Hej!
Har kommit över en sommarstuga med tillhörande fristående timmerhus på ca 30 m2. Förra ägaren har använt det till förråd och snickarverkstad, men vi funderar på att göra om det till ett gästhus. Min undran är hur man bäst isolerar innertaket och om man behöver göra det. Gästhuset kommer att användas endast under sommarsäsongen. Innertaket består av råspont och timmerstockar. En timmerstock löper längst upp längs med hela taknocken. På varje takdel löper ytterligare två stockar med ca 1 meters mellanrum där råsponten är fäst. En lättare tjärdoft kommer från takstockarna som man kanske kan isolera bort?
Önskan vore att isolera och sätta ett innertak. Är detta att rekommendera? Vad väljer man bäst till isolering?

En annan sak är innerväggarna. Vi vill ju gärna fräscha upp med lite ljusare färger. Är det ok att måla innerväggarna och vilken typ av färg ska jag i så fall använda? Behöver jag förarbeta väggarna innan målning i så fall (förutom att tvätta)?
 
Lösull och innertak funkar. Men ej plast mellan. Svårt att se på bilden. Hur är väggarna behandlade?
 
Tack för info. Jag är inte säker på hur väggarna är behandlade, om de är det. Bifogar bilder som kanske kan ge vägledning.
 
Gissar att det är smart att tvätta och slipa väggarna lätt för att sedan måla med någon naturlig färg, kanske linoljefärg eller äggoljetempra. Prata med någon byggnadsvårdare eller butik du har i närheten.
 
Om det är tillräcklig takhöjd så rekommenderar jag ett isolerat innertak. Risken är annars att det blir olidligt varmt på sommaren när solen liggerpå.
 
  • Gilla
Petteri Koste
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.