En ganska specifik fråga, men kunskapen på detta forum är ju väldigt stor så jag chansar ändå.

Har en EP-18 pelletsbrännare hemma och igår löste överhettningstermostaten ut. Såhär i sommartid eldar vi bara för varmvattnet och att tömma pannan på aska hade glömts bort lite så det var väldigt fullt och förmodligen var det anledningen till att termostaten löste ut. Mitt problem är dock att jag nu inte lyckas återställa termostaten igen och har således inget varmvatten.

Enligt instruktionsboken ska återställningen ske genom att trycka på ett metallbleck på termostaten tills det hörs ett klick. Jag har tryckt på alla möjliga vis men ingenting händer. Efter lite googlande har jag förstått att det här är en komponent som kan gå sönder ibland. Kan det vara så enkelt att jag inte begriper de enkla instruktionerna eller borde jag försöka få tag på en ny termostat. Hur svårt kan det i sånt fall vara att byta på egen hand?

Har försökt få tag på tillverkaren av brännaren men än så länge utan resultat. Det är ju semestertider osv.

Några andra tips eller tankar?
 
Har brännaren svalnat tillräckligt? Du kan bara återställa termostaten om den är kall.

Det brukar vara en "plastpinne" mitt emellan kabelanslutningarna som skall tryckas in ganska hårt.

Om du har 100% koll på vad du gör så kan du även nödköra genom att koppla ihop kablarna med varandra och på så vis koppla ur termostaten, men tänk på att den sitter där av en anledning...
 
analog skrev:
Har brännaren svalnat tillräckligt? Du kan bara återställa termostaten om den är kall.

Det brukar vara en "plastpinne" mitt emellan kabelanslutningarna som skall tryckas in ganska hårt.

Om du har 100% koll på vad du gör så kan du även nödköra genom att koppla ihop kablarna med varandra och på så vis koppla ur termostaten, men tänk på att den sitter där av en anledning...
När jag provade igår så var nog brännaren ganska varm fortfarande. Får hålla tummarna för att det var bekymret då.

Har definitivt inte 100% koll och ville inte heller trycka hur hårt som helst och riskera att ha sönder något på riktigt. Det är ju som tur är juli och förhoppningsvis behöver jag inte nödköra alls på ett tag.

Ska dock kika på hur krångligt det är att installera en elpatron som backup för såna här tillfällen.

Tack!
 
Nya försök med en helt sval brännare.

Jag tryckte och tryckte på metallblecket helt utan effekt. Till slut gick en bit av plasten på termostaten av. Antar att det bara är att ge upp nu då?

Går det att byta en sån komponent separat och lite på egen hand, eller är det storservice som gäller? Någon som har koll på vart jag kan vända mig, om jag nu inte lyckas få tag på tillverkaren?
 
Är det i pannan eller är det i brännaren som överhettningsskyddet gått sönder?
Är det en EP18 eller en EP18A. Stor skillnad.
Är det en EP18A så är det nog risk att övrhettningsskyddet gått sönder och behöver bytas.
Typen med en bimetallfjäder som man trycker in tills det knäpper till antar jag att det är.

Den här är till Iwabo men tror det är samma tillverkare.
http://www.pelletsbutiken.com/sv/iwabo/101-termostat-overhettning.html

Eldkraft har den i lager och har en tydligare bild:
http://www.eldkraft.se/produkt/termostat-verhettning-med-terstllning-90c1111

Ett enkelt jobb att byta själv.
 
Redigerat:
  • Gilla
leversnitt
  • Laddar…
johanpelle skrev:
Är det i pannan eller är det i brännaren som överhettningsskyddet gått sönder?
Är det en EP18 eller en EP18A. Stor skillnad.
Är det en EP18A så är det nog risk att övrhettningsskyddet gått sönder och behöver bytas.
Typen med en bimetallfjäder som man trycker in tills det knäpper till antar jag att det är.

Den här är till Iwabo men tror det är samma tillverkare.
[länk]

Eldkraft har den i lager och har en tydligare bild:
[länk]

Ett enkelt jobb att byta själv.
Precis ett sånt svar jag hoppades på!

Det är en EP18A och det är i brännaren det har gått sönder. Metallfjäder som man trycker tills det knäpper stämmer utmärkt, förutom att det då i mitt fall aldrig kom något knäpp.

Råkar du också veta om Altbergs Plåt fortfarande finns kvar och skulle kunna gå att kontakta? Hemsidan uppdaterades 2003, så det är ju inte någon självklarhet.

Stort tack för hjälpen!
 
Det är väl snabbare att kontakta Eldkraft så har du den på 2 dagar. Altbergs kanske har semesterstängt.
Blir lätt överhettning i brännaren på sommaren eftersom draget i skorstenen är dåligt.
I längden blir nog en elektrisk vv-beredare billigare på sommaren om man bara förbrukar lite vatten.
Har du handboken till brännaren?
 
johanpelle skrev:
Det är väl snabbare att kontakta Eldkraft så har du den på 2 dagar. Altbergs kanske har semesterstängt.
Blir lätt överhettning i brännaren på sommaren eftersom draget i skorstenen är dåligt.
I längden blir nog en elektrisk vv-beredare billigare på sommaren om man bara förbrukar lite vatten.
Har du handboken till brännaren?
Ja, den här incidenten aktualiserade tanken på att installera den elpatron som ligger och skräpar i garaget, som backup och eventuellt sommaralternativ. Får se om jag kan hitta någon elkunnig i min närhet som kan göra det.

Jag har en plastmapp med utskrivna papper som jag gissar är handboken till brännaren. Kanske 20-25 sidor med skötselråd, sprängskiss osv.
 
Elpatron i pannan blir dyrt då kanke bara 30% av värmen i pannan används till varmvattnet och det andra blir förluster.
En elektrisk varmvattenberedare kopplad efter pannan är bäst. Bra isolerad med små förluster.
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
Mycket riktigt så hade jag min nya termostat från Eldkraft på 2 dagar och det var en exakt likadan som redan satt på min brännare. Nu tuffar pannan på som den ska igen.

Stort tack än en gång!
 
L leversnitt skrev:
Ja, den här incidenten aktualiserade tanken på att installera den elpatron som ligger och skräpar i garaget, som backup och eventuellt sommaralternativ. Får se om jag kan hitta någon elkunnig i min närhet som kan göra det.

Jag har en plastmapp med utskrivna papper som jag gissar är handboken till brännaren. Kanske 20-25 sidor med skötselråd, sprängskiss osv.
Skulle du kunna mejla mig mappen som du har, har köppt hus med ep18 brännare på pannan och har samma problem med att styrboxen till brännaren larmar Eldvakt.
Förra ägaren lämnade inga som helst dokument för brännaren så jag skulle uppskatta om du kan dela mappen.
 
B Benjaminsyrsa skrev:
Skulle du kunna mejla mig mappen som du har, har köppt hus med ep18 brännare på pannan och har samma problem med att styrboxen till brännaren larmar Eldvakt.
Förra ägaren lämnade inga som helst dokument för brännaren så jag skulle uppskatta om du kan dela mappen.
Vi har sedan ett år bytt ut pelletsbrännaren mot bergvärme så jag kan posta manualen till dig. Hör av dig med en adress så löser vi det.
 
L leversnitt skrev:
Vi har sedan ett år bytt ut pelletsbrännaren mot bergvärme så jag kan posta manualen till dig. Hör av dig med en adress så löser vi det.
Ja shit, glömde skriva adressen.
Den är: benjaminsyrsa@bredband.net

Tack som fan,m har letat frenetiskt efter vadsomhelst för brännaren. det ända jag hittar på tillberkarens sida är beskrivning för finjustering av pelletsen.

Men det lutar åt bergvärme här med, hur är din bedömning av jelheten med bergvärme hittils?

Åter igen, stort tack.
 
B Benjaminsyrsa skrev:
Ja shit, glömde skriva adressen.
Den är: benjaminsyrsa@bredband.net

Tack som fan,m har letat frenetiskt efter vadsomhelst för brännaren. det ända jag hittar på tillberkarens sida är beskrivning för finjustering av pelletsen.

Men det lutar åt bergvärme här med, hur är din bedömning av jelheten med bergvärme hittils?

Åter igen, stort tack.
Jag var lite otydlig ser jag nu. Jag har endast manualen i pappersform, och jag är inte så sugen på att scanna in 30 sidor, men har gott om kuvert och frimärken, så jag postar den gärna brevledes till dig, om jag får en adress. Tror t.om. att jag har något överhettningsskydd som diskuteras i inlägget liggandes. Kan slänga med det i kuvertet också.

Nu har vi bara haft bergvärme sedan i somras, men än så länge har det varit 100% problemfritt och billigare än att elda pellets. Värt varenda krona med andra ord.
 
Ja tack, skicka rubbet.Skicka ditt nummer också så kan jag swisha för besväret samt termostatmojängen.

Du kan posta till:

Benjamin Vukovac
Sagagatan 16
17168 Solna

Åter igen, stort tack och ha en fortsatt trevlig helg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.