Hej,

vi håller på att ska sätta upp våra gardinstänger som är av den vanliga runda stångmodellen, med hållare som stången ligger i.
Fönsterbrädorna är cirka 10 cm längre än själva fönsteröppningen och cirka 5 cm breda.

Vart skulle ni fästa stånghållaren, strax utanför fönstret eller 10 cm (lika långt ut som fönsterbrädan går)?

vänligen
/Jessica
 
Hej,
Sätt de minst 10-15cm utanför fönstret och ca 10cm ovanför, så de täcker änden på fönsterbrädan.
Jag har i ett par rum satt stången 25 cm utanför fönsterkarmen för att på så sätt bredda fönstret ocf få in mer ljus.

// Fia
 
Ska du ha längder skulle jag göra som RenoVera skriver, ska du däremot ha kappa skulle jag däremot sätta stång ett par cm från fönstrets kant.
/Lisa
 
Hej!
Man får ju tänka lite på hur man vill ha rummet. Har man en gång satt fast dom så flyttar man dom ju liksom inte. Därför måste man tänka in lite på funktionerna först.. såsom är rummet skuggigt.. gillar ni solljus... är fönstret litet... är det för stort... var gillar ni för gardiner osv osv.. rent allmänt funkar det ju bra hur man än sätter dom :) Som tumregel när jag sätter upp dom.. har jag bara att själva tyget på gardinerna (oavsett vilken sorts gardiner) så ska de täcka eller gå jäms med fönsterbrädan.

Givetvis har jag också satt dom "längre" ut för att förstora fönstret någon gång.. men allmänt följer jag min rumregel :) gillar ju att markera fönstret och få en jämn "fyrkant"...

Du får helt enkelt filosofera lite på vad du vill att fönstret ska ge dig..
MVH
Sandra
 
Har aldrig sett att man skulle ha hållaren längst ut på stängerna. De brukar sitta en bit in utom om det är Kirsch eller dyligt. I hus som inte har något bakom gipsen så har man inte så mycket annat val heller.
 
:-[ Öhh det är fredag, det var visst inte det du frågade om...det jag menar är att stängerna kan ju sticka längre ut fastän hållaren sitter vid fönstret. Huvudsaken är att inte fönsterbrädan sticker ut på sidan om gardinerna...
 
Tack snälla för era svar. ::)
/jessica
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.