Hej!
Behöver lite tips om hur vi får ner driftskostnaden på vårt nyköpta hus. Vi ska totalrenovera hela huset och känner att vi gärna avvaktar lite med att lägga runt 100 på nytt värmesystem.

Huset har idag en olje/elpannna som sen ca 2013 körs på el. Det är en TMV panna ATTACK 2000 från 1998. Den verkar fungera som den ska än så länge. Vi har fått erbjudande att köpa en CTC elpanna eco-el för 4000 kr.

Är det stor skillnad på att köra en kombipanna eller en elpanna på el? Skulle vi på några år tjäna in inköpspriset + installationen?

Vårt hus är från 1939 och har en murstock mitt i huset så vi tänkte till hösten sätta in en kamin och försöka elda så mycket som möjligt för att få billigare uppvärmning.

Så frågan är väl om vi ska fortsätta köra kombipannan och elda i vår kamin, eller ta tillvara på denna elpannan vi fått till bra pris? Eller är vi helt ute och cyklar och borde köra igång med bergvärme alt vatten/luft så snart som möjligt? Vi planerar att bo i huset länge.
 
Redigerat:
Du kommer inte att vinna just något på att byta till en elpanna.
 
Bergvärme kommer att spara Er pengar från dag ett.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Det kommer inte göra nån större skillnad. Betala en rörfirma att sätta in en beg elpanna är inte ekonomiskt, särskilt som den elpanna ni redan har fungerar.
Värma med el är dyrt.
Sätt in bergvärme.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Bergvärme kommer att spara Er pengar från dag ett.
Nej, det tar många år innan det blir en besparing.
 
På elen? Från dag ett.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det tar många år innan det blir en besparing.
Borrhålet skriver du av på 40 år, pumpen på 20 så jämfört med fetelräkningen Herbert borde det i min värld vara en besparing från dag ett. Men jag är inte ekonom, bara plånboksinnehavare.
 
Din plånbok kommer att vara tunnare under många år.
 
Det som eventuellt kan vara ett problem med kombipannan är att det drar luft genom den som värms upp och går ut i skorstenen. Om du inte längre eldar något i den så kanske det kan spara lite el genom att täppa till skorstenspipan eller koppla bort pannan från denna. Om detta hjälper så ger det lika stor besparing som att byta till en ren elpanna. Kanske lite. Inte mycket. Men det borde vara enklare och billigare. En annan möjlighet kan eventuellt vara pellets. Jag saknar egen erfarenhet, men har förstått att det går att få ett fungerande system som eldar pellets i en oljepanna. Det kräver löpande underhåll och är inte lika billigt i drift som bergvärme. Men det är billigare i drift än el och det är billigare i startkostnad än bergvärme.
 
D Daniel 109 skrev:
Din plånbok kommer att vara tunnare under många år.
Ge mig gärna ett räkneexempel.
 
Behåll den gamla pannan. Du kommer inte att tjäna något på att byta till en elpanna.
Se till att det inte drar genom i skorstenen bara, så värmen går ut till kråkorna. OBS! Glöm inte öppna upp igen om du skulle få få dig att starta oljebrännaren någon gång.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Ge mig gärna ett räkneexempel.
Det är väl ganska självklart? Du måste ut med tex 150000 i kontanter för att betsla för din bergvärmeinstallation. På det sparar du sen ”från dag 1” ett antal hundra/tusen kronor i månaden i elräkningar beroende på din förbrukning. Uppenbarligen kommer din plånbok vara tunnare i ett antal år. En privatperson är ju inte ett företag som har en stor kassareserv och bara ser detta som en av många investeringar som reducerar fasta kostnader och kan bokföringsmässigt skrivas av på X år.
 
  • Gilla
Oskar Lindhe
  • Laddar…
Mja...säg att elräkningen minskar från 45 000 kWh till 15 000 kWh per år, det är 40-45 000 i kronor.
150/40=3,75 år.
Det betalar sig ganska fort, men jag kanske räknar åt skogen?
 
Kostnad bv 150k säger vi.
Lån: ränta 5% 7500:- år. = 625 :- månad.
Amortering: 20 år = 625:- månad.

Kost bv 625+625= 1230:-

Köpt värme utan bv: 25000 kWh år = 25000:-/år = 2100:-/mån

Med bv 2100/3.5= 600:-/mån.
Så 1230+600= 1830:- i månad bv kontra 2100:- elpanna.

Då har jag inte räkna med ränteavdrg samt förmodligen kan man säkra ner ett jack också.
Nu har jag räkna på rätt låg förbrukning.
 
hade det funkat att koppla in en pelletsbrännare i den befintliga pannan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.