Hej
Jag håller på att bryta upp golvet i gårdshuset p,g,a mögellukt,där fann jag vanlig gulisolering och sågspån direkt på betongplattan som är oisolerad under.
Själva träbjälklaget som golvet legat på verkar intakt,en konstruktion som ligger i luften ca 9 cm över betong och står på träben med asfaltpapp under.
Nu är frågan vad kan jag isolera med så det inte ligger på betongplattan som ju är fuktdrivande,jag tänkte om jag lägger cellplast 100-150 mm imellan reglarna då får jag ju en luftspalt mellan betong och cellplast.
Kom gärna med ideer och synpunkter.
 
Gårdshus?
I mitt bostadshus rev jag ut allt och körde nytt Nivell-golv.
Reglar på plastfötter och isolering hängande med luft mot plattan.
 
Jag har ett hus på gården bredvid bostadshuset,detta blir ju också hängande ,det blir ju en luftspalt mellan cellplast och platta.
 
B bjulla skrev:
Jag har ett hus på gården bredvid bostadshuset,detta blir ju också hängande ,det blir ju en luftspalt mellan cellplast och platta.
Om ”träbenen” inte är påverkade så...
Jag hade ingjutna spikreglar som golvreglarna stod på med träkilar under. Luktade mumma :(
 
Nej de är inte påverkade,som sagt asfaltpapp under.jag tror det är spånet som luktat så illa eller mumma hehe.
vad tror du om cellplast som isolering ca 100mm
 
B bjulla skrev:
Nej de är inte påverkade,som sagt asfaltpapp under.jag tror det är spånet som luktat så illa eller mumma hehe.
vad tror du om cellplast som isolering ca 100mm
Cellplast är svårare att ”få till” utan glipor. Men det blåser nog inte så mycket därunder så förlusten inte blir katastrofal utifall.
Gullfibern jag använde var ”special” med en lite styvare sida så den inte hängde ner.
 
F FDT skrev:
Cellplast är svårare att ”få till” utan glipor. Men det blåser nog inte så mycket därunder så förlusten inte blir katastrofal utifall.
Gullfibern jag använde var ”special” med en lite styvare sida så den inte hängde ner.
Ja jag vet vad du menar ,tack för svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.