Här i Köpenhamn där vi bor fick vi precis ett brev från en av de större internetleverantörerna (TDC) som skrev att de ska dra fiber på vår gata och att man frivilligt kan signa upp för att få det indraget till sin tomt, med ett jack på den vägg som närmst gatan, helt gratis. Väl indraget behöver man inte välja deras tjänst utan kan välja att inte ha något abonnemang alls, eller att välja en annan leverantör.

Det låter ju onekligen ganska bra så vad är hållhaken. Har ni ngt liknande i Sverige? Vad jag hört från vänner och släkt i Sverige är att de fått punga ut några tusen för att få det indraget till sin tomt, men det kanske var några år sedan det fungerade så.
 
Gissningsvis har de en affärsmodell, där de tar in hela kostnaden via månadsavgifterna. Så den operatör du väljer får betala en summa till TDC för att de utnyttjar deras fiber. Summan hamnar sedan på din faktura.
 
Det är så i Svetige också, men många missar det efter som de tror att de betalt för fibern.
 
H hempularen skrev:
Gissningsvis har de en affärsmodell, där de tar in hela kostnaden via månadsavgifterna. Så den operatör du väljer får betala en summa till TDC för att de utnyttjar deras fiber. Summan hamnar sedan på din faktura.
Jepps, så är det givetvis. Jag inbillar mig inte att de gör det utan att debitera för det, på ngt vis. Skulle kanske ha förtydligat det i trådstarten men frågan gällde alltså mest om detta är vanligt även i Sverige samt om det finns ngt särskilt jag som konsument bör tänka på. Att de hyr ut infrastrukturen de drar är jag fullt medveten om. Det fungerar även så med andra typer av licenser inom telekom, t.ex. kan stora nätoperatörer hyra ut delar av sina licenser till andra aktörer. (OBS - off topic-diskussion)
 
D Daniel 109 skrev:
Det är så i Svetige också, men många missar det efter som de tror att de betalt för fibern.
Ah, intressant. Vet att mina föräldrar fick betala 20-30 tusen för att få det in till sin tomt. Men de bor å andra sidan en bit ut på landet, inte inne i tätsamhälle, så det kanske är annorlunda.
 
J
D Daniel 109 skrev:
Det är så i Svetige också, men många missar det efter som de tror att de betalt för fibern.
Hos en del ja
 
Du bör kontrollera vad priserna för tjänsterna hamnar på samt om det finns någon inlåsning när du väl tecknar en tjänst. I övrigt ser jag inga hållhakar.

Jag är inte överdrivet förvånad över upplägget. Alla operatörer investerar i infrastruktur, jag har ingen insikt i TDC's strategi för fasta nät men att etablera nätet är ett sätt att långsiktigt skaffa sig marknadsandelar.
 
Gratis == kostnaden är dold
Men jag skulle absolut låta dem dra in ett fiberuttag gratis. Särskilt om det inte innebär några förpliktelser. Man kan ju välja 4g/5g istället om man vill, så fibern är ju konkurrensutsatt iallafall.
 
J Jocke Best skrev:
Hos en del ja
Det finns ju vissa som har separat månadsavgift också. Främst föreningsdriva nät.
 
Jag har flera fastigheter med fiber. I den ena är den betald, dvs lokal fiberförening som äger nätet. Nu kommer det roliga, den andra kostade mer, x2, att dra plus att det är högre priser i den portalen, dvs de tar en cut. Så jag tycker det låter som en mkt bra deal, i alla större städer är det normalt en större aktör som drar nätet och de ser oavsett till att få en långsiktig/subscription intäkt.
 
OK, låter som rätt val att teckna sig för detta. Är som sagt inte bundet till ngt enligt de villkor de inkluderat, varken vad gäller att teckna ett abonnemang eller ngt annat.

Enda jobbiga här bör ju vara att de gräver upp gatan och en bit in på tomten, men det förstnämnda kommer de ju göra oavsett vad jag väljer. Och en bit in på tomten är i mitt fall ca 10 meter så det är inte hela världen.

Dock funderar vi på att riva o bygga nytt på denna tomten om ca 5 år. Är det en dyr historia att då hantera det nedgrävda fibret som finns på min tomt?
 
H hus226 skrev:
OK, låter som rätt val att teckna sig för detta. Är som sagt inte bundet till ngt enligt de villkor de inkluderat, varken vad gäller att teckna ett abonnemang eller ngt annat.

Enda jobbiga här bör ju vara att de gräver upp gatan och en bit in på tomten, men det förstnämnda kommer de ju göra oavsett vad jag väljer. Och en bit in på tomten är i mitt fall ca 10 meter så det är inte hela världen.

Dock funderar vi på att riva o bygga nytt på denna tomten om ca 5 år. Är det en dyr historia att då hantera det nedgrävda fibret som finns på min tomt?
Om det bara är avstick till din fastighet (enstaka fiber) så borde det inte vara dyrt. Skarva skyddsrör samt blåsa in ny fiber. Enstaka tusenlappar !? Jag grävde av min egna fiber. När jag ringde o frågade så uppgav de 2-3k men jag fick aldrig någon faktura..... så det blev ”gratis”
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.