Hej,
Jag har låtit sätta upp L-stöd av betong för att bygga carport i suteräng. Se bilder.
Över stöden kommer jag bygga uteplats som därmed också fungerar som tak över carporten. Det innebär att jag tänker använda L-stöden som fundament till stolparna som håller upp trädäcket.

Frågan är nu hur jag ska fästa stolparna i stöden. Stöden är 10,5 cm breda.
En idé är att borra hål och gjuta fast stolpskor i stöden.
En annan skulle vara att sätta plattjärn på sidorna om stödet och genomgående bultar.
En tredje att låta tillverka en typ av dubbel stolpsko som både grenslar stödet och håller stolpen. (Om det inte finns redan)

Grundidén är att använda 3 st 45x120 som stolpar men det är inte bestämt.

Någon som har en bra idé om hur man gör detta bäst/enklast?

mvh

/Hasse
 
  • IMG_3460.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3461.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Både stolpskon och plattjärnen (obs galvade) lär väl funka. Sista med H stålet låter lite overkill, första låter enklast. Tror dock att det kan vara lite bök att göra hålen.

Bra betongborr + hydraulisk borrhammare (duger med en 500 kr från jula ell dyl.)

Sen gäller det bara att undvika armeringsgärnen
 
Borrningen ska nog gå bra. Till huset skaffades genast en DeWalt borrhammare eftersom det är mycket betong och lättbetong i suteränghus. Om den inte biter blir jag besviken.

Att sätta stolpskor i ett hål som borrats uppifrån har jag varit inne på först. Dock innebär det att jag måste borra hål med typ 18 mm i diameter. Vet inte om det blir lite stort när stöden endast har 10 cm i godstjocklek.

Att ställa stolparna på stöden och säkra med plattjärn känns nog enklast just nu.

Behöver man sätta något mellan stolpe och betongen eller plattjärnet och betongen? Typ asfaltspapp, gummimatta eller liknande så att den inte spricker när man drar bultarna.
 
En sådan här kanske skulle vara det bästa alternativet?
Jag kan inte komma på att jag sett sådana i vanliga bygghandlare bara.
 
  • Stolpsko justerbar i höjdled-stor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Ska bygga staket på L stöd och googlade fram denna tråden från 2010. Ville bara höra hur resultatet blev? Vilken typ av stolpsko använde du och hur du fäste den? Är inne på att borra uppifrån och använda en stolpsko som ser ut som ett U. Är dock tveksam om det håller mot vind o dyl.
 
Galvat plattjärn används för att fästa en urfasad trästolpe mot en betongsockel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett galvat plattjärn monterat för att fästa en trästolpe mot en putsad betongvägg, med synliga skruvar och muttrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej!
Jag valde till slut att använda galvade plattjärn istället. Det kändes bättre än att borra uppifrån och riskera att få frostsprängning av vatten som blir stående i hålen. Urfasningen av ena brädan som ingår i stolpen gjorde jag med handöverfräs.

/Hasse
 
  • Gilla
Mirre_80 och 2 till
  • Laddar…
Kul och tack för återkopplingen om hur du löste det.
 
H Hasse C skrev:
[bild] [bild]

Hej!
Jag valde till slut att använda galvade plattjärn istället. Det kändes bättre än att borra uppifrån och riskera att få frostsprängning av vatten som blir stående i hålen. Urfasningen av ena brädan som ingår i stolpen gjorde jag med handöverfräs.

/Hasse
Hallå Hasse!

Jag tänkte göra exakt samma sak!
Va köpte du dessa plattjärn?
 
Tror de finns hos vanliga bygghandlare. Jag köpte nog på min lokala Optimera, som då hette XL Bygg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.