Hej.
Inleder mitt medlemskap med att be om hjälp !

Har gått i tankarna att bygga en upphöjd altan, höjden är ca 2,5m. Tanken är att det ska bära upp som en "vanlig" altan.
Problemet ligger i att jag inte vill ha för många plintar eftersom det är ett sutteränghus och då blir det ganska stora avstånd mellan pelare=enormt virke=tungt osv osv. Lutar faktiskt åt att bygga konstruktionen med IPE-balk.

bifogar en (väldigt) enkel skiss.

Hur hade ni gjort/inte gjort ? Kanske är helt omöjligt utan att det ska bli alltför stora dimensioner ? Enkel skiss över en planerad upphöjd altankonstruktion med mått och markerade pelarpositioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tacksam för alla svar !
 
Hej och välkommen!

Nu kommer jag inte svara på din egentliga fråga men jag är nyfiken på om du med andra ord ska bygga en balkong? Med den höjden kommer du behöva ett bygglov och med det nog både konstruktionsritningar och KA.
 
Om man ser det som ett däck så behöver du tre ca 9 m långa bärlinor förslagsvis i limträ med 3 m c/c avstånd och på tvären golvbjälkar med 600 mm c/c. Om du bor i snözon 2 skulle bärlinorna kunna vara 90x315 mm och golvbjälkarna 45x220 mm. Kanske är det en balkong, och då bör man räkna med lite större laster som i första hand påverkar bärlinornas dimensioner. Det bästa är att ställa däcket på limträpelare som vilar på låga plintar. Om konstruktionen ska vara fristående från huset, behöver vissa pelare stabiliseras med diagonaler liksom själva däcket i horisontalplanet. Vill du istället använda stål till bärlinorna så räcker en IPE 180. Förutom att stålet blir ungefär dubbelt så dyrt som limträ så får du ett underhållsproblem på halsen. Jag skulle inte välja stål.
 
Hej och tack för svar.
Hur vet jag om det klassas som en balkong eller en altan på höjd?
Ang bärlinorna, blir inte avståndet runt 4-4,5 m ? Eller tänker du att man flyttar in dessa pelare mot mitten och får lite utstick ?
 
Bygglov behövs i vilket fall som helst för en såg hög altan/balkong.
 
B belmin87 skrev:
Hej och tack för svar.
Hur vet jag om det klassas som en balkong eller en altan på höjd?
Ang bärlinorna, blir inte avståndet runt 4-4,5 m ? Eller tänker du att man flyttar in dessa pelare mot mitten och får lite utstick ?
Det går att läsa på din kommuns hemsida.

Så här skriver min kommun om definitionen:
En altan som helt placeras i marknivån eller är under 1,6 meter kräver inte bygglov.

En altan kräver däremot bygglov om den räknas som en tillbyggnad, det vill säga om den ökar byggnadens volym eller innebär att utrymmet under altanen kan användas till ex som förråd. Det är främst storlek, höjd och utförande som avgör om en altan är en tillbyggnad eller inte. Det finns inga exakta mått när en altan blir en tillbyggnad, varken när det gäller storlek eller höjd.

Jag skulle säga att ni bör ta upp det med er kommun. Jag skulle säga att er byggnads volym förändras och att det då krävs bygglov.
 
Med stöd av Plan- och bygglagen går det inte att med säkerhet säga att din altan kräver bygglov eller att den är bygglovsbefriad. Detta måste du kolla med kommunen. Jag tror att höjdförhållandena på tomten är rätt avgörande liksom om fastigheten ligger inom detaljplanlagt område eller inte.

Jag väljer att lägga bärlinorna parallellt med huset så att golvbjälkarna får en ca 3 m spännvidd. Det ger ett bättre materialutnyttjande. Det gör inget om bärlinorna sticker ut lite från plintarna.
 
J justusandersson skrev:
Med stöd av Plan- och bygglagen går det inte att med säkerhet säga att din altan kräver bygglov eller att den är bygglovsbefriad. Detta måste du kolla med kommunen. Jag tror att höjdförhållandena på tomten är rätt avgörande liksom om fastigheten ligger inom detaljplanlagt område eller inte.

Jag väljer att lägga bärlinorna parallellt med huset så att golvbjälkarna får en ca 3 m spännvidd. Det ger ett bättre materialutnyttjande. Det gör inget om bärlinorna sticker ut lite från plintarna.
Men om jag har en spännvidd på 4,5 m, vad för dimension behöver jag ha då ?
Jag förstår inte riktigt hur du får till 3m. Eftersom altanen ska bli ca 9x7m.

Ang balkong eller altan så får jag kolla upp med min kommun
 
Om golvbjälkarna ska kunna vara i vanligt konstruktionsvirke måste de ligga med betydligt kortare spännvidd än 4,5 meter. Annars måste dessa ckså vara i limträ och då blir allting ca tre gånger så dyrt. Jag har ritat in principerna för konstruktionen på din ritning. Någon plints läge kan behöa justeras.
Handritad byggnadskonstruktionsritning med mått och markerade golvbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J justusandersson skrev:
Om golvbjälkarna ska kunna vara i vanligt konstruktionsvirke måste de ligga med betydligt kortare spännvidd än 4,5 meter. Annars måste dessa ckså vara i limträ och då blir allting ca tre gånger så dyrt. Jag har ritat in principerna för konstruktionen på din ritning. Någon plints läge kan behöa justeras.
[bild]
Dwt var just det som var bekymret. Har jag mindre spännvidd så ”dödar” jag hela ytan undertill, eftersom det är på sutteräng-delen samt baksidan så blir det lite väl stor förlust mot vad jag får
Vilka dimensioner krävs för 4,5m ? Vart kan jag ta reda på det ?
 
För 4,5 meters spännvidd krävs limträ. Minsta tänkbara dimension är 42x315 mm. Då kan du i och för sig öka c/c avståndet mellan dessa till 700 mm om du använder trallvirke med dimensionen 34x145 mm. Man kan tänka sig andra varianter också. Du kan välja kraftigare limträbalkar med större c/c och sedan fälla in klenare virke mellan dessa med balkskor. Några bra hjälpmedel vid dimensionering när man behöver tänka utanför boxen känner jag inte till. Här på Byggahus kan du få hjälp bara du vet vad som är dina prioriteringar.
 
J justusandersson skrev:
För 4,5 meters spännvidd krävs limträ. Minsta tänkbara dimension är 42x315 mm. Då kan du i och för sig öka c/c avståndet mellan dessa till 700 mm om du använder trallvirke med dimensionen 34x145 mm. Man kan tänka sig andra varianter också. Du kan välja kraftigare limträbalkar med större c/c och sedan fälla in klenare virke mellan dessa med balkskor. Några bra hjälpmedel vid dimensionering när man behöver tänka utanför boxen känner jag inte till. Här på Byggahus kan du få hjälp bara du vet vad som är dina prioriteringar.
Tack för att du tog dig tid att svara! Den här ”altanen” har legat lite på is men tänkte återuppta det nu under föräldraledighet. Skulle jag kunna komma i kontakt med dig för att få en ”riktig” konstruktionsberäkning samt även en ritning ? Självklart mot ersättning.
 
Det kan jag tyvärr inte stå till tjänst med. Det har jag inte tid till. Goda råd kan du få gratis här på forumet. Ritningar kräver däremot mycket mer tid. Dessutom bör man kunna kontrollera förhållandena på plats. Men jag är smickrad över erbjudandet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.