Ska bygga ut fritidshuset med ny hall bl.a. Funderar på att bygga ett litet rum i hallen och ha som torkrum med avlopp i golvet för avrinning. Funderar om man ska montera in en luftvärmepump som torkkälla, nån som gjort nåt liknande ?
Nåt annat man ska tänka på vid själva byggnationen ?

Torkskåp är för litet för oss vuxna skoteråkare :rofl:
 
Varför inte en kondensavfuktare istället?
 
Kör på en bra sorbtionsfuktare med slang ner i golvbrunnen. Ingen värmekälla behövs.
 
Luftvärmepump kanske är bra som värmekälla till hela huset. Men det låter inte effektivt att ha en luftvärmepump i ett litet torkrum. Jag skulle satsa på en enkel kondensavfuktare. Vid de temperaturer man brukar vilja ha inomhus är en kondensavfuktare effektivare än en sorptionsavfuktare.
 
Vi har en Woods avfuktare i vår 15kvm tvättstuga, den blåser luft samtidigt som den torkar, den torkar overaller på cirka ett dygn
 
Stjäl tråden. Vi funderar på att inhysa torkrum i vår ouppvärmda källare. Vad är bästa torklösning då?
 
I anslutning till ett fritidshus där jag brukar vara finns en tvättstuga på tomten. Den är inte uppvärmd till mer än kanske 5 - 10º för att hållas frostfri. Att torka tvätt där med en enkel kondensavfuktare tar kortare tid än när den hänger i ett större uppvärmt utrymme. Jag har för mig att jag köpte avfuktaren på Clas Ohlson. Är det ett mindre utrymme är det inte tillräckligt att bara värma upp. Antingen måste man värma och ventilera eller använda en luftavfuktare. Det senare är mycket med energieffektivt.
 
  • Gilla
Moltas
  • Laddar…
Tack för alla svar. Blir nog en avfuktare med rör ner i golvbrunn. Sen blir det nog ett torkskåp för att snabbt kunna torka vantar o dylikt
 
Ställ in ett fläktelement jämte avfuktaren så blir den effektivare. Detta både av den högre temperaturen som av fläkten som får luften att röra på sig mer.
 
  • Gilla
Revoman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.