Jag har en inbyggd balkong av betong som jag tänker lägga en komposittrall på. Eftersom jag har ett rum rakt under balkongen så är jag mån om att den är tät. Vet någon vad jag bör använda som tät skikt under trallen? Jag tänker mig en färg att måla på alternativt någon form av duk. Det ska vara så enkelt som möjligt och golvet är helt tätt idag och vill att det så ska vara framåt.
 

Bästa svaret

Om balkongen nu är inbyggd så finns det väl ingen anledning att bemöda sig med det du tänker göra?
Finns egentligen ingen större mening att oroa sig för vätska på en balkong i betong.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack Peter för tipset, det ser ju överkomligt ut. Ska bara kolla upp hur man fäster det i kanterna.
Till BirgitS måste jag komplettera med att att den är helt öppen mot himlen, men bostad under.
Menar du att betong aldrig släpper igenom vatten?
 
V VOJNE skrev:
Tack Peter för tipset, det ser ju överkomligt ut. Ska bara kolla upp hur man fäster det i kanterna.
Till BirgitS måste jag komplettera med att att den är helt öppen mot himlen, men bostad under.
Menar du att betong aldrig släpper igenom vatten?
Du menade nog C.Lundin, han/hon tolkade nog din beskrivning av ”inbyggd” balkong som en balkong som har fått tak och väggar, typ inglasning eller liknande.
Vad menar du med inbyggd?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Du menade nog C.Lundin, han/hon tolkade nog din beskrivning av ”inbyggd” balkong som en balkong som har fått tak och väggar, typ inglasning eller liknande.
Vad menar du med inbyggd?
Glöm det med inbyggd, det var fel av mig. Det är ett burspråk på bottenplanet som har en balkong ovanpå.
Det är alltså ingen öppen yta under så det är mkt viktigt att den är tät.
 
V VOJNE skrev:
Glöm det med inbyggd, det var fel av mig. Det är ett burspråk på bottenplanet som har en balkong ovanpå.
Det är alltså ingen öppen yta under så det är mkt viktigt att den är tät.
Hur gammal är byggnaden? Hur ser det ut med skarvar o.s.v? I nyare gjutningar används vattentät betong men är byggnaden äldre så ska man räkna med att den inte är det.
Kommer man ens åt att göra om utan att röra fasaden?
 
Rickard.
Epdm tak limmades ofta med vanligt kontaktlim på burk så det fungerar nog bra på dammduken också. Limningen räknas inte som tät så ev uppvik bör tätas ytterligare.
 
En ytterligare kommentar, då vi inte vet hur din balkong ser ut:
Tänk på att det inte bara är viktigt att få balkongen tät så att det inte läcker in i våningen under, utan minst lika viktigt att du har ett bra fall och avvattning av balkongen, så att du inte får vatten stående där eller leder det mot mer utsatta ställen än idag.
 
  • Gilla
Mazurka123
  • Laddar…
Vad är det för tätskikt idag?
 
Tack för allas engagemang, helt otroligt.
Kåken är byggd 1993 och det är fall idag och ingen annan tätning än betongen. Jag såg framåt och ville gardera mig, men det kanske inte behövs? Vad tror om någon form av tätande färg? Det vore kanske det enklaste för en duk med uppvik måste kanske tätas med någon fals så att det inte kommer in vatten bakom.
 
BirgitS
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.