lärjungen
Jag anser att chansen att jag behöver grejerna är 50%. Ty antingen kollapsar samhället, eller så gör det inte det. Fifty fifty alltså, med andra ord.

Och kollapsar det inte är det ändå 50% chans att jag behöver grejerna, ty antingen behöver jag dem i alla fall av någon anledning, eller så behöver jag dem inte. Enkel matematik hur man än vrider på det.

Och därutöver anser jag mig ha en 50% chans att vinna denna tävling, hur många som än må deltaga. Antingen vinner jag, eller så gör jag det inte. Och därmed är jag beredd på alla tänkbara scenarion.
 
Redigerat:
  • Haha
tarevarg och 2 till
  • Laddar…
Nja, matematiken och logiken är inte riktigt med dig denna morgon min vän...

Det stämmer att du har två möjliga utfall. Men sannolikheten för ett visst utfall är inte automatiskt 50/50 för det.

Singla slant är 50/50 att få/inte få krona.

Att Putin kommer åkande i roddbåt och lägger till i Värtahamnen på midsommarafton 2019 kan hända eller inte hända, två möjliga utfall alltså. Men det är inte 50/50 att det inträffar.
 
  • Wow
Enolf
  • Laddar…
lärjungen
S Sir Duke skrev:
Att Putin kommer åkande i roddbåt och lägger till i Värtahamnen på midsommarafton 2019 kan hända eller inte hända, två möjliga utfall alltså. Men det är inte 50/50 att det inträffar.
Jovisst är det det. Antingen gör han det, eller så gör han det inte. Precis som du själv är inne på. 50/50. Enkel matematik, precis som jag sade.

Men jag tror det framgår ganska enkelt att jag raljerar lite ;) Precis som många andra här med sina procentsatser.
 
lärjungen lärjungen skrev:
Jovisst är det det. Antingen gör han det, eller så gör han det inte. Precis som du själv är inne på. 50/50. Enkel matematik, precis som jag sade.

Men jag tror det framgår ganska enkelt att jag raljerar lite ;) Precis som många andra här med sina procentsatser.
Jaja det blir nog bra
Jag preppar med svensk vodka och svensk sångbok inför möjligheten att han dyker upp. 50/50 att jag får användning för dem
Men här och nu blir det morgonkaffe, bästa preppningen inför varje dag :)
 
  • Gilla
lärjungen
  • Laddar…
Samhället idag har inga beredskapslager längre.
I Stockholmstrakten finns det 4 eller 7 stora transformatorstationer men INGEN redundans. Spräng 2 eller 3 av dem och 1 miljon blir utan ström i ett antal veckor.
En brand i dem orsakad av en överspänning orsakad av ett fel i elnätet eller sabotage är inte helt osannolikt.
För 10-15 år sedan hade man flera bränder i samma tunnel i Norra Stockholm, det var högspänningskablar till Järvafältet som brann upp, reservkablarna gick i samma utrymme.
Jag jobbade på ett större museum, ett tåg drog ner en kontaktledning 5 kilometer bort, vi var utan telefon i en vecka,

Själv bor jag i villa strax söder om Stockholm (Södertälje)

Dricksvatten kan jag nog klara mig utan tillgång till, jag kan ta vatten från min pool eller gräva c:a 1,5 meter ner till grundvattnet. Problemet kan bli att kommunens avloppspumpar längre bort på gatan lägger av, du kommer avloppsvattnet att rinna in hos grannarna (jag har monterat backventiler i mina golvbrunnar i källaren).
Mat har vi i vårt överdimensionerade skafferi så att det antagligen räcker för 2 veckor.
Trangiaköket har bränsle för c:a 3-4 dagar (5 liter metanol)
Att elda med ved för att värma maten i några veckor i öppna spisen, eller bygga en enkel spis i trädgården av stenplattor, inga problem.
Värre är det med själva huset, efter några dygn i minusgrader skulle vattenrören och elementen börja frysa sönder, innan dess måste de tömmas på vatten.
Jag har gott om batterier av olika slag, men mobiltelefonerna och annan modern elektronik kan inte köras/laddas från batterier.
Jag har förvisso flera radioapparater som jag kan köra på batterier, men var dem finns just nu vet jag inte.

Att se filmen "Nedsläck land" var en klar ögonöppnare: https://www.svtplay.se/video/210831...ckt-land-sasong-1-borjan-pa-krisen?start=auto
 
Jag är tämligen säker på att vi i Sverige inom något eller några år kommer att få uppleva naturfenomen (storm, snö, vatten) eller cyberattack(er) som slår ut viktiga funktioner för oss, tex el. Den här lådan kommer därför att vara varmt välkommen i vår familj då jag tänker att den här typen av scenario varar under några dagar, upp till upp till en vecka, eller två. Jag vågar påstå att den till 100% kommer att komma till användning.
 
Risken över en framtida attack/naturfenomen eller något annat som slår ut viktiga delar av samhället tror jag är stor. Skulle väl säga att 50/50 att inom 10 år Så kommer något slå hårt mot varje person i detta land.
Jag har inte preppat alls och det är väl mest av lathet.
Däremot brukar jag säga att jag kommer att bli kung när Zombierna/Ryssen kommer då jag styr över 4000kvm med konserver och skyddsrum(mitt jobb).
 
Redigerat:
Avrundat till närmaste hetal, 0%.

Det är samma som att bilbältet behövs under en bilresa, och ändå har jag behövt bilbältet vid två tillfällen. Med tanke på det känns det förståndigt att förbereda sig för det nästan osannolika.
 
Bra med en tävling som belyser detta!

Dessvärre tror jag att sannolikheten för någon kris, som skulle motivera användning av beredskapspaketet, är så hög att det vore dumdristigt att försumma risken.

Jag säger 100% :worried:
 
Som ganska nybliven lantortsbo blev jag varse när Alfrida drog fram att jag inte bor på den plats som prioriteras först vid t.ex. ett längre strömavbrott. Så min beredskapsplan har höjts vilket resulterat i att jag skrivit ut en prepplista att följa. Då ska jag komma ihåg att tappa upp färskt vatten i vilket fall. Längre har jag inte kommit. Om det händer nått större som zombieattack, krig eller kärnkraftsverkshaveri då är jag inte förberedda alls. När mobilen är urladdad, då kommer jag inte ha någon kännedom om vad som händer runt om. Så mitt svar är att jag tror att skulle ha nytta av ”prepp paketet ”med 82,5 %.

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Idag har vi ingen sponsrad tävling, så jag tänkte att vi ordnar en själva - om prepping. Myndigheten för Samhällsskydd och beredskap rekommenderar ju att alla hushåll i Sverige bör ha en god beredskap för minst 7 dagar utan hjälp utifrån, utifall att samhällsfunktionerna skulle sluta fungera.

[bild]

Vinsten i denna tävling är ett beredskapspaket för ljus och kommunikation som innehåller de viktigaste delarna för belysning, laddning av mobiltelefoner samt radio som är viktiga vid en kris- eller nödsituation. Värdet är 1495 kr.

[bild]
Så här tävlar du:
Ange i procent hur stor du tror att risken är att du får användning av prylarna i ett beredskapspaket pga någon typ av samhällskollaps och motivera ditt svar.

Vinner gör den som lämnar det mest trovärdiga svaret.

Posta ditt svar och din motivering i den här tråden. Vinnaren utses fredag 29 mars.

OBS: Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås före fredagen 2 veckor efter det att den dragits.

-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
 
Hej !
Jag tror att risken är 98 %.
Nu är fokus mera på när än på om - och då gäller det att vara väl försedd !
Strömavbrott, terrorattacker, naturkatastrofer -
en prepper är alltid förberedd !
 
Svar: 37%
Motivering: Bor ovanför Dalälven, vilket i mångas ögon betyder en total systemkollaps mellan mitten på November till slutet av April. (Läs:snö) Möjligtvis är någon större skitort undantagen, i övrigt så är det nog lite som vilda västern under nämnda månader fast lite mindre "Familjen Macahan" och lite mer "Fargo".
 
I stugan på landet skulle detta kit komma väl tillpass.

Även om vi har delar av detta idag så skulle vi kunna ta hem dessa, och ha ett fullt kit i beredskap på landet där strömavbrott är troligen och inträffar iallafall ett par timmar årligen så säg 1/365 = 0.2%.

Komplement till kitet är förstås vatten i dunk, värme via kamin samt mat så man klarar sig iallafall ett par dagar om man blir insnöad
 
Inom ett år? 25% kanske.
Inom 10 år? Säkert 100%.

Bor på en ö, vid en fabrik, blir det problem med strömmen så fixas det normalt sett snabbt, för fabrikens skull. Men blir det något långvarigt, så prioriteras nog elen till systerfabriken på fastlandet, och elen till sjukhuset, och vi får vackert bli utan.
Vatten och värme går då snabbt åt helskotta, då de kräver el.

Därför är det planerat för att dra först till pappa som iallafall har vedpanna och matkällare, sedan vidare ut till sommarstugan om det tar mer än ett par dagar, där finns även vattenpump och torrdass. Men batterierna i radion och ficklampan därute är nog slut efter att inte ha använts de senaste 30 åren, så ett litet nödkit lär vi bygga upp.
 
100% chans att få användning för dem - men vi får börja med att vara realister. Chansen är extremt hög att det någon gång under min livstid kommer inträffa ett längre elavbrott, det har redan skett tillräckligt många gånger. I de fallen är belysning, laddning och radio extremt användbara. Med det sagt räknar jag inte ett "vanligt" elavbrott som någon form av samhällskollaps.

Nästa steg är de ovanligare händelserna, jag bodde utanför Gävle under snöstormen -98, och då blev vi insnöade i sex dagar innan de kom för sig att börja röja ut oss - men just då hade vi el och belysning. En liknande storm som dock kapar någon överföringslina är ju dock inte alls otrolig. Lägger vi på de översvämningar och bränder som drabbat Sverige de senaste åren är det med andra ord relativt troligt att någon form av längre elavbrott kommer att ske.

Sen är detta dock bara början på ett beredskapskit, det tar inte höjd för att värmen slutar fungera (ofta kopplat till att elen går), tar ingen höjd för hur man tillagar maten som börjar tina (två andra effekter av att elen slutar att fungera), men är en gedigen början för att sköta ÅTMINSTONE ljus, kommunikation och energi-backup. Mitt tips till de som läser är att fundera på andra- och tredjestegskonsekvenserna av att något sker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.