Hej

Två limträbalkar möter varandra i ett hus som kommer att byggas i vinkel. Den är 5,8m lång och den andra är 3,8m. 3.8m möter 5,8m 2 meter in från ena sidan (se bild). Nederdelen av limträbalkarna (90mm*405mm) kommer att bli synliga och jag vill därför inte använda balksko. Finns det någon annan snyggare metod att få ihop dem?

Varför kan man inte använda 180mm långa träskruv rätt igenom den andra balken in i ändträet? Tar man 10-20 bultar borde det väl räcka?

Andra förslag?
 
  • Ritning som visar limträbalkar i vinkel med dimensioner och förbindningsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det är väl snarare fråga om att hänga upp den ena balken på den andra? Att skruva i ändträ är inte säkert. Man brukar använda kraftigare vinkelbeslag. Utbudet av sådana är begränsat. Ofta måste dessa tillverkas av en smed eller en mekanisk verkstad. Balkskor är inte avsedda för synligt montage. Dessutom är de för klena för limträ.
 
Essves skruv ET-T kanske?

Konstruktion av trävirke och limträ med Essve skruv ET-T, markerad för dold sammansättning i träkonstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Jag skulle specialtillverka en snygg balksko....... kanske smidd om man vill ha det riktigt snyggt.....

Det gamla sättet är att göra ett tapphål i ena kroppåsen och tappa in den andra i den. Fast det skulle i ditt fall kräva en orimlig överdimensionering.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Om du skruvar borde du väl skråskruva för att slippa ta skjuvningen i själva skruven (saxar principbild ifrån limträguiden). Hur bra det håller beror på väl på storleken på lasten. Även med med ändträbeslaget som Witten föreslog, så sker kraftöverföringen i skruvsnittet och det måste detaljen dimensioneras för.

Balkskor vad jag vet finns även för limträ. Det har jag använt i flera konstruktioner (saxar annan bild ifrån limträguiden). Illustration av skruvförband med universalskruv skruvade snett i limträ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Illustration av en balksko som förbinder två träbalkar, använd som standardbeslag i konstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Essves skruv ET-T kanske?

[bild]
Jag använde Essve ET-T skruv till vårt uterum.
När man spacklat igen hålen och målar syns inga infästningar.
Är mycket nöjd.
 
  • Gilla
rien
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.