Vi köpte en Mitsubishi luftvärmepump modell "Hero", och ingenstans på bilderna visade de hur den såg ut upptill. Det är ett stort filter där som inte är så snygg. Vi kunde inte sätta den uppe vid taket pga snedtak, så den sitter nere vid golvet och man ser ju då filtret väldigt tydligt i rummet. Vi tänkte att det kanske går att sätta ngt galler typ i trä ovanför, eller liknande lösning. Ngn som har ngt förslag?

Som vanligt agerade hantverkaren robot och monterade allihop utan att säga ngt om att filtret ser konstigt ut när det sitter uppåt, om man inte monterar i taket. Först när allt var klart upptäckte vi detta.
 
  • Framifrån vinkel på en Mitsubishi Hero luftvärmepump installerad nära golvet som visar synligt filter på övre delen.
A
En liten hylla 5cm ovanför funkar ju
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Har du ingen bild på installationen och själva pumpen? Lättare att komma med ideer då.
 
Ni bör inte sätta något som hindrar luftflödet genom den. Den modellen är gjord för att sitta på vägg uppe vid tak.

Det finns speciella modeller att montera nere vid golvet. Har ni beställt en sådan så får ni reklamera jobbet.
 
electroluxaren skrev:
En liten hylla 5cm ovanför funkar ju
Ja, vi hade tänkt ngt sådant, söker några mer konkreta förslag, kanske finns ngn som har en liknande lösning redan.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Har du ingen bild på installationen och själva pumpen? Lättare att komma med ideer då.
Här kommer bild
 
  • Projektor och router på fönsterbräda ovanför värmeelement med synliga kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L lordi skrev:
Ni bör inte sätta något som hindrar luftflödet genom den. Den modellen är gjord för att sitta på vägg uppe vid tak.

Det finns speciella modeller att montera nere vid golvet. Har ni beställt en sådan så får ni reklamera jobbet.
Ett riktigt smart ass-inlägg men OK, jag ska bemöda dig med att svara.

Att man inte ska hindra luftflödet förstår vi.
Att den är gjord för att sitta på vägg uppe vid tak förstår vi också, det skrev jag ju i mitt inlägg. Det är ju inte så att det innebär att du måste ha helt fritt ovanför, den är ju som sagt gjord för att ha ett TAK ovanför sig, således kan en HYLLA ovanför också göra sig. Nu föreslog jag ju just ett galler av den anledningen att det då blir mindre risk att man blockerar luftlödet.

Sen att det finns särskilda modeller nere vid golvet vet vi också, det framgår ju av mitt inlägg. Vi kan ju knappast reklamera jobbet när det är vi som beställt och fått monterat en takmodell nere vid golvet. Jag tycker bara att hantverkaren kunde ha varit schysst och nämnt ngt. Han kommer inte från firman som sålde pumpen till oss.
 
  • Haha
Nalleman64
  • Laddar…
A
I ditt fall tror jag inte på galler då risken för att saker o ting skall rasa igenom och skada värmepumpen inte kan uteslutas.
 
electroluxaren skrev:
I ditt fall tror jag inte på galler då risken för att saker o ting skall rasa igenom och skada värmepumpen inte kan uteslutas.
Sant, kanske bättre med ett bord eller dyl över. Då ser man inte heller pumpen vilket är bra.

Sen har vi en likadan på ovanvåningen, där är bord ingen lösning men väl ngn skiva ovanför.

Hur många cm från taket bör dessa egentligen sitta, vid normal montering?
 
H hus226 skrev:
Ett riktigt smart ass-inlägg men OK, jag ska bemöda dig med att svara.

Att man inte ska hindra luftflödet förstår vi.
Att den är gjord för att sitta på vägg uppe vid tak förstår vi också, det skrev jag ju i mitt inlägg. Det är ju inte så att det innebär att du måste ha helt fritt ovanför, den är ju som sagt gjord för att ha ett TAK ovanför sig, således kan en HYLLA ovanför också göra sig. Nu föreslog jag ju just ett galler av den anledningen att det då blir mindre risk att man blockerar luftlödet.

Sen att det finns särskilda modeller nere vid golvet vet vi också, det framgår ju av mitt inlägg. Vi kan ju knappast reklamera jobbet när det är vi som beställt och fått monterat en takmodell nere vid golvet. Jag tycker bara att hantverkaren kunde ha varit schysst och nämnt ngt. Han kommer inte från firman som sålde pumpen till oss.
Det var inte meningen som ett smart-ass inlägg. Ledsen att det verkade så.
Jag menade ju att om du har sagt till installatören att du vill ha den nere vid golvet så ska han ju offerera en sådan modell. Nu var det ju tydligen så att du köpt pumpen själv och bara köpt tjänsten för installation. Då håller jag med dig, och installatören borde bett dig returnera den och byta till en annan modell. Du hade då troligen fått betala extra för att han eller hon skulle komma dit en gång till. Jag trodde att du hade bestämt placering och modell med installatören från början, då hade det varit ett solklart fall för reklamation.

Du kan självklart sätta en hylla över om du vill, men du får inte hindra luftflödet. Det står i bruksanvisningen ett minsta mått till ovanliggande yta. Ett galler med tillräckligt genomsläpp fungerar också.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A
H hus226 skrev:
Sant, kanske bättre med ett bord eller dyl över. Då ser man inte heller pumpen vilket är bra.

Sen har vi en likadan på ovanvåningen, där är bord ingen lösning men väl ngn skiva ovanför.

Hur många cm från taket bör dessa egentligen sitta, vid normal montering?
Ju längre ner desto bättre i ett senare rengöringsperspektiv
3-5cm för att kunna öppna fronten och få tillräckligt med luft
 
H hus226 skrev:
Ett riktigt smart ass-inlägg men OK,
Här kommer en annan "smart ass" kommentar:
Det enda som inte stör på bilden i #6 är väl värmepumpen ;)
Sätt, som tidigare skrivits, en skiva som förlängning av fönsterbänken,
eller ett litet bord över pumpen så är det löst.
Men finns det inte någon annan stans högt upp, än under snedtaket att sätta innerdelen?
Över fönstret t.ex.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
L lordi skrev:
Det var inte meningen som ett smart-ass inlägg. Ledsen att det verkade så.
Jag menade ju att om du har sagt till installatören att du vill ha den nere vid golvet så ska han ju offerera en sådan modell. Nu var det ju tydligen så att du köpt pumpen själv och bara köpt tjänsten för installation. Då håller jag med dig, och installatören borde bett dig returnera den och byta till en annan modell. Du hade då troligen fått betala extra för att han eller hon skulle komma dit en gång till. Jag trodde att du hade bestämt placering och modell med installatören från början, då hade det varit ett solklart fall för reklamation.

Du kan självklart sätta en hylla över om du vill, men du får inte hindra luftflödet. Det står i bruksanvisningen ett minsta mått till ovanliggande yta. Ett galler med tillräckligt genomsläpp fungerar också.
OK!

Jag har ca 10 cm tillgodo ovanför i just detta rum, om vi lägger en skiva över som en slags bordslösning.
 
electroluxaren skrev:
I ditt fall tror jag inte på galler då risken för att saker o ting skall rasa igenom och skada värmepumpen inte kan uteslutas.
Högst osannolikt att ngt skulle rasa ner och fördärva den. Dels är den ganska tålig upp till, och dels ser jag inte vad man skulle lyckas få igenom ett "galler" som med sådan tyngt och kraft skulle ha ngn inverkan.
 
electroluxaren skrev:
Ju längre ner desto bättre i ett senare rengöringsperspektiv
3-5cm för att kunna öppna fronten och få tillräckligt med luft
Tror du missförstått konstruktionen. Det är inte fronten som ska täckas över, utan ovansidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.