Vi har precis flyttat in i ett radhus med bergvärmepump och har ingen tidigare erfarenhet om just det.

Fråga 1: De senaste dagarna har trycket i expansionskärlet ökat och sänkts från 0,5–1 bar, är det normalt? Det sänks när det är varmt ute och höjs när det är kallt/på kvällen.

Fråga 2: Vi höjde trycket pga kalla element på övervåningen och avluftade. Det började dock droppa från elementventilerna. Slutade efter att jag bytte gammal packning i de ventiler som droppade. Kan detta ha berott på det trycket? Och som jag förstår det bör vi byta ventiler samt termostater för att de ska ”palla trycket”?
 
Ventilerna ska tåla normalt tryck i värmesystemet.
Att trycket pendlar betyder att expansionskärlet har för lågt förtryck, alternativt är trasigt.
 
Trycket kommer att pendla oavsett, men det där är kanske lite väl mycket i det fallet.
 
Vi kör på 0,6 bar nu för att inte ventilerna ska börja droppa igen. Det var det tryck som var när vi flyttade in. Det är inga problem nu och varmt och gött i hela huset. Jag skulle säga att det pendlar som mest på 0,5 bar. Som jag förstått det pendlar det lite mer när man har ett lågt tryck, som i det här fallet 0,6 bar?
 
Ventilerna på elementen var väldigt dåligt packade (med bland annat silikon!!) så det var nog inte så konstigt. Men för att vara på den säkra sidan så väntar vi med att öka trycket innan vi bytt ventiler, för att det inte ska börja droppa från fler element. Låter det vettigt?
 
Ursäkta, jag menar så klart att det sänks/höjs 0,05–0,1 bar (trött lördagshjärna)
 
N nolimitz skrev:
Ursäkta, jag menar så klart att det sänks/höjs 0,05–0,1 bar (trött lördagshjärna)
Den typen av variation är helt normalt, när temperaturen på värmeslingan stiger ökar också volymen lite.

Har du en eller tvåplanshus?

Har du bara enplans finns ingen anledning än att ha ett högre tryck än 0.5 bar (5m vattenpelare). Har du tvåplanshus kan det dock vara läge att öka trycket till strax under 1 bar.
 
N nolimitz skrev:
Ursäkta, jag menar så klart att det sänks/höjs 0,05–0,1 bar (trött lördagshjärna)
Då är det helt normalt.
 
Ok, tack för svar! Vi har tvåplan men vill som sagt inte öka trycket förrän vi bytt elementventiler. Att det ev. kan börja droppa från ventilerna igen är inte värt det. 0,6 bar håller dock hela huset varmt, så det känns bra. Det blir nästan FÖR varmt till och med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.