Nu har jag inte läst hela tråden men ett så enkelt arbete som ett blandarbyte borde vilken vvs firma som helst kunna ge ett fast pris på. De borde rimligen ha bytt så många blandare att de vet vad det ungefär brukar sluta på. Sen är det ju upp till kunden att acceptera det eller inte. Kan ju såklart vara både dyrt och billigt.
Skulle nog aldrig anlita nån på löpande räkning på nåt sånt. Tyvärr är ju inte en offert nå fastpris heller som många tror. Dock lär man ju prata med kund om det blir dyrare än offert.
 
S Stefan1972 skrev:
Nu har jag inte läst hela tråden men ett så enkelt arbete som ett blandarbyte borde vilken vvs firma som helst kunna ge ett fast pris på. De borde rimligen ha bytt så många blandare att de vet vad det ungefär brukar sluta på. Sen är det ju upp till kunden att acceptera det eller inte. Kan ju såklart vara både dyrt och billigt.
Skulle nog aldrig anlita nån på löpande räkning på nåt sånt. Tyvärr är ju inte en offert nå fastpris heller som många tror. Dock lär man ju prata med kund om det blir dyrare än offert.
En offert är visst ett fastpris förutsatt att det inte tillkommer något som inte ingår i offerten. Det är hela poängen med en offert :thinking:
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
En offert är visst ett fastpris förutsatt att det inte tillkommer något som inte ingår i offerten. Det är hela poängen med en offert :thinking:
Dock är högst 15 % dyrare tillåtet.
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
En offert är visst ett fastpris förutsatt att det inte tillkommer något som inte ingår i offerten. Det är hela poängen med en offert :thinking:
En offert är ett prisförslag. Inget juridiskt bindande dokument att det absolut inte kan bli dyrare.
 
H Henri skrev:
Dock är högst 15 % dyrare tillåtet.
Det gäller prisuppskattningar, inte fastprisofferter.
 
M MartinP666 skrev:
Det gäller prisuppskattningar, inte fastprisofferter.
Ja men det normala är just prisuppskattningar. En normal offert. Vill man verkligen ha fast pris så får man vara väldigt tydlig med det och att det dessutom framgår att det är så.
 
S Stefan1972 skrev:
Ja men det normala är just prisuppskattningar. En normal offert. Vill man verkligen ha fast pris så får man vara väldigt tydlig med det och att det dessutom framgår att det är så.
Nej, det är tvärtom. En offert är bindande om inte annat står i prisförslaget. Offerten omfattar det som står i offerten. Står det "Byta av blandare" så är det just det som gäller. Offertgivaren kan lägga in klausuler om extraarbeten, merkostnader för extra material etc. Men det måste framgå tydligt.
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Nej, det är tvärtom. En offert är bindande om inte annat står i prisförslaget. Offerten omfattar det som står i offerten. Står det "Byta av blandare" så är det just det som gäller. Offertgivaren kan lägga in klausuler om extraarbeten, merkostnader för extra material etc. Men det måste framgå tydligt.
Bindande på vilket vis? Om omständigheter gör att ett arbete inte kan utföras enl offert och kunden kanske inte accepterar merkostnaden så tvingas väl inte utföraren att färdigställa? Finns väl inget juridiskt bindande i en offert så?
 
Har inte läst igenom alla svar men inte säkert att företaget står för lärlingens lön. Kan vara en utbildning via kommunen eller AF som företaget får betalt för att utbilda
 
S
8 8bits skrev:
hej!
Jag undrar om ni tycker att detta är ett rimligt pris på att byta en blandare i köket.
Vi hade en gammal blandare som vi ville byta till då den var kompatibel med diskmaskin så de skulle bara byta den och koppla på diskmaskinen som redan var på plats.

Den billigare timpenningen är för en lärling och jag har talat med dom om att fakturan var dyr.
Jag tyckte att jag inte borde betala för lärlingstiden då det var ett enmansjobb, men de tyckte att det var fullt rimligt att ta betalt för två man 4 timmar.
De var på plats 1 timme~.

Vad tycker ni? Och vad borde jag göra?

Jag förstår att det är mer effektfullt att skriva 2man 4 timmar men det är ju inte sant, det framgår tydligt av fakturan att det är 2 man 2 timmar.

Och det räcker även det, det ska inte ta 4 timmar att byta en blandare om du inte har någon jättekrånglig speciallösning.
 
Redigerat:
P Pulkabacke skrev:
Tycker inte att det är orimligt, dels brukar man ha minst en timme som minimum debitering sen är det faktiskt så att även om det är lärling så ska denne ha betalt också och handledare gå i god för att det är fackmannamässigt, det är ju hela poängen, hur ska man annars kunna få fram duktigt folk?? Man får helt enkelt tugga i sig och köra rot-avdrag. Däremot är det rimligt att firman informerar innan om hur upplägget ser ut, att lärling kommer och gör jobbet. Fattar inte riktigt ditt problem, skulle du jobba gratis under en lärlingsperiod som kanske löper över flera år? Betala eller gör själv
Om tre-fyra månader börjar butikerna lära upp sin sommarpersonal. Ett erfaret butiksbiträde står vid sida om den som lär sig kassasystemen. Tycker du då att de som väljer den kassan ska få påslag på slutpriset för att täcka upp för två personer?
Om så vore fallet skulle nästan ingen välja den kassan. Samma för hantverkare. Skulle man få reda på att priset blir en tusenlapp extra för att man måste betala för att utbilda folk åt hantverkaren skulle ingen vara intresserad.
Har man inte i förväg fått informationen att man får betala 1150 kr för att en person ska stå på sidan och titta för att lära sig så behöver man inte betala för det. Bara att bestrida.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
B Bengt Henrik skrev:
Har inte läst igenom alla svar men inte säkert att företaget står för lärlingens lön. Kan vara en utbildning via kommunen eller AF som företaget får betalt för att utbilda
Det är ju absolut ett undantag snarare än standard. Det gäller ju även fullbetalda.
 
S Stefan1972 skrev:
Bindande på vilket vis? Om omständigheter gör att ett arbete inte kan utföras enl offert och kunden kanske inte accepterar merkostnaden så tvingas väl inte utföraren att färdigställa? Finns väl inget juridiskt bindande i en offert så?
Offerten är helt klart ett juridiskt bindande dokument där företaget blir bundet till tidsomfattning och pris. Dvs, står det byte av blandare x kr så är det byte av blandare x kr. Står det däremot, byte av blandare x kr + materialkostnad är det det som gäller. Man kan naturligtvis skriva in att priset endast gäller förutsatt att håltagning, rördragning mm inte behöver göras. Då tillkommer kostnader på y resp z kr.
Tänk även på att det gäller tiden. Står det i offerten att jobbet ska utföras en viss dag så ska det göras den dagen. Om inte kan kunden begära prisavdrag. Det gäller väl framför allt vid större arbeten. Har man i offerten skrivit in en tidsomfattning, att jobbet ska vara klart ett visst datum, så är det det som gäller. Annars så kan kunden begära prisavdrag.
 
Redigerat:
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
8 8bits skrev:
hej!
Jag undrar om ni tycker att detta är ett rimligt pris på att byta en blandare i köket.
Vi hade en gammal blandare som vi ville byta till då den var kompatibel med diskmaskin så de skulle bara byta den och koppla på diskmaskinen som redan var på plats.

Den billigare timpenningen är för en lärling och jag har talat med dom om att fakturan var dyr.
Jag tyckte att jag inte borde betala för lärlingstiden då det var ett enmansjobb, men de tyckte att det var fullt rimligt att ta betalt för två man 4 timmar.
De var på plats 1 timme~.

Vad tycker ni? Och vad borde jag göra?
Om nu båda jobbade en timme så är det väl skäligt att betala för det.
Varför skulle du få arbete utfört åt dig gratis?
 
Jag skulle bra gärna vilja se en bild på blandarbytet. En rörläggare och en lärling liggande under köksbänken frenetiskt skruvande! :surprised:
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.