Vi skall plantera ett äppel (eller päronträd) i trädgården. Någon som har tips på ett ett lättskött träd med goda (söta?) äpplen? Finns det ngn fruktbärande variant med fin blomning och vackra höstlöv?
 
Ska ni bara ha ett träd, så skaffa ett familjeträd med fyra sorter. Då får man äpplen under en längre tid och inte en massa på en gång som kan vara svårt att ta hand om.

Det brukar finnas färdiga träd i plantskolorna med lite olika blandning av sorterna.

Och enligt mig är alla äppleträd fina när de blommar.

/EB
 
Familjeträden med flera sorter i är festliga.
Annars tycker jag att äppelsorten Aroma är en riktig höjdare;bra hållbarhet, ger frukt redan andra året och är utsökta att äta, och funkar bra till paj/mos/saft osv.
Ingrid Marie är ett annat bra allroundäpple. Båda sorterna finns i livsmedelshandeln till hösten så du kan proväta. Bor du i södra Sverige går det bra att höstplantera, annars är våren bästa tiden.
Har du trångt på tomten så beställ ett ympat på svagväxande stam, tror det heter M9.
Då blir trädet halvstort, ca 4 meter högt.
Vissa sorter är lite griniga på pollineringen och kräver att biet varit i ett äppelträd av speciell sort, det kan ge problem med utebliven frukt om det inte finns mycket äppelträd omkring i grannskapet. Självfertila äppelträd tror jag inte finns, men de flesta kan pollineras av flera sorter, de flesta vanligt förekommande.
Men bor du flera kilometer från nämaste äppelträd (typ torp ute i skogen) bör man tänka till på detta, och gärna plantera flera träd som hjälper varandra med "sexet" ;)
En sådan lämlig treklöver är ex Ingrid Marie + James Grieve + Filippa.
På plantskolan vet de råd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.