligen var det byggt utan luftspalt mellan tegel och stomme/isolering. Tegelväggen var som en stor tvättsvamp och det var mkt röta och mögelskador.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Ja, om varm fuktigt luft inifrån kommer ut och kyls av så stiger RH fort. Särskilt om det är varmfuktig luft från en välanvänd tvättstuga. Därav vikten av tätt på insidan av väggen/genomföringen.

Sedan generellt skadas inte betong och tegel av fukt, men det kan växa mögel, och materialen leder/sprider fukten vidare, t ex till syllen och alla andra mtrl som står i kontakt med väggen i närheten.

Det finns f ö en tråd här som handlar om ett fuktskadat hus. En villa från 60- eller 70-talet med tegelfasad och betonggrund/väggar på nedervån (sutteräng). Tydligen var det byggt utan luftspalt mellan tegel och stomme/isolering. Tegelväggen var som en stor tvättsvamp och det var mkt röta och mögelskador.
Nu vet jag ju inte hur det ser ut däremellan egentligen men när vi renoverar köket kommer vi byta gipsväggar, då kn jag se om det finns luftspalt. Om det finns vilket jag tror så är det säkerligen så bakom betongväggarna med.

Du som verkar väldigt kunnig inom detta. Nu med huven utan fog på undersidan, är det bättre alternativt oavsett hur man gjort allt annat? Jag tror att fogen inte hade härdat trots 24h pga fukten bakom huven. Den är vanligtvis kristallklar men innan jag tog bort nedre fogsträngen var fogen typ vit som på frostat glas. Nu när undersidans fog ör borta har det återgått till kristallklart och ”fint” samt härdat

Var detta tegelhus du referar till felaktigt gjort eller var det enligt dåtidens byggteknik? Blev det ett försäkringsärende?
 
M Cameltoe skrev:
Var detta tegelhus du referar till felaktigt gjort eller var det enligt dåtidens byggteknik? Blev det ett försäkringsärende?
https://www.byggahus.se/forum/threads/mar-illa-i-nytt-hus.333132/

Kan inte säga ngt om fogmassans tillstånd, men om det var mkt fukt så kan det kanske påverka. Sedan att det går långsamt beror förmodligen mer på utomhustemperaturen. Torktider brukar väl anges vid rumstemperatur.
En liten ventilationsspringa på undersidan är nog fördelaktigt i alla avseenden.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
[länk]

Kan inte säga ngt om fogmassans tillstånd, men om det var mkt fukt så kan det kanske påverka. Sedan att det går långsamt beror förmodligen mer på utomhustemperaturen. Torktider brukar väl anges vid rumstemperatur.
En liten ventilationsspringa på undersidan är nog fördelaktigt i alla avseenden.
Vilken jävla mardröm för stackarna som köpte det huset. Kopplas inte försäkring in? Dolda fel?
 
Det återstår att se. Dock brukar det vara svårt att få igenom dolda fel på äldre hus. I princip allt är ju bedömt som riskkonstruktion idag...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.