K kungcoopa skrev:
Ja styrd borrning skulle ju funka såklart men det är inte värt tiotusentals kronor i etablering och borrkostnad. Känns lite overkill för en villaanslutning . Detta måste gå att lösa med grävmaskin , någon borr (kanske jordborr) och lite vilja
Varför skulle det kosta extra? Det är ju bara att säga till dom att man vill ha det.
Kostade inget extra här när de skulle ta sig in hos oss.
 
Beror på vad det står i avtalet vad som ingår.
 
A AndersS skrev:
Beror på vad det står i avtalet vad som ingår.
Eller hur flexibel installatören är.
 
X xLnT skrev:
Varför skulle det kosta extra? Det är ju bara att säga till dom att man vill ha det.
Kostade inget extra här när de skulle ta sig in hos oss.
För att det då behövs 2st olika maskiner för anslutningsprojektet?
 
K kungcoopa skrev:
För att det då behövs 2st olika maskiner för anslutningsprojektet?
Har du någon personlig erfarenhet av förläggning av fiber?
Entreprenören har ganska mycket utrustning och fordon som de använder då det finns olika förutsättningar i de olika områdena de jobbar i.
Det är inte ovanligt att det finns de som behöver borras eftersom det inte blir lämpligt med deras grävare.
Oavsett om det inte står i något avtal så kan det väl vara en bra idé att åtminstone fråga? Det går kanske att lösa mot ett mindre tillägg eller liknande.
 
X xLnT skrev:
Har du någon personlig erfarenhet av förläggning av fiber?
Entreprenören har ganska mycket utrustning och fordon som de använder då det finns olika förutsättningar i de olika områdena de jobbar i.
Det är inte ovanligt att det finns de som behöver borras eftersom det inte blir lämpligt med deras grävare.
Oavsett om det inte står i något avtal så kan det väl vara en bra idé att åtminstone fråga? Det går kanske att lösa mot ett mindre tillägg eller liknande.
Hehe ja jag har en hel del erfarenhet av fiberförläggning i alla dess former. Känner inte igen att det skulle vara ett vanligt förfarande med styrd borrning in till villatomter (kanske landsbygden dock? men det har jag inte jobbat så mycket med). Däremot väldigt vanligt då man passerar trafikerade vägar, vattendrag eller andra markförhållanden då tradionell schaktning inte är lämpligt.

Undrar dock hur man smidigast (ekonomiskt försvarbart) går UNDER en så pass hög stödmur då det inte är något jag jobbat med tidigare. Många lägre stödmurar har vi gått under dock.
 
Som du nämner är problemet höjden kontra att du först har 30 cm dike och ska tunnla under alt. borra.
Är det utrullning av stam också finns det mera resurser, men eftermarknadsinstallation kan bli knepigare.
 
  • Gilla
kungcoopa
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Eller hur flexibel installatören är.
Så är det, men att etablera speciell borrning kan kosta ca 10" i bara starta gift och används i princip bara för mycket trafikerade vägar.
 
  • Gilla
kungcoopa
  • Laddar…
Finns det trots allt ingen annan väg in?
Har du bild på fastigheten och var fibern kommer ifrån/finns.
 
A AndersS skrev:
Finns det trots allt ingen annan väg in?
Har du bild på fastigheten och var fibern kommer ifrån/finns.
Har tyvärr ingen bild. Men enda andra vägen in är i så fall genom en trapp. Men då måste man börja bygga isär plattorna och mecka. Tror inte det blir bra alls. Förutom trappen så är tomten mot gatan där fibern ligger omringad av denna stödmur
 
Flera projekt jag varit inblandad i har det borrats in till villainstallationer (landsbygd men inne i en by). Utan extra kostnad (för slutkund). Framförallt vill entreprenören inte hålla på och ta upp asfalt osv för att dra in fiber till kunden. Så kan man köra styrd borrning i vanlig lera/sand gör man nog hellre det.

Men skit du i att fråga, känns ju dumt att slösa tid på det.

Hoppas det löser sig och att det blir bra.
 
Många grävfirmor har en kabeltryckare, annars gräv på bägge sidor muren och handgräv det sista
 
Alltså hur kan det vara ett problem med en grävmaskin, har du inga problem med att det grävs upp bakom muren så förstår jag inte varför du skapar en tråd om detta?
Det var det jag trodde problematiken handlade om.

Låt dom gräva med 1m bred skopa(tar ju 10min att gräva 2m ner), hoppa ner med ditt jordbor och borra horisontellt under muren, gör lika dant på andra sidan muren, fyll igen och slå på gräsfrön.
Hur kan det vara svårt?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Tyvärr litar jag inte riktigt på när en fastighetsägare säger att det bara finns en väg in till huset. ;)
Eller var fiberduct är avlämnad där det finns olika alternativ beroende av när och hur ett område etableras, kan vara i tomtgräns men också inom t.ex. 10 m område från fastighetsgräns. Så beroende av förutsättningar kan en entreprenör ha olika regelverk från fiberägaren att förhålla sig till och ersättning för arbete. eller att fastighetsägaren inte har kunskap om vad som kostar att utföra och vad man själv kan få betala för.
I vissa fall kan man t.ex. ta asfalt 10-20 m för att hamna på en bättre plats utan att det kostar fastighetsägaren något, men kan också vara så att där fiberduct finns är den platsen som ska användas.
Så vi kan bara gissa när vi vet så lite som att det bara finns en stödmur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.