Vi har köpt ett ganska billigt laminat-golv, och upptäckt att det blir tusen fotsteg från vår hund, som syns väldigt tydligt i rätt sken. Städerskan har använt grönsåpa och det går väl bort till hälften då, men sen dröjer det en dag och det är lika många fotsteg igen.

Vi behöver ett effektivare medel för detta, så att man kan putsa över lite snabbt ganska ofta, och få bort så mkt som möjligt.

Vi är medvetna om att vi köpt laminat, att vi köpt budget, och att vi själva valt att ha hund. Vi tänker inte byta golv eller sälja hunden. Spydiga kommentarer på dessa områden beivras. Frågan gäller enbart råd kring hur man på enklaste vis städar denna typ av golv, när man har hund.

OBS - bilden i sig visar inga fottassar, jag tog en lite snabbt nu och det var på en yta där han inte trampat runt.
 
  • Ljust laminatgolv utan synliga fotavtryck med en grön box i övre vänstra hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju inte bara smutstassar. Jycken svettas ju genom trampdynorna så jag kan förstå ditt problem. Grönsåpa är nog inte den bästa produkten då den i sig självt är fet. Du får helt enkelt testa olika medel. Ett förslag är Evers Höganäs: Dagligren (med doft) som sägs vara miljövänlig och som jag tycker funkar på mitt betonggolv men som också kan användas på trä-och linoleumgolv.
 
yonna yonna skrev:
Det är ju inte bara smutstassar. Jycken svettas ju genom trampdynorna så jag kan förstå ditt problem. Grönsåpa är nog inte den bästa produkten då den i sig självt är fet. Du får helt enkelt testa olika medel. Ett förslag är Evers Höganäs: Dagligren (med doft) som sägs vara miljövänlig och som jag tycker funkar på mitt betonggolv men som också kan användas på trä-och linoleumgolv.
Ja precis, smuts/vätskor, whatever men bort ska det. Städerskorna borde veta vad som funkar tycker man då de arbetar med borttagning dagligen, men icke. Så jag tar det i egna händer nu. Ska kolla in det du föreslår.

Fler tips välkomnas varmt. Tänker mig att det kanske finns några hundägare med laminatgolv på forumet?
 
Du kanske redan har löst problemet - berätta gärna hur i så fall. Jag har också hund och det blir gärna märken efter trampdynorna där den går. Jag är dessutom ytterst försiktig med vatten på laminat, då golvet har en tendens att resa sig och "rulla" upp kanterna. Kvittar om du har ett budgetgolv eller dyrt golv. Vi lade in ett dyyyyrt laminatgolv och vid altandörren, där det är lätt att både folk och djur drar med sig vatten och fukt om det är vått ute, har vårt dyyyyra golv börjat rulla sig i skarvarna, så jag kommer nog inte lägga in ett sådant golv igen om det blir aktuellt.Vi pratade med tillverkaren av golvet och klagade, och de bara ryckte på axlarna och menade att det står i anvisningarna att man inte ska använda vatten på laminat.
 
S
Jag har ett dyrt parkettgolv så tror inte det spelar så stor roll vilket golv man har. Det som funkar för mig är att torka för hand, inte med mopp dock är ju inte det något man kanske vill göra varje dag :sweat:
 
Jag hade gammal parkett innanför dubbeldörrarna till trädgården. Hade också två dalmatinerkillar som sprang ut och in. Jag täckte den närmaste kvadratmetern av parketten med flera lager ofärgad båtlack. Låter visserligen tokigt men detta räddade parkettgolvet fram till det slipades inför husförsäljningen. Parketten visade sig då helt intakt.

På denna yta hade jag tjock liten ullmatta som lätt kunde hållas ren och ev kortsiktig fukt skadade inte golvet.

En nödlösning som funkade för mig.
 
  • Gilla
Helena S
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.