A
useless useless skrev:
Det sitter väl en krok i uttaget?
Det sitter en krok i taket.

Ingen i lampan. Kan hänga upp elkablarna från lampan över kroken i taket för att få den att sitta i taket och sedan bara skruva över kåpan.
 
I lampan är det en ögla. Den syns tydligt på dina bilder (delen du skulle skruva fast jordledaren i).
 
A
okej här kommer fler dumma frågor

varför ser kabeln ut så här
20190323202656-92.35.181.62.jpg
Det är i princip omöjligt att få den till att fästa mellan skruven. Antar att jag får skarva upp den och sedan linda runt skruven.


Varför ligger det flera brickor mellan skruven?
20190323202830-92.35.181.62.jpg
 
Ok, fråga 1: Det är en ändhylsa för att trådarna i kabeln inte ska spreta.
Fråga 2: Brickorna har troligen kommit dit för att det ska bli enklare att få jordtråden att sitta fast.

Är ändhylsan och skruv&brickarrangemanget dåligt kompatibla med varandra?
 
A
Fotografen Fotografen skrev:
Ok, fråga 1: Det är en ändhylsa för att trådarna i kabeln inte ska spreta.
Fråga 2: Brickorna har troligen kommit dit för att det ska bli enklare att få jordtråden att sitta fast.

Är ändhylsan och skruv&brickarrangemanget dåligt kompatibla med varandra?
Ja det går inte att fästa ändhylsan mellan skruv/brickor. Väldigt okompatibelt, börjar bli rätt less på den här lampan nu!
 
A
I mitten skruvan kan jag fästa så att den sitter iallfall, borde det vara ok?
Undrar varför de sätts ut en skruv och jordsymbol där det inte går att fästa kabeln.

20190323204933-92.35.181.62.jpg
 
Jag funderar på om det varit en ringkabelsko som gått av?
05585215_14fe0376.jpg
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
A
Fotografen Fotografen skrev:
Jag funderar på om det varit en ringkabelsko som gått av?
[bild]
En sån skulle man haft.
Den verkar inte ha gått av.

Ser du något problem med att fästa i mitten skruven?
 
Mja...klipp bort den pressade biten, skala 15 mm, linda två varv runt jordskruven och dra till så sitter det bättre.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
BirgitS
Fotografen Fotografen skrev:
Mja...klipp bort den pressade biten, skala 15 mm, linda två varv runt jordskruven och dra till så sitter det bättre.
Men sånt ska man ju inte behöva hålla på med på en nyköpt lampa. Kan ju vara något som har missats eller gjorts fel under tillverkningen så jag skulle reklamera lampan.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag blir mycket förvirrad när jag läser denna tråd. Jag har full förståelse för de frågor som TS ställer. Det här inlägget kommer inte att ge några svar - tvärtom så blir det fler frågor som far genom mitt huvud. Det ser ju ut som att lampan inte är färdigmonterad och dessutom felkonstruerad.

Diskussionen gäller alltså en lampkrona Marielund av märket Markslöjd med art. nr. 105156. På en bild kan man se ett S-märke så produkten har kontrollerats av Intertek/Semko och bedömts uppfylla gällande lagkrav.

Hur kan Markslöjd sälja en produkt som ser ut så här? Att kunden själv får göra vissa enkla monteringsmoment kan väl vara OK. Men att överlåta monteringen av skyddsjordförbindning inne i en produkt är att gå för långt. Speciellt som det saknas instruktion och delarna inte verkar passa.

Har Intertek/Semko verkligen godkänt en produkt som TS visar med sina bilder? Jag tvivlar.

Jag har svårt att tro att kedjan skulle kunna vara en godkänd skyddsjordsledare. Läs gärna Bo Siltbergs fina beskrivning om renovering av gamla lampor.

Kan det vara så att lampan i själva verket är konstruerad som klass II? I dagligt tal dubbelisolering, förstärkt isolering. I så fall är ju lampan felkonstruerad, då ingen skyddsjord skall/får anslutas.

Om jag hade köpt denna lampa skulle jag ställa mina frågor till Markslöjd och även till Intertek/Semko. Ett tips till Elsäkerhetsverket kanske också vore lämpligt. Naturligtvis skall man inte behöva bygga om en nyinköpt produkt.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Om vi börjar med att anta att S-märkningen faktiskt är korrekt, inte falsk.

Jag tor att felet på den här lampan är ett tillverkningsfel. Tråden skall vara inkopplad från fabrik, men den har lossnat. I och för sig anmärkningsvärt, egentligen borde den returneras.

Men självklart kan inte kedjan vara tänkt att sköta jordningen av resten av armaturen. Den defekta jordning vi ser på bilderna är bara avsedd att jorda kopplingsutrymmet "koppen". Sedan sitter det med stor sannolikhet dubbelisolerade lamphållare i armaturen. Så att övriga metalldelar inte behöver jordas. Idag är nästan alla lamphållare dubbelisolerade.
 
  • Gilla
Gamla gubben och 2 till
  • Laddar…
Stickan56
Anonymiserad 211287 skrev:
[bild]
Det ser ut som skyddsjorden skall fästas i skruven till vänster.
Den skruv som är nära kabeln är till för att vidarekoppla jorden nedåt i armaturen.

Stickan
 
Du skall inte klämma fast jorden med spetsen av skruven. Jorden skall ligga mellan brickan och godset och klämmas mot brickan.

Sedan hänger du lampan i bygeln där jorden fästes.

Men jag rekommenderar dig verkligen att kontakta återförsäljaren så de får fixa jorden. Detta då du verkar alldeles för osäker på detta.
 
H hempularen skrev:
Men självklart kan inte kedjan vara tänkt att sköta jordningen av resten av armaturen. Den defekta jordning vi ser på bilderna är bara avsedd att jorda kopplingsutrymmet "koppen". Sedan sitter det med stor sannolikhet dubbelisolerade lamphållare i armaturen. Så att övriga metalldelar inte behöver jordas. Idag är nästan alla lamphållare dubbelisolerade.
Det är min tanke också.
Sen när jag tittade på bilderna en gång till igår så insåg jag att vi troligtvis har att göra med en ringkabelsko som gått av.
Jag hade bara klämt dit en ny sko men det är ju inte självklart att alla har ett sortiment kabelskor hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.