Total samhällskollaps är väl inte jättetroligt. Men visst finns en liten risk med allt tokigt som pågår runt om i världen.

Vi har dock ganska frekvent haft strömavbrott sista halvåret vilket fått mig att börja fundera kring dessa prylar. Har inte införskaffat något än men det här paketet är ju en grym start. Jag tänker att om strömavbrottet varar längre behöver man vara beredd. Sista gången strömmen försvann tog batteriet slut i min mobil. Man känner sig avskärmad ganska fort. Skulle det då också komma stora mängder snö så man blir fast hemma är det bra att kunna ha kontakt med omvärlden.

Att jag skulle få användning av det på något sätt ser jag som väldigt sannolikt. 100% skulle jag säga. Om inte annat i sommar när man är ute på sjön. Perfekt.
 
Cheesen
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Idag har vi ingen sponsrad tävling, så jag tänkte att vi ordnar en själva - om prepping. Myndigheten för Samhällsskydd och beredskap rekommenderar ju att alla hushåll i Sverige bör ha en god beredskap för minst 7 dagar utan hjälp utifrån, utifall att samhällsfunktionerna skulle sluta fungera.

[bild]

Vinsten i denna tävling är ett beredskapspaket för ljus och kommunikation som innehåller de viktigaste delarna för belysning, laddning av mobiltelefoner samt radio som är viktiga vid en kris- eller nödsituation. Värdet är 1495 kr.

[bild]
Så här tävlar du:
Ange i procent hur stor du tror att risken är att du får användning av prylarna i ett beredskapspaket pga någon typ av samhällskollaps och motivera ditt svar.

Vinner gör den som lämnar det mest trovärdiga svaret.

Posta ditt svar och din motivering i den här tråden. Vinnaren utses fredag 29 mars.

OBS: Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås före fredagen 2 veckor efter det att den dragits.

-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
35%
Efter att ha sett under 40 års tid hur klimatet förändras så är jag rätt säker på att jag kommer att uppleva en större katastrof där vi som inte blir direkt drabbade kommer att få leva utan moderniteter i många veckor.
Stormar, oväder och värmeböljor blir allt vanligare. Snömängden ökar för varje år som går verkar det som. Somrarna blir varmare och vintrarna mer nederbördsrika.
Varför har insekterna i Lappland försvunnit? Det är snart 5 år sedan jag fick ett myggbett, för bara 15 år sen satt man ogärna utomhus en kväll i stugan.
Stormar som Gudrun, snökanoner som i Gävle och skogsbränder som i somras kommer tyvärr att vara vanliga och jag är säker på att dom där tre veckorna i isolering utan ström kommer att ske.
 
  • Gilla
tobiast och 1 till
  • Laddar…
100% för jag är inte det minsta förbered på att tappa stömmen eller bunkrat föda.
Har pratat med frugan och haft det i tanken att göra ett lager i våran tomma matkällare, men får inte tummen ur att göra det .
Kanske vore dom här sakerna startskottet för oss som preppare
 
G
B b8q skrev:
0%. Så länge paketet inte innehåller hagelgevär eller åtminstone elchockpistol, så kommer jag inte att kunna försvara mig och min familj mot alla plundrare som blir effekten av en samhällskollaps.
Innehållet är bara för att lugna massan i en vecka så de ansvariga ska hinna gömma sig, så de inte blir lynchade för sitt ansvar.
 
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
Vad man förbereder sig för är att normala samhällsfunktioner som el och vatten slutar fungera i dagar till veckor på grund av t.ex. översvämning, eller att en terrorattack eller främmande makt med flit förstör tillgång till vatten, el, sjukvård, affärer, kommunala avlopp, som Ryssland gjorde i Syrien.
Efter högst en vecka så ska antingen funktionerna vara återställda, befolkningen evakuerad, eller hjälp från opåverkade områden och utlandet ha anlänt.
 
Läser man vad NASA och andra reputabla källor säger så väntar de bara på en större soleruption som kommer att slå ut allt elektromagnetiskt över hela jorden. Denna utslagning kan i värsta fall vara upp till ett år innan allt är reparerat.
Hur funkar då den lilla radion?
Det har redan varit en sådan stor eruption men den gick som tur var åt andra hållet från solen.
Den här EMF-vågen lär gå rakt igenom jorden så det hjälper inte att gräva ner sig heller om jag läste rätt...
Laddar f.n. med mat, konserver, stearinljus, batterier, hygienartiklar m.m. vad man nu tycker man behöver. Köper lite extra varje gång det är extrapris. .Har man ingen plats kan de stuvas under sängen t.ex.
Kanske ett par 25-liters plastdunkar med dricksvatten. Hade två stycken på balkongen i tre år tidigare i livet. I stekande sol och många minusgrader. Provade att dricka vattnet efter tre år. Smakade lite plast men jag blev inte sjuk. Allt går med lite god vilja. Nu bor jag på landet med egen brunn. Saknar endast lyktan ur kitet.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Vad ska man med radio till? Vi bor i Schtaan, lägger allt av mitt i vintern, så är lyset det mindre problemet, vi har välisolerat hus, men ingen värmekälla som inte behöver el..har tänkt investera ett dieselelverk, men varför? Vi har aldrig strömavbrott! Och är det lokalt fel snabbt åtgärdat, men faller hela Swe ur, så är Ica och Statoil också utan..
Oj jag trodde den var självklar. Radio är givetvis för att lyssna på samhällsinformation som sänds i P1 eller P4. De har det uppdraget vid krissituationer och kommer vara igång även efter att Ica och CircleK stängt ner. Du kan tjäna på att få lägesbild och prognos för problemen.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Vad ska sägas där? Strömavbrott...jo
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Vad ska sägas där? Strömavbrott...jo
Javisst, eller skogsbrand, krig, översvämningar, strejk, farliga utsläpp... Lite sånt. Man preppar ju inte för ett scenario utan många.
 
Risken för att jag behöver använda de här preppersprylarna för ljus och kommunikation beräknar jag till 100 procent.

Framförallt är det för mig en relativt stor risk för strömavbrott då delar av elnätet är i luftledningar och sannolikheten för att det kommer nya stormar bedömer jag som rätt stor. Då ligger luftledningarna risigt till. Redan vid korta strömavbrott kan jag behöva belysning med annan strömkälla än el eftersom det normalt är kolsvart på dass och nattetid även på vägen dit. Den solcellslampa jag har där fungerar sisådär och jag ser mig om efter en ny lösning. Den uppladdningsbara lampan med vev skulle antagligen användas redan första natten här.

Stora snömängder och brandrisker är andra faktorer där jag bedömer det som en stor risk att jag någon gång kommer att drabbas. Två stora bränder har härjat i området under de senaste åren och jag har hittills haft tur att vinden vänt så att jag har klarat mig. Men vem vet åt vilket håll vindarna blåser vid nästa brand.

Den dagen jag drabbas av strömavbrott skulle det kännas tryggt att ha en radio och möjlighet att ladda mobiltelefonen utan el. Min sambo veckopendlar och sannolikheten att han är här när strömmen går är inte stor. Jag skulle säkert vilja rådfråga honom om ett och annat i ett krisläge. Om grannarna är i närheten skulle vi säkert hjälpas åt, men att få information via en radio kan vara betydelsefull i ett sådant läge. Jag har nyligen köpt en solcellsdriven radio, som jag ska ge bort i present, men jag skulle ju självklart behöva en jag också.
 
  • Gilla
tobiast
  • Laddar…
Bor i villa centralt med fjärrvärme och sitter illa till ifall det sämsta händer men sannolikheten är låg.
Skulle det sämsta hända så finns det inte värme om inte cirkulationspumpen får sin ström. Sårbart i frågan om värme vatten och el men låg sannolikhet.

Har flera pannlampor / handlampor även en grym arméklassad lampa med xenon. Några powerbanks.
Håller på att renovera en fotogenvärmare .
Skulle det sämsta ändå hända så är stugan min tillflyktsort med eget vatten med självtryck eldstad och vedspis och under året ska jag koppla in en kamin i eldstaden .
Tror ett elverk är det jag saknar mest så när det är ordnat klarar jag mig även vid låga temperaturer en längre tid oavsett el eller ej.
Det är matfrågan som är den svåra biten ..

En tråd som varit intressant är hur folk förr förberedde sig för stormar krig ransoneringar avlägset boende osv
Nu har jag fått skriva av mig lite i en fråga som har berört mig mest i hur illa jag står i jämförelse mellan villa och stuga .
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Idag har vi ingen sponsrad tävling, så jag tänkte att vi ordnar en själva - om prepping. Myndigheten för Samhällsskydd och beredskap rekommenderar ju att alla hushåll i Sverige bör ha en god beredskap för minst 7 dagar utan hjälp utifrån, utifall att samhällsfunktionerna skulle sluta fungera.

[bild]

Vinsten i denna tävling är ett beredskapspaket för ljus och kommunikation som innehåller de viktigaste delarna för belysning, laddning av mobiltelefoner samt radio som är viktiga vid en kris- eller nödsituation. Värdet är 1495 kr.

[bild]
Så här tävlar du:
Ange i procent hur stor du tror att risken är att du får användning av prylarna i ett beredskapspaket pga någon typ av samhällskollaps och motivera ditt svar.

Vinner gör den som lämnar det mest trovärdiga svaret.

Posta ditt svar och din motivering i den här tråden. Vinnaren utses fredag 29 mars.

OBS: Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås före fredagen 2 veckor efter det att den dragits.

-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
Har läst många "skojjiga" inlägg och de flesta skojar bort hoten som faktiskt nog är närmare, än många tror..
Så varför skoja om det?

Jag pratar om solen och Solstormar.
https://www.msb.se/sv/Forebyggande/Naturolyckor/Solstormar/
För er som aldrig hört talas om dem..ett tips kan vara att läsa på...

https://www.expressen.se/nyheter/solstorm-kan-sla-ut-nastan-all-el-pa-jorden/

Det KAN bli en ganska obehaglig upplevelse om det händer på vintern.

Det kanske inte är nåt att skoja om heller... När den kommer, för det är troligen ett NÄR, inte ett OM.
En riktigt stor solstorm kan vi troligen inte undvika effekterna av.. Kommer störa ut elektronik. T ex i flyg...oops..

Hur lång är varningstiden?
Går det att skydda sig?

O Kommer en STOR solstorm på vintern, ligger nog alla som bor i lght ganska risigt till...
Lägger elektroniken av, blir det kallt fort... JA Det är ju bara att fundera en stund hur mycket elektroniskt vi har omkring oss.

Skulle man ha nytta av nåt "nödpaket" som är elektroniskt..? Tja, det beror väl på hur stark solstorm som kommer.
Senaste stora solstormen kom 1859 och de kommer enligt beräkningen var hundrade år eller nåt sånt..
så vi lever redan på lånad tid... Såfall NOLL procent nytta av elektroniska prylar...

Jag skulle säga.. Bästa preppen är att bo i ett hus med skorsten....
Och preppa med allt som INTE är elektroniskt.. Vem behöver en laddare till en mobiltelefon, som inte fungerar....
Typ bättre att ha mycket tändstickor och stearinljus i förrådet...
 
Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Jag skäms lite för att jag inte har någon sådan där nödradio, och den solcellsdrivna powerbanken känns också smart.

Jag skulle bedöma att sannolikheten att jag skulle behöva använda någon av grejerna är under en procent i stan och under fem procent på landet. Givet hur tiden fördelas gissar jag på 1–2 % sannolikhet totalt. Det mest troliga, storm/översvämning/insnöande, är mer sannolikt på landet medan hotet från ryssen (osannolikare men allvarligare) skulle drabba hårdare i stan.

Oavsett vilket tycker jag att man ska ta sitt ansvar och förbereda sig även för osannolika händelser om kostnaden är rimlig, vilket den ofta är.
 
Problemet är att jag redan har alla dom grejerna som är priset. Ergo vinnaren är den som kommer ha minst behov av priset ☺️.

Solcellsladdare och radio med vev+usb-port.
30 liter vatten. Behållare för ytterligare ett fullt badkar. Roterande torrvaruförråd och konserver för drygt 1 månad. Solcellslampa. Batterier, ficklampor, campingkök med bränsle.
Vattenreningsfilter och tillgång till dagvattenbrunn samt dräneringsbrunn. Ett par tusen i kontanter. Bug out plan. Om samhällets funktioner går ned kommer civilsamhället snabbt raseras. Inom 1 vecka sinar de flesta hushållsförråd. Det blir otrevligt i en stadsmiljö.
Kamin hoppas jag på detta året.
Många ovan nämnda saker är msb rekommendation
Hope for the best, prepare for the borst
☺️
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
50%
I januari blev vi drabbade av stormen Alfrida, resultatet var strömavbrott i 10 dagar och ett fast telenät som fortfarande inte är åtgärdat (och antagligen aldrig kommer bli det då Telia nu hänvisar till mobiltelefoni/bredband istället).

Värmen i huset kan man lösa genom att elda i kamin, men kommunikation och ljus är svårare att lösa utan el. När mobilmasternas reservaggregat ger upp efter ca ett dygn så får man förlita sit på gammal hederlig radio för att få information från omvärlden. Ett sånt här kit hade därför varit guld värt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.