Hej, ska anlägga gräsmatta till nytt hus. Kommer vänta till början aug med att beställa jord, men kollar runt nu innan för att kunna lägga upp en budget.

Ett lass på lastbil är ca 12-13 ton, jord har ca 1,7ton/kubik i densitet så det ger ca 7,5m3 per lass.

Jag var med när tomten schaktades och grävaren blandade bra upplandslera med jord och sand, så 10cm jord borde räcka. Dvs 75kvm gräsmatta per lass. Om jag nu vill anlägga en första etapp med 750kvm så blir det 10 lass.

Priset jag sett hittills från företag (kollat ca 10) i Uppsala och Märsta är 5000-7000/tripplass gräsmattejord. Alltså jord för 70-100SEK/kvm. Hur kan man schablonräkna med jord till egensådd matta för 25 SEK/kvm? Vad har jag missat?
 
M Move105 skrev:
Hej, ska anlägga gräsmatta till nytt hus. Kommer vänta till början aug med att beställa jord, men kollar runt nu innan för att kunna lägga upp en budget.

Ett lass på lastbil är ca 12-13 ton, jord har ca 1,7ton/kubik i densitet så det ger ca 7,5m3 per lass.

Jag var med när tomten schaktades och grävaren blandade bra upplandslera med jord och sand, så 10cm jord borde räcka. Dvs 75kvm gräsmatta per lass. Om jag nu vill anlägga en första etapp med 750kvm så blir det 10 lass.

Priset jag sett hittills från företag (kollat ca 10) i Uppsala och Märsta är 5000-7000/tripplass gräsmattejord. Alltså jord för 70-100SEK/kvm. Hur kan man schablonräkna med jord till egensådd matta för 25 SEK/kvm? Vad har jag missat?
Hej, gjorde exakt det du skall göra förra året. Och jag tog 10 lass jord och 1 lass sand för 750 m2 gräsmatta, och jag betalade ca 4800 lass. Så din matte är korrekt.

Det är nog svårt att komma under 5 000/lass, men jag hade 2 olika leverantörer. Köpte hälften ifrån min sopptipp 2 km ifrån mig som tillverkar bra jord, men dom körde max 13 ton/bil.

Andra hälften köpte jag av en som körde 17 ton/lass ! och det blev då billigare för han körde 4 vändor istället för 5 vändor. Han hade en 3 axlad bil och den får väl inte köra överallt. Men det var kanon, för den bilen gjorde minst hjulspår på tomten då han kunde fördela vikten bättre. Cool kille som rattade in den bakom mitt hus och tippade allt på rätt plats. Köpte via Bauhaus som hade kampanj (har du kollat dom?)

Sen räkna med 5 000 för frön och gödsel, min gräsmatta gick på 55 000 i material samma storlek som du skall göra. Och då handskottade jag 100 ton. Du spar nog ca 25-30 000 mot att rulla. Men välj bra frön och snåla inte på fröna.
 
Tycker de lät dyrt.

Här i Blekinge har vi ett företag som kör ut jord för 2500-2900kr beroende på vilken jord, då är det 8 ton.

Borde gå och pruta lite!
 
Skulle också påstå att det är normalt pris, men ibland har man ju tur när man letar vidare :). Har för mig vi betalde runt 6tkr för 10 kbm för ett antal år sen.
 
Det kan löna sig att kolla runt med andra som byggt nyligen om de har någon bra kontakt. Vi fick betala 1000kr/lasset utan kvitto för fin matjord strax utanför Östersund.
 
Märkligt det där att kvitto är så fruktansvärt dyrt! :crysmile:
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
Har hört stt det beror på att papperspriset gått upp på sistone. ;)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
H
Kolla runt
Vi köper jord på hammarö för 2000 kr lasset.
Hämtar vi ger vi 150 kr tonnet.
 
Hej, tack för alla svar. Ska kolla med de andra som byggt för några år sedan i området.

Men då håller inte standardsvaret att jord kostar 25kr/kvadratmeter till gräsmatta.
Då jag har några hundra kvadrat att grusa och även några hundra till att så efter detta så kommer jag nog hoppas på att underlaget är så bra som det ser ut och köra på 5cm jord. Får se hur jag löser små ojämnheter.
 
I icho skrev:
Det kan löna sig att kolla runt med andra som byggt nyligen om de har någon bra kontakt. Vi fick betala 1000kr/lasset utan kvitto för fin matjord strax utanför Östersund.

Vill du PM:a uppgifter?
 
Märsta förenade har försäljning av Jord , har du kollat vad deras listpris är?
 
S Simonstahl skrev:
Märsta förenade har försäljning av Jord , har du kollat vad deras listpris är?
Var den jag schablonernas med .
Hittade en bekant som körde grävare, han tog 200kr ton för matjord, sen tog jag ca 5-7cm/kvm. Blev i slutändan ca 33kr/kvm inkl. Gräsfrö.
 
I icho skrev:
Det kan löna sig att kolla runt med andra som byggt nyligen om de har någon bra kontakt. Vi fick betala 1000kr/lasset utan kvitto för fin matjord strax utanför Östersund.
 
I icho skrev:
Det kan löna sig att kolla runt med andra som byggt nyligen om de har någon bra kontakt. Vi fick betala 1000kr/lasset utan kvitto för fin matjord strax utanför Östersund.
Hej du vet inte om man kan få tag i de idag med?
 
  • Gilla
Mowhi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.