Hej!

Vi bor idag två vuxna och två barn 2+ 6år i ett hus som köptes när det inte fanns några barn. Nu är de två stycken och vi känner att vi håller på att gå varandra på nerverna, främst då alla ska vara mer eller mindre i samma rum. Jag har förberett två bilder som jag hoppas ska förklara situationen lite bättre:

Ritning av hus med anteckningar som framhäver problem med utrymme och belysning för en familj på fyra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad planritning över en övervåning, markerar begränsade utrymmen och snedtak samt noterar problemområden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi köpte huset av ett par som hade byggt det nytt hade ett litet spädbarn. Huset har aldrig blivit "battle-tested" av en småbarnsfamilj förrän nu, och det går upp för oss mer och mer att någonting måste göras. Våra största problem med huset är dessa (går även att läsa i bilderna):

* Det finns för få ytor där familjen kan vara. Barnen är ofta där vi är (v-rummet), och det hade väl varit okej om inte rummet hade varit det minsta vardagsrummet som finns. Det är helt meningslöst att försöka se på Rapport med två skrikande barn som leker med bilar eller spelar spel. Detta var ett problem redan när vi hade ett barn, då även han ville vara där vi befann oss, och när han inte pratade med oss så pratade eller sjöng han för sig själv. Att se på tv, läsa bok eller annat var inte att tänka på, och det har inte blivit bättre med två barn.

* Vi gjorde redan från början ett rejält mysigt lekrum av vårat gamla sovrum, som vi inredde med mysiga tapeter, tavlor, gardiner etc. Problemet är att inget av barnen vill vara här. Istället blir varje kväll hela vardagsrummet belamrat med pussel, spel, gosedjur etc. Dessa blir det oftast jag eller frun som får bära tillbaka in i lekrummet (ofta slänger jag dem bara nånstans, är så trött på detta). Ytan känns helt bortslarvad, då det är 14 m2 som är ett sorts leksaksförråd.

* Huset har tyvärr 38 graders takvinkel vilket vi inte lade märke till förrän ca 6 månader efter vi hade bott där. Det kändes i början lite mindre än våra föräldrars 70-talshus, men sen när jag började undersöka det hela lite mer så dels var vårat hus 2 meter smalare på djupet och de hade 45 m2 vinkel. Rummen på ö-våningen är således väldigt små och känns instängda och det är väldigt lätt att köra huvudet i taket. Det lilla sovrummet används idag av frun som sy-rum men det går att få in en säng, men det är inget rum som vi känner kan fungera som ett barnrum, möjligtvis som arbetsrum/gästrum.

* Det finns ett badrum på övervåningen med ett badkar i nedre högra hörnet under snedtaket. Barnen brukar bada ibland, men det vi behöver är två duschar. Jag pratade med en rörmokare och han sa att det i princip är att göra om hela badrummet om vi vill sätta in dusch, då golvbrunn är under badkaret och där går det inte att ha dusch pga snedtak. Kanske hade det gått med en duschkabin som man höjer upp lite och sen drar en slang över golvet?


Frågan är egentligen, hur hade ni gjort för att göra detta huset mer praktiskt användbart? Vi kan satsa ca 500" då vi verkligen trivs här med läget, förskolan, nära till svärföräldrarna och att det knappt finns några hus till salu i detta området (ligger lite på landet). Går det att bygga till en vinkel? Takkupa? Flytta väggar, flytta kök etc? Riva badrummet där uppe och göra mindre toalett med dusch och större sovrum? Det vi behöver är rejält med sociala ytor där vi inte klättrar på varandra, 4 vettiga sovrum och bättre kontakt mellan kök och v-rum. Vi har funderat länge men det känns som om vi inte kommer nån vart...

Tack på förhand!
 
Om ni vill ha större vardagsrum är väl den spontana känslan att en utbyggnad utanför vardagsrummet kan vara en lösning. På nedervåningen får ni då ett vardagsrum på 30-35 m2 med möjlighet till fönster också åt husets kortsidor.

På övervåningen gör ni sovrum av utbyggnaden. Då får ni två stora sovrum och ett litet där. När barnen blir större får de varsitt stort rum på övervåningen och ni flyttar in i det större på nedervåningen och använder sovrum nummer två där nere som walk-in-closet.

Badrummet hade jag inte gjort nånting åt så länge barnen är små. Har ni en dusch är det ett gott komplement att ha badrum där uppe.

Vad gäller köket kan ni kanske slå igen mot tvättstugan och förlägga kyl/frys i gamla dörrhålet. Väggen bakom nuvarande kyl frys lär vara bärande, kanske går att sätta någon spaljé med bärande balk för att få mer kontakt in mot vardagsrummet? Tvättstugan når ni i så fall via ny öppning från vardagsrummet.

Mina two cents nedklottrade på ett par minuter.
 
  • Gilla
rebban_5 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Planlösningen på undervåningen påminner väldigt mycket om den som förekommer i en annan tråd som skrevs förra året för att diskutera olika alternativa tillbyggnader. Däremot kan jag ju nu omöjligen komma ihåg "namnet" på den frågeställaren och därmed skulle det ju ta väldigt lång tid att leta reda på den för mig. Men du kan ju kolla på längre trådar under förra året som antingen ligger här i Planlösningar eller kanske i Tillbyggnader. I tråden tas det upp flera olika möjligheter om att göra om planlösningen och tillbyggnaden är i samtliga fall tänkt att ligga ovanför klädvård och vänstra delen av vardagsrummet (det var det som passade den tomten). Det förekom diskussioner om att öppna upp mer mellan kök, entré och vardagsrum, om att ta bort väggen till det större sovrummet (sovrum+bad i tillbyggnaden) och om att använda befintligt vardagsrum som matsal och ha vardagsrum i tillbyggnaden (eller tvärtom).

23 kvm är rätt normalt vardagsrum i mindre och lite äldre hus och skulle rymma matbord när man hade gäster på besök men till vardags var det ju tänkt att matbordet stod mer eller mindre intryckt i nedre vänstra hörnet.

I allrum på övre plan gör man ofta en takkupa för att få in mer ljus och bättre takhöjd.

Det vore bra om du kompletterade ritningen på övre plan med fler mått och/eller inritade möbler i rätt skala samt en linje för typ 190 cm takhöjd. Nu är det svårt att få en känsla för storleken.

Men eftersom det tar tid att bygga en tillbyggnad eller bygga om så måste ni ju komma fram till hur ni ska leva tills det är klart också. Jag vet att man är trött när man har förskolebarn men försök uppskatta de åren för snart är de 10 år och vill aldrig vara i samma rum som sina föräldrar eller göra något tillsammans med dem. Ett sätt kan vara att turas om att ta det lugnt på kvällen resp. leka tillsammans med barnen i lekrummet för särskilt 2-åringar är dåliga på att leka med andra än vuxna. Då kan ni verkligen koppla av varannan kväll vilket troligen är mer värt än att alltid försöka men aldrig kunna.
 
Gammelnörden
Kan det vara "Fördelar och nackdelar med denna planlösning" från dec 2018?
 
Gammelnörden
Jag har ett förslag som utgår i från att göra så lite som möjligt på bottenvåningen utifrån planlösningen för att kunna få så mkt som möjligt för era 500". Jag vet ju inte hur omgivningen ser ut men jag flyttade entrén för att få till en större hall med gott om förvaring och öppnade upp mellan det större köket+ f d hall och vardagsrummet. Tanken är väl också att ni ändrar fönstersättningen och till en mer praktisk altandörr i vardagsrummet för mer ljusinsläpp.
På ritningen är lekrummet ett sovrum igen och det beror på att jag tänker mig bokhyllor/förvaring mot väggen till tvättstugan för leksaker och ett litet trevligt barnbord med stolar på en matta. Plus en tunn klädd "madrass" till den yngsta som går att dra med sig till köket när man är där. Det är ett system vi hade med våra barn när dom var små. Regeln var att de hade sina leksaker på mattan och bara så mkt leksaker att de själva kunde plocka undan dessa i korgar i en bokhylla när de var tillräcklig gamla. Den yngsta hade sina leksaker på madrassen som vi flyttade/drog med oss till där vi befann oss. Det känns inte så stökigt med leksaker så länge de ligger på bara en plats dvs mattan.
På övervåningen tänkte jag att det kanske går göra en ombyggnad av taket för ett rum till i allmänutrymmet? Jag har ingen bra idé till dusch eftersom jag inte vet hur badrummet är möblerat i dagsläget. Men kanske efter att ni gjort ett första steg i ombyggnationer att ni kan spara ihop till att i ett senare skede bygga om taket på motstående sida också och kunna nyttja utrymmet vid trappan till nytt badrum?
Planritning över en bottenvåning med omarrangerade rum för ökad förvaring, större hall och öppet kök/vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av en husplanlösning med föreslagen ombyggnation, större hall, och utrymme för förvaring.
 
  • Gilla
Österlenskan och 1 till
  • Laddar…
Visst är detta en Smålandsvillan Mariannelund? Förstår HELT era begränsninar som småbarnsfamilj (vi bor i likadan villa och har ännu fler barn). Våra tankar på at göra om väcktes vid barn nummer två och vi har precis samma upplevelse av hur lekrummet (samma som ni använder med det syftet) blev ett slags lager för alla grejer som släpades ut i resten av huset. Det där är nog svårt att komma ifrån, men med ett litet vardagsrum blir det svårt att avsätta en hörna för lek.

Vår första lösning för att förstora huset blev att bygga ut en vinkel (23 kvm) från vardagsrummet. Det blev ett nytt vardagsrum och det gamla vardagsrummet blev en lite lättare möblerad TV-hörna. Gjorde stor skillnad för känslan i huset och var en väl värd investering. Vi älskar det rummet. Högt i tak och mycket glas. Vi renoverade även köket och hade gärna öppnat upp med mot vardagsrum men vi stod över då det var lite mer trassel med bärande vägg/rördragningar än vad vi var beredda att ta på oss just då (lite tidspress då vi ville bli klara pga kommande barnafödsel).

Takkupa på övervåningen har många andra med denna modell - det ger ett betydligt ljusare allrum däruppe. Vi har också badkar på övervåningen men har ställt det så att det är ståhöjd i ena delen. Håller med om att taklutningen är besvärlig annars.

Gällande förvaring så är den ju minimal. I lilla sovrummet på nedervåningen har vi satt in en lång garderobsvägg och det rummet plus stora sovrummet nere får husera hela familjens kläder. Inte så praktiskt men vår enda lösning. Byggde även en förrådsdel i garaget där vi kan förvara säsonsgkläder som inte används etc.

De alternativ vi diskuterat fram och tillbaka har också varit att bygga ut hallen framåt, typ klä in farstukvisten och låta den följa med upp på övervåningen för att förstora allrummet. Likaså har vi funderat på lösningar för att bygga samman garage och hus för att förstora tvättstugan och få in förvaring där.

Nu har vi tyvärr inte hunnit realisera någon av planerna då vi känner att vi växt ur huset helt och ska flytta inom kort, men hade vi "bara" haft två barn hade vi nog absolut gått vidare med planen kring både hall och garage.

Spännande att se vad ni kommer fram till, här inne finns ju massor med idéer! :) Lycka till!
 
B Biff Tannen skrev:
Om ni vill ha större vardagsrum är väl den spontana känslan att en utbyggnad utanför vardagsrummet kan vara en lösning. På nedervåningen får ni då ett vardagsrum på 30-35 m2 med möjlighet till fönster också åt husets kortsidor.

På övervåningen gör ni sovrum av utbyggnaden. Då får ni två stora sovrum och ett litet där. När barnen blir större får de varsitt stort rum på övervåningen och ni flyttar in i det större på nedervåningen och använder sovrum nummer två där nere som walk-in-closet.

Badrummet hade jag inte gjort nånting åt så länge barnen är små. Har ni en dusch är det ett gott komplement att ha badrum där uppe.

Vad gäller köket kan ni kanske slå igen mot tvättstugan och förlägga kyl/frys i gamla dörrhålet. Väggen bakom nuvarande kyl frys lär vara bärande, kanske går att sätta någon spaljé med bärande balk för att få mer kontakt in mot vardagsrummet? Tvättstugan når ni i så fall via ny öppning från vardagsrummet.

Mina two cents nedklottrade på ett par minuter.
Vardagsrummet uppe blir utan fönster? Funkar iofs åt barn som ser på tv dygnet runt ? ;-)
 
Gör en ny stoor entre.
Har ni råd gör den högre så det blir ett större allrum/sovrum på övervåningen.
Korta väggen från nuvarande entre mot köket.
Gör större öppning mot vardagsrummet.
Gör större vardagsrum genom att ta bort väggen.
Bo i det mindre sovrummet på nedervåningen.
Låt barnen bo på övervåningen.
Rör inget el eller vatten eller avlopp utan lägg pengarna på rätt saker.

Baserat på egna erfarenheter, gör så här.
Skapa en varaktig ordning genom att sluta köpa saker.
Släng eller ge bort hälften av leksakerna.
Rannsaka allt som står löst i köket och vardagsrummet.
Köp färre och mindre möbler, en divan är ju grotesk.
Börja elda i kaminen, det är kul.
Vårt hus var mindre än så med 2 barn.

Lycka till
 
  • Gilla
Österlenskan och 1 till
  • Laddar…
T Täppan22 skrev:
Visst är detta en Smålandsvillan Mariannelund? Förstår HELT era begränsninar som småbarnsfamilj (vi bor i likadan villa och har ännu fler barn). Våra tankar på at göra om väcktes vid barn nummer två och vi har precis samma upplevelse av hur lekrummet (samma som ni använder med det syftet) blev ett slags lager för alla grejer som släpades ut i resten av huset. Det där är nog svårt att komma ifrån, men med ett litet vardagsrum blir det svårt att avsätta en hörna för lek.

Vår första lösning för att förstora huset blev att bygga ut en vinkel (23 kvm) från vardagsrummet. Det blev ett nytt vardagsrum och det gamla vardagsrummet blev en lite lättare möblerad TV-hörna. Gjorde stor skillnad för känslan i huset och var en väl värd investering. Vi älskar det rummet. Högt i tak och mycket glas. Vi renoverade även köket och hade gärna öppnat upp med mot vardagsrum men vi stod över då det var lite mer trassel med bärande vägg/rördragningar än vad vi var beredda att ta på oss just då (lite tidspress då vi ville bli klara pga kommande barnafödsel).

Takkupa på övervåningen har många andra med denna modell - det ger ett betydligt ljusare allrum däruppe. Vi har också badkar på övervåningen men har ställt det så att det är ståhöjd i ena delen. Håller med om att taklutningen är besvärlig annars.

Gällande förvaring så är den ju minimal. I lilla sovrummet på nedervåningen har vi satt in en lång garderobsvägg och det rummet plus stora sovrummet nere får husera hela familjens kläder. Inte så praktiskt men vår enda lösning. Byggde även en förrådsdel i garaget där vi kan förvara säsonsgkläder som inte används etc.

De alternativ vi diskuterat fram och tillbaka har också varit att bygga ut hallen framåt, typ klä in farstukvisten och låta den följa med upp på övervåningen för att förstora allrummet. Likaså har vi funderat på lösningar för att bygga samman garage och hus för att förstora tvättstugan och få in förvaring där.

Nu har vi tyvärr inte hunnit realisera någon av planerna då vi känner att vi växt ur huset helt och ska flytta inom kort, men hade vi "bara" haft två barn hade vi nog absolut gått vidare med planen kring både hall och garage.

Spännande att se vad ni kommer fram till, här inne finns ju massor med idéer! :) Lycka till!
Tack för alla svar!

Jo jag fick gräva lite i huspärmen och visst är det Mariannelund huset heter! Har lust att strypa den arkitekten, titta på vilka planlösningar SMV har i de husen från 2007 och framåt haha och 45 graders takvinkel som standard. Personen i fråga fick väl sparken då :)

Antar att ni också sover på övervåningen? Vi testade att ha all klädförvaring till oss vuxna i övervåningen med kom fram till att vi verkligen vill ha klädförvaring och dusch på samma våning, så jag flyttade ner mina kläder till lilla sovrummet på nedervåningen, och frun har sitt lite uppdelat men alla underkläder och handdukar och sånt på nedervåningen i närheten av husets enda dusch. Det blev ett jäkla springande i trappen annars. Detta gör att jag väldigt gärna vill försöka få till en dusch på övervåningen men är ju inte så sugen på att riva ett helt badrum för detta. Ska kolla med lite andra hantverkare vad man kan göra, det är en blandare som måste flyttas i alla fall och då måste man öppna ena väggen och dra om lite, men detta måste ju rimligtvis kunna göras utan att hela badrummet ska rivas. Svetsa om plastmattan (tätskiktet) på väggen och pensla på lite extra fuktspärr längs med svetsfogarna borde hålla vattnet borta, det är ju inte så att det ska stå vatten här i timmar. Våtrumsintyg har vi inte ändå för badrummet, så det kan kvitta.

Gjorde du utbyggnad i ett eller 1 1/2 plan? Vad kostade det ungefär? Det låter som en given idé faktiskt, att bygga 1 eller 1 1/2 plan känns inte som någon stor kostnadsskillnad. DÅ hade vi fått ett extra sovrum där uppe, ungefär som SMV modell Nybro.

Vad har ni i det nya vardagsrummet i vinkeln? Matbord, eller bara som allrum med soffor och sånt?
 
BirgitS
BirgitS
H hemljuvahem86 skrev:
Tack för alla svar!

Jo jag fick gräva lite i huspärmen och visst är det Mariannelund huset heter!
Ursäkta men är du i samma familj som steve5432?
Annars blev det lite rörigt här.
 
Gammelnörden
Något får mig att dra slutsatsen att en utbyggnad kanske inte är den bästa lösningen, om man utgår ifrån och räknar samman startade trådar från steve5432 och hemljuvahem86 angående utbyggnadsförslag? Kanske dags att tänka utanför boxen? :thinking: Men främsta anledningen borde väl vara att det inte är särskilt troligt att det går att göra en användbar utbyggnad som löser alla problem för 500"?
Om möjligheten finns att utöka kassan i proportion till vilka "problem" ni vill ha åtgärdat skulle jag fundera allvarligt på ett taklyft, utifrån att detaljplan tillåter det. För det verkar ju som om taklutningen är den största källan till irritation och i princip omöjliggör användandet av övervåningen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ursäkta men är du i samma familj som steve5432?
Annars blev det lite rörigt här.
Haha ja detta var märkligt. Hemljuvahem är min frus konto och tydligen hade hon startat den där andra tråden utan att jag visste det, då det rann ut i sanden hela alltet den gången. Sen skrev jag svar idag lite snabbt utan att kolla vem av oss som var inloggad. Beklagar förvirringen.

/S
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Något får mig att dra slutsatsen att en utbyggnad kanske inte är den bästa lösningen, om man utgår ifrån och räknar samman startade trådar från steve5432 och hemljuvahem86 angående utbyggnadsförslag? Kanske dags att tänka utanför boxen? :thinking: Men främsta anledningen borde väl vara att det inte är särskilt troligt att det går att göra en användbar utbyggnad som löser alla problem för 500"?
Om möjligheten finns att utöka kassan i proportion till vilka "problem" ni vill ha åtgärdat skulle jag fundera allvarligt på ett taklyft, utifrån att detaljplan tillåter det. För det verkar ju som om taklutningen är den största källan till irritation och i princip omöjliggör användandet av övervåningen.
Tack för svar!

Ja det är ju frågan vad man får för 500" idag. Man säger ju att en utbyggnad kostar mellan 10" och 25" kr och då borde det rymmas. Enligt SMV själva är det minimal skillnad i byggkostnad om man bygger 1 och 1 1/2 plan, men sen kostar det ju lite att inreda. Min kusin är elektriker och kan hjälpa till med eldragningen t.ex.

Nackdelen med en utbyggnad är ju att övervåningens allrum blir begränsat då det är svårt att kombinera kupa och vinkel.

VI får ta ett *rejält* snack här hemma ikväll så vår vi se vart det landar ;)

/S
 
Nu kanske jag helt missat om du skrivit det, men hur är väderstrecken utifrån planlösningarna du la upp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.