Om man alltid måste värma tanken till en hög temperatur så kan det löna sig.
I TS fall är värmepumpe ocheelpatron kopplade så att det går att värma nedre delen flytande.
 
H hempularen skrev:
Men är det verkligen lönt att göra så?

Värmepumpen är visserligen mindre effektiv när den tillverkar varmvatten pga. den högre temperaturen. Men den lär ju ha en verkningsgrad som ligger över ett iallafall (troligen minst 2 i verkningsgrad, på sommaren). Din eldrivna varmvattenberedare kan ju aldrig ha högre verkningsgrad än ett.
En LuftVattenVärmePump har ju ingen separat uppvärmning av tappvatten, som jag förstår att exklusiva bergvärmepumpar ibland har.
Vattentemperaturen blir inte tillräckligt hög från en LVVP, tycker jag.
Sen ska ju bakterier undvikas vilket kan vara svårare med en lägre temperaturen.
Sen kan jag ju stäng av värmepumpen helt under sommaren, att hålla en ackumulatortank på 500 liter varm för lite tappvatten är inte ekonomiskt, tycker jag.
 
Ett komplett system med värmepump och tillhörande elpanna värmer både värmesystemet (med flytande kondensering) och tappvattnet.
 
Jag köpte nyligen ett hus från 30-talet. Huset värmdes av förra ägaren med elpatron, men jag bytte till två luftvärmepumpar, en uppe och en nere.


Jag betalade 15000 per lvp, vilket snart är igensparat.
 
  • Stapeldiagram visar jämförelse av husets energiförbrukning mellan vald period och föregående år.
Har nyss börjat mäta elförbrukningen av VVB (elektrisk). Om de siffror jag har så här långt extrapoleras för en årsförbrukning så ser det ut att landa på knappt 1300 kWh/år för varmvatten. Två vuxna, inga bad.

De senaste åren har vi haft 1-årsavtal på elen, där jag går ut och kollar på Elskling och väljer ngt av de topp-3 billigaste alternativen. (Det skiljer max några enstaka ören per kWh.)
Har börjat sammanställa elkostnaden/år.
2017 betalade vi 1,24 kr/kWh
2018 betalade vi 1,45 kr/kWh
2019 betalar vi så här långt 1,64 kr/kWh
(Baserat på jan & feb elräkningar. Det kommer att bli ytterligare ngt el ngra ören dyrare då förbrukningen sjunker under sommaren, medan de fasta kostnaderna är desamma.)

Så, med det billigaste avtalet enl Elskling för våra förutsättningar (1-årsavtal, villa med årsförbrukning 20 000 kWh) så skulle en årskostnad på 38 000 kr för elen ge en total elförbrukning på 23 171 kWh/år. Med schablon 5 000 kWh för hushållsel så återstår styvt 18 000 kWh för värme och varmvatten.
Vi har liknande uppvärmd yta som TS objekt. Vi är två vuxna, objektets familj består av två vuxna och tre tonåringar (om jag kommer ihåg rätt från trådstart). Självklart går det år mer hushållsström och varmvatten för det hushållet.

Poängen är att driftskostnaden för elen verkar helt normal efter kända förutsättningar.

Och precis som flera andra kommenterat så kan förbrukningen i två likartade hus, eller samma hus med två olika hushåll, variera enormt mkt.
Det enda man med hyfsad säkerhet kan utgå från är att elförbrukningen rimligtvis bör sjunka med TS förutsättningar, men hur mkt är omöjligt att svara på.
Å andra sidan har vår totala elkostnad gått upp med 32% på bara 3 år...:crysmile::cry::sick::mad:
 
Oldboy Oldboy skrev:
Har nyss börjat mäta elförbrukningen av VVB (elektrisk). Om de siffror jag har så här långt extrapoleras för en årsförbrukning så ser det ut att landa på knappt 1300 kWh/år för varmvatten. Två vuxna, inga bad.

De senaste åren har vi haft 1-årsavtal på elen, där jag går ut och kollar på Elskling och väljer ngt av de topp-3 billigaste alternativen. (Det skiljer max några enstaka ören per kWh.)
Har börjat sammanställa elkostnaden/år.
2017 betalade vi 1,24 kr/kWh
2018 betalade vi 1,45 kr/kWh
2019 betalar vi så här långt 1,64 kr/kWh
(Baserat på jan & feb elräkningar. Det kommer att bli ytterligare ngt el ngra ören dyrare då förbrukningen sjunker under sommaren, medan de fasta kostnaderna är desamma.)

Så, med det billigaste avtalet enl Elskling för våra förutsättningar (1-årsavtal, villa med årsförbrukning 20 000 kWh) så skulle en årskostnad på 38 000 kr för elen ge en total elförbrukning på 23 171 kWh/år. Med schablon 5 000 kWh för hushållsel så återstår styvt 18 000 kWh för värme och varmvatten.
Vi har liknande uppvärmd yta som TS objekt. Vi är två vuxna, objektets familj består av två vuxna och tre tonåringar (om jag kommer ihåg rätt från trådstart). Självklart går det år mer hushållsström och varmvatten för det hushållet.

Poängen är att driftskostnaden för elen verkar helt normal efter kända förutsättningar.

Och precis som flera andra kommenterat så kan förbrukningen i två likartade hus, eller samma hus med två olika hushåll, variera enormt mkt.
Det enda man med hyfsad säkerhet kan utgå från är att elförbrukningen rimligtvis bör sjunka med TS förutsättningar, men hur mkt är omöjligt att svara på.
Å andra sidan har vår totala elkostnad gått upp med 32% på bara 3 år...:crysmile::cry::sick::mad:
Intressant du har mätt upp VVB, vi är 4st, jag och sonen snabbduschar, vilket inte kan sägas om mor/dotter, samt att vi har ett 6liters duschmunstycke, men jag kanske använder 3liter/min, vi har Nibe 750 FLVP, som värmer golvet i badrum och tvättstuga och entré, samt VVB, denna har egen mätare i centralen, den har förbrukar 1073kwh under 2018, och resten kommer från luftvärmepump.
 
Jag har lite liknande förutsättningar. En LVVP fuldockad till en befintlig elpanna utan kommunikation mellan dessa två. LVVP är kopplad som förvärmning till elpannan. Problemet här är att elpannan inte går att ställa ner så lågt som LVVPs utkommande varmvatten, så den kör elpatron hela tiden för att värma upp från 40-50 grader. Och då är mottagande vattenslinga för varm för LVVP, så den stänger av.

Så det kan vara så enkelt att man körtpå elpatron 100% utan att veta om det.

I mitt fall fick jag spärra elpatronerna i elpannan.
 
  • Gilla
Gargamella
  • Laddar…
E Edvuld skrev:
Jag har lite liknande förutsättningar. En LVVP fuldockad till en befintlig elpanna utan kommunikation mellan dessa två. LVVP är kopplad som förvärmning till elpannan. Problemet här är att elpannan inte går att ställa ner så lågt som LVVPs utkommande varmvatten, så den kör elpatron hela tiden för att värma upp från 40-50 grader. Och då är mottagande vattenslinga för varm för LVVP, så den stänger av.

Så det kan vara så enkelt att man körtpå elpatron 100% utan att veta om det.

I mitt fall fick jag spärra elpatronerna i elpannan.
Har sett flera fall där elpatronen helt slagit ut värmepumpen.

Men det får man nog belasta installatören för. Inkompetens!
 
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Skulle säga att det med 100% säkerhet är tonåringarna som drar elen. Räkna med 3 x 60 minuter dusch varje dag. Minst. Är det tjejer ska det fönas hår också. Sen har de datorer mm. Tonåringar förstår inte heller att ytterdörrar inte är självstängande.
Tonårsgrabbar verkar dessutom tro att kylskåpsdörren bör stå på vid gavel så att man lättare och snabbare kan komma åt maten.

Grannen berättade upprört för mig för ett par år sedan att denne inte fatade varför det drog så kallt i huset på vintern ibland. Tills han upptäckte att grabben hans öppnade fönstret på vid gavel för att kyla ned rummet när han och polarna satt och spelade på rummet. Att sedan elementet stod och brassade för fullt samtidigt och driver på värmen är en koppling en 16-åring inte gör helt enkelt.

Far min har alltid sagt att den bästa besparingen man kan göra är att aldrig skaffa barn. Den näst bästa är att se till att de flyttar ut så fort som möjligt.
 
  • Gilla
Gargamella
  • Laddar…
Om vi antar att det är som du säger så borde det bli ungefär så här:

Dusch i 180 minuter. Om vi antar att man tappar 10 liter per minut och hälften av det är varmvatten som har värmts 50 grader så borde det alltså gå 180*5*30 = 27 kubik varmvatten i månaden. För att värma det 50 grader går det åt ungefär 1600 kWh

Hårfön á 1800W 3 timmar om dan: 160 kWh per månad

Tre datorer á 800W igång dygnet runt: 1800 kWh per månad

Ett normalt modernt kylskåp drar nånstans mellan 50 och 100W. Säg att man lämnar det öppet en halvtimme två gånger om dan så att det måste gå för fullt i 4 timmar efteråt. Då blir det ca 20 kWh per månad

Om grabben har fönstret öppet från fredag kväll till söndag kväll varje helg och elementet drar 1,5 kW så kostar det ca 300 kWh per månad

Så summan av tre tonåringar med på gränsen till orimliga levnadsvanor blir nånstans runt knappt 4000 kWh per månad.
Då har jag räknat med att man använder ren elvärme för att värma huset och varmvattnet. Har man värmepump så blir siffrorna lägre. Sen måste man också tänka på att energin som datorer, hårfön, kylksåp etc gör av med till stor del hjälper till att värma huset, så man kan inte se det som ren förlust...

Jag skulle säga att det med 100% säkerhet finns någon annan förklaring.
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
Fast 3h hårfön... Då skulle alla snart vara flintskalliga.
 
  • Haha
Gargamella
  • Laddar…
Äh, nu är ni alldeles för förnuftiga. Det är alltid barnens fel.

Jag har rätt ni har fel.
 
  • Haha
Jarlingar och 1 till
  • Laddar…
Eller så kan man lära barnen saker innan dom gör fel, har man inte gjort det, är det inte barnens fel, utan den som borde ha lärt barnen, föräldern alltså.
 
Köpte för fyra år sedan ett hus från 1931 på 155 m2.
Värms upp med bergvärme.

Tidigare ägare hade det senaste året före försäljningen gjort av med ca 17000 kWh totalt.
Dom hade 2-3 ungdomar hemma.

Vi har sedan köpet legat på en totalförbrukning på runt 9000-10000 kWh varje år sedan köpet.
Två vuxna och inga ungdomar hemma.

Jag har nyttjat lite olika inställningsmöjligheter i värmepumpen för att försöka spara energi när det går. Det verkade inte tidigare ägare ha gjort någonting med.
 
  • Gilla
Gargamella
  • Laddar…
Cheesen
useless useless skrev:
Om vi antar att det är som du säger så borde det bli ungefär så här:

Dusch i 180 minuter. Om vi antar att man tappar 10 liter per minut och hälften av det är varmvatten som har värmts 50 grader så borde det alltså gå 180*5*30 = 27 kubik varmvatten i månaden. För att värma det 50 grader går det åt ungefär 1600 kWh

Hårfön á 1800W 3 timmar om dan: 160 kWh per månad

Tre datorer á 800W igång dygnet runt: 1800 kWh per månad

Ett normalt modernt kylskåp drar nånstans mellan 50 och 100W. Säg att man lämnar det öppet en halvtimme två gånger om dan så att det måste gå för fullt i 4 timmar efteråt. Då blir det ca 20 kWh per månad

Om grabben har fönstret öppet från fredag kväll till söndag kväll varje helg och elementet drar 1,5 kW så kostar det ca 300 kWh per månad

Så summan av tre tonåringar med på gränsen till orimliga levnadsvanor blir nånstans runt knappt 4000 kWh per månad.
Då har jag räknat med att man använder ren elvärme för att värma huset och varmvattnet. Har man värmepump så blir siffrorna lägre. Sen måste man också tänka på att energin som datorer, hårfön, kylksåp etc gör av med till stor del hjälper till att värma huset, så man kan inte se det som ren förlust...

Jag skulle säga att det med 100% säkerhet finns någon annan förklaring.
Om man har ren elvärme så får du räkna om.
Hårfönen, datorerna och hårfönen värmer huset med samma belopp så dom kostar inget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.