Hej!

Efter den torra sommaren är gräsmattan totalförstörd, det finns lite grästuvor, nästan bar jord/sand, mycket mossa och mycket ogräs. Vi har bara ca. 30 cm matjord, under är det berg och spängmassa.

Att riva ut allt och anlägga en ny gräsmatta/fylla med jord är dyrt och blir det en mycket torr sommar igen har vi samma problem. Därför funderar vi över alternativ till gräsmatta. Har nu hittat "örtgräsmatta" i en artikel om forskning kring alternativ till gräsmatta ( https://www.slu.se/ew-nyheter/2018/10/alternativ-till-grasmattor/ ), det verkar bra.

Är det någon som har testat örtgräsmattan? Eller kan man helt enkelt ha mossa? (är grön, mjuk att gå och sitta på och behöver inte klippas.) Vi vill inte vinna något designpris eller ha vackrare gräs än grannen, bara något grönt som man kan gå på och som inte behöver en massa skötsel och vatten. ;)

Ninni
 
R
N ninniN skrev:
Hej!

Efter den torra sommaren är gräsmattan totalförstörd, det finns lite grästuvor, nästan bar jord/sand, mycket mossa och mycket ogräs. Vi har bara ca. 30 cm matjord, under är det berg och spängmassa.

Att riva ut allt och anlägga en ny gräsmatta/fylla med jord är dyrt och blir det en mycket torr sommar igen har vi samma problem. Därför funderar vi över alternativ till gräsmatta. Har nu hittat "örtgräsmatta" i en artikel om forskning kring alternativ till gräsmatta ( [länk] ), det verkar bra.

Är det någon som har testat örtgräsmattan? Eller kan man helt enkelt ha mossa? (är grön, mjuk att gå och sitta på och behöver inte klippas.) Vi vill inte vinna något designpris eller ha vackrare gräs än grannen, bara något grönt som man kan gå på och som inte behöver en massa skötsel och vatten. ;)

Ninni
En stor grön presenning borde duga...

Mossa är ok.
Kommer nog bli vanligast då ogräsbekämpningsmedel är förbjudna.
 
A
Mossa kan vara riktigt fint,. Den gillar visserligen inte torka heller.
 
Visst kan du ha mossa, jag har odlat mossa i många år i trädgården. En växt som säkert trivs ypperligt i den torra och näringsfattiga miljön är vår inhemska prästkrage, trivs den så sprider den sig. Även rödklöver som är en av humlornas viktigaste födokälla på sensommaren gillar säkert den miljön. Våga pröva!
 
harry73
En örtgräsmatta eller äng är inte något man vill ha på den delen av gräsmattan man använder mest. Där behöver man en slitstark växt som tål att klippas kort. Och det är gräs. Sedan behöver man för den sakens skull inte utrota allt som ändå trivs där trots klippning.
Har man stor gräsmatta, kan man välja att inte klippa alls på utvalda delar. Där kan man även så andra ängsväxter.
På våra delar där vi inte klipper, har ängsväxter svårt att etablera sig. På de delar vi klipper finns allt möjligt, men humlorna och vildbin älskar det.
 
Var i landet ligger gräsmattan, och hur stor är den?
Ett bra sätt att hålla gräset friskt är väl att vattna när regnet inte räcker till.
 
Jag skulle satsa på grässorter som klarar torrperioder. Rödsvingel klarar torka mycket bättre än tex Ängsgröe eller Rajgräs som de flesta blandningar består av. Kolla Skånefrö Siesta eller Barenbrug Water Saver.
 
Eller nu när allt endå är dött så gräver ni ner ett bevattningssystem för att sköta all bevattning i framtiden. @elpaco tror jag har installerat ett
 
L Lutte skrev:
Eller nu när allt endå är dött så gräver ni ner ett bevattningssystem för att sköta all bevattning i framtiden. @elpaco tror jag har installerat ett
Japp. Och min matta var grön i somras .. :)
 
R GrönareGräsmatta skrev:
Jag skulle satsa på grässorter som klarar torrperioder. Rödsvingel klarar torka mycket bättre än tex Ängsgröe eller Rajgräs som de flesta blandningar består av. Kolla Skånefrö Siesta eller Barenbrug Water Saver.
Även jag har en gräsmatta i utsatt läge och med bristande underlag. Jag har under de tre senaste åren lagt mycket arbete på att förbättra genom att gräva bort ca en dm "grässvål" ( ogrässvål ) och mager jord, ersatt och blandat till mullrik jord och sedan planterat Skånefrö Siesta, vilken uppges vara sol och torktålig. Föregående sommar dog allt gräs av sorten Siesta som jag planterat under dessa tre år och allt arbete är surt förgäves. Kan även tillägga att jag vattnade kvällstid så länge brunnsvattnet räckte, känns ganska hopplöst, särskilt då man inte vet vad som väntar denna sommar... eller nästa
 
Intressant Pelle. Vad gödslade du med?
 
R GrönareGräsmatta skrev:
Intressant Pelle. Vad gödslade du med?
Genom åren har jag gödslat med lite olika. Algomin något år, något år brunnen hönsgödsel, men annars NPK ifrån Lantmännen i mindre givor men lite oftare.
 
P pelleprognos skrev:
Genom åren har jag gödslat med lite olika. Algomin något år, något år brunnen hönsgödsel, men annars NPK ifrån Lantmännen i mindre givor men lite oftare.
Rödsvingel behöver väldigt lite näring jämfört med tex rajgräs. Kan det vara så att överflödet av näring och vatten nära jordytan kan ha gjort att rötterna inte behövt leta sig nedåt?
 
R GrönareGräsmatta skrev:
Rödsvingel behöver väldigt lite näring jämfört med tex rajgräs. Kan det vara så att överflödet av näring och vatten nära jordytan kan ha gjort att rötterna inte behövt leta sig nedåt?
Nää det tror jag inte, något överflöd av vare sig vatten eller näring har det inte varit. Däremot så är dom partierna som jag förbättrat och sått Siestan på extremt utsatta av sol och värme. Vissa dagar i somras blev marken där så varm att man brände fötterna om man stod still barfota där. En möjlig orsak till att gräset inte klarat detta kan däremot vara att det krävs tid för en djup etablering, även om man kan tycka att tre år bör vara tillräckligt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.