Kommunen har monopol på sophantering, ingen annan får göra det, så kommunen är skyldig att ta mot skiten.
 
Staffans2000
Fotografen Fotografen skrev:
så kommunen är skyldig att ta mot skiten.
Det är ingen skit -det är eternit.:D
Det enklaste är att använda en kofot. Det har jag gjort på en villa och det gick som en dans.
Din lilla mängd skulle jag grävt ner på tomten. Klart!



Man skall inte joxa till det.

Staffan
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Förstår inte vad det ska vara bra för att riva bort ett bra väggmaterial. Eller har du råkat ut för den allmänna asbestnojan. Så länge dom är på väggen gör dom ingen skada. Men du kanske envisas med att slicka på väggen flera timmar om dan.
 
lärjungen
V vedklyv skrev:
Förstår inte vad det ska vara bra för att riva bort ett bra väggmaterial. Eller har du råkat ut för den allmänna asbestnojan. Så länge dom är på väggen gör dom ingen skada. Men du kanske envisas med att slicka på väggen flera timmar om dan.
Det finns också alternativet att TS tycker de är fula. Jag tillhör den kategorin i alla fall ;)

Edit: ganska otrevlig kommentar för övrigt. Måste alla trådar innehålla åtminstone ett ohövligt svar?
 
lärjungen lärjungen skrev:
Det finns också alternativet att TS tycker de är fula. Jag tillhör den kategorin i alla fall ;)

Edit: ganska otrevlig kommentar för övrigt. Måste alla trådar innehålla åtminstone ett ohövligt svar?
Jag kan hålla med om att jag uttryckte mig burdust i min sista mening. Men angående fulhet, man kan ju måla också för att slippa se det gråa eländet. Sedan kan ju TS ha planer på att bygga ut eller om också, vad vet jag? Och inte du heller.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Läser man TS andra trådar så är planen att riva en vägg i taget och regla upp nytt från grunden.
 
Jo så är det. Jag behöver renovera ett gammalt gårdshus inifrån och ut. Väggarna är murkna och maskätna brädväggar av gammalt rivningsvirke. Eternitplattorna är uppspikade på dessa brädor, men inte på alla väggar. Om de är fula eller vackra spelar ingen roll. De är i vägen och går inte att sätta tillbaka eftersom de går sönder när jag tar ner dem. Måste alltså skrotas.
Men kul att se att ni är intresserade.
Jag har fått ner plattorna på den gavelväggen jag visade en bild på. Använde klon på en hammare som Knockonwood tipsade om, men tyvärr var det inte så lätt. Kanske det går bättre i fortsättningen, man lär sig på misstagen..ungefär en femtedel är nerplockade nu. Plastade in dem i blå byggplast (diffusionspärr). Det blev ett för tungt paket att hantera, så jag får göra mindre i fortsättningen. Skaffar sopsäckar i tjockare plast och lagrar paketen tills vidare och hoppas att ÅVC hittar en lösning på hanteringen som skyddsombudet accepterar.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
B bopakoster skrev:
Använde klon på en hammare som Knockonwood tipsade om, men tyvärr var det inte så lätt. Kanske det går bättre i fortsättningen, man lär sig på misstagen.
Det kan ju bero på vad de använt för spik vid uppsättningen och hur underlaget ser ut också.

B bopakoster skrev:
Skaffar sopsäckar i tjockare plast och lagrar paketen tills vidare och hoppas att ÅVC hittar en lösning på hanteringen som skyddsombudet accepterar.
När vi tog ner våra plattor 1983 körde vi iväg mot avlämningsstället med traktor plus vagn.
Men vi kom inte många meter innan vi blev stoppade av grannar, som ville ha plattor "i reserv" till sina egna hus.
Det var inte mycket plattor kvar när vi kom fram :)
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det kan ju bero på vad de använt för spik vid uppsättningen och hur underlaget ser ut också.

När vi tog ner våra plattor 1983 körde vi iväg mot avlämningsstället med traktor plus vagn.
Men vi kom inte många meter innan vi blev stoppade av grannar, som ville ha plattor "i reserv" till sina egna hus.
Det var inte mycket plattor kvar när vi kom fram :)
Rostfria spik med kullrig skalle i underkant på skivorna i spikläkt 10x50mm. Men tyvärr även i överkant under plattan över ibland, hade det inte varit så hade det varit en lätt match bara nedre raden är borta..nu måste jag börja överst och då sitter spikarna stumt i slagna

Det var tider det! Jag har 2km till vår ÅVC, den är öppen 6ggr/år är alltid trevligt och byteshandel i kön utanför grinden. Men jag vet bara ett till hus på vår ö som har eterniten kvar (Målade fint o snyggt) så behovet av reservplattor här är "ganska" begränsat!
Men jag ska slänga ut en blänkare på vår lokala FB i alla fall!
 
Staffans2000
Glöm inte att spara spikarna. De är användbara till allt möjligt!
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Glöm inte att spara spikarna. De är användbara till allt möjligt!
Haha, vet du att jag har jobbat med tillverkning av rostfritt stål i hela mitt yrkesverksamma liv?
Råvaror till rosfritt är till 90% rostfritt skrot. Så om spikarna inte ska användas till nåt så kan man alltid sälja dem som skrot :D
 
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.